מנוחה פוקס

שומרים על הסדר (ועל ההנאה) בליל הסדר

חולמים על ליל סדר מסודר, נעים, מרתק ומהנה לכל המשפחה? אל תשאירו אותו בחלומות. התחילו לתכנן את הסדר כבר עכשיו, ותוכלו להגשים את החלום

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

גם אתם רוצים שליל הסדר אצלכם יהיה ערב מופלא ומרתק?

זה לא יהיה כזה אם לא תדאגו שיהיה כזה.

אם כבר מהיום תתחילו לתכנן את ליל הסדר, יש לכם סיכוי שהוא יתנהל כלבבכם.

אני יודעת שגם כך ידיכם מלאות עבודה, אבל יחד עם זאת, אם תפנו מעט את ראשכם ותתנו מקום לתכנון ליל הסדר, זה יקל עליכם, ויגרום לכך שילדיכם יצאו נשכרים – ויחד אתם, גם אתם.

איך לגרום לליל הסדר (וגם לימים שלפניו) להיות לילה מהנה, מעשיר ומועיל?

1. תכננו הכול לפני כן עד הפירור האחרון: איפה ישב כל אחד (שלא יתחילו ויכוחים ברגע שיתחיל הסדר) באילו כוסות ישתמשו בסדר, איך יהיה מסודר הסכו"ם על השולחן, באיזה אופן יתנהל הסדר, מי יקרא את ההגדה ואפילו באיזה קצב.

ברגע שהכול מתוכנן וידוע, אין ויכוחים בשעת מעשה, ואין דברים שגורמים למריבות ולחילוקי דעות, לא בין הבעל לאשתו ולא בין ההורים לבין הילדים.

2. ערכו רשימה של כל הצרכים לליל הסדר. שלא יגיע רגע שבו יתברר שאמנם רכשתם סט צלחות מופלא, אבל שכחתם לגמרי שצריך כוסיות ליין. או שלא יתברר שזכרתם להכין את האוכל הכי טוב בעולם, אבל שכחתם שבשר מסוג קשה ממש לא מתאים לסבא ולסבתא המבוגרים.

3. שימו לב מי המסובין אצלכם בסדר. ליל הסדר חייב להתנהל לפי הסובבים את השולחן. אם אתם הורים לילדים קטנים יחסית, עד גיל 7 או 8, תצטרכו לגרום לכך שההגדה תהיה מוגשת באופן שיתאים להם, זה אומר שתוכלו פחות לשקוע בלימוד מעמיק, כי אם תעשו כך – ילדיכם יקומו, וחבל. לעומת זאת, אם כולכם מבוגרים, חישבו על כך שהתוכן חייב להיות בר הגשה לגדולים. בתים שבהם כל הסוגים יצטרכו לתת את הדעת ולחשוב איך הם מביאים לכך שהגדולים לא ישתעממו והקטנים לא יברחו.

4. כדי לעניין את הילדים בלילה הזה, עשו מה שעשו פעם, רק בדרך אחרת. פעם היו מחלקים אגוז לכל ילד שידע משהו, או התנהג יפה ולא קם. היום לדעתי אגוזים כבר לא משחקים. לעומת זאת, ילדים אוהבים פרסים. רכשו פרסים זולים בחנויות הכי זולות שקיימות. שימו לב שהפרסים הם כאלו שיכולים גם להעסיק את הילדים בהמשך הלילה, כשתסיימו לעניין אותם בהגדה ברמתם הם, בכל אופן יישארו ליד השולחן כי יהיה להם פאזל קטן או משהו אחר, לשחק בו בזמן שאתם משקיעים את עצמכם בעומק ההגדה.

5. תנו לכל ילד לקרוא חלק מההגדה. כשאנשים פעילים ולא פסיביים, יש סיכוי רב שיישארו מתעניינים. הילד קטן מדי? – קחו אותו על ברככם, הראו לו באצבע והמשיכו הלאה.

6. אם אתם מזמינים אורחים לסדר, שימו לב שיהיו אלו אורחים מתאימים. כלומר, אם ילדיכם קטנים מאוד, מתאים פחות להזמין נערים, כי אז לא תדעו למי לפנות. אם ילדיכם קטנים, כדאי לארח משפחה עם ילדים בגיל ילדיכם, ולתכנן יחד מה לעשות. אם ילדיכם גדולים, נפלא יהיה לארח בני נוער ולפתח שיחה של ממש עם שאלות, תשובות, רעיונות ומחשבות סביב הכתוב בהגדה.

7. אם יש באפשרותכם או יש בביתכם הגדה מאותו סוג בדיוק במספר עותקים, עדיף שילדיכם הקטנים ישתמשו בכזו. כך תוכלו גם מרחוק לראות איפה הם אוחזים ולומר להם להפוך דף או  להסתכל למטה.

8. אם ילדיכם צעירים, הכינו לפני כן את ההגדה בצורה קלה, שתוכלו ממש לספרה כסיפור. ילדים אוהבים סיפורים מאד, וסביר שיאזינו לכל מילה אם תרתקו אותם. כך תקראו את ההגדה, ומיד אחר כך תספרו את מה שקראתם בצורת סיפור שיהא מובן לכולם.

9. אל תכעסו אם הילדים קמים, משתובבים, רבים או צועקים. חשבו איך לנווט ומה לעשות, וטוב שתכינו לפני כן רעיונות לעיסוקים עבורם, הכול בהתאם להיכרותכם עמם. תכננו מראש והתכוננו לכל מצב. כך לא תופתעו שתגלו שמשהו משתבש, וכבר תהיו מוכנים לו.

10. שתפו את הילדים בכל מה שאתם עושים, גם לפני הסדר וגם בסדר עצמו. בניקיונות, בשמירה על אחים, בעריכת רשימת קניות, בכתיבת תכנון לליל הסדר, בקניית הפרסים. ככל שהילדים שותפים יותר – כך הם מקבלים יותר. בחרו בכל פעם ילד שמתאים לדבר. למשל: לא כל ילד טוב לניקיון מקרר, אבל בדיוק אותו אחד שטוב למקרר, פחות טוב לטיפול בתינוק. החכמה היא לבחור בילד הנכון.

שתפו את הילדים בכל מה שקורה בליל הסדר עצמו. אם יהיו שותפים להכנה, להגשה, לבישול, להכנת ההגדה ולכל מה שעוד תכינו, הם בוודאי ירצו לחוות את הערב ולגרום לו שיתנהל כשורה, ושלא יתקלקל להם.

תגיות:ליל הסדרפסחמנוחה פוקס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה