עובדות ביהדות

מיוחד: ימי חודש ניסן הם בעלי השפעה על שאר ימות השנה

"כל אחד מימי חודש ניסן קיבל קדושה כמו ראש חודש. משום כך כל הצלחת עבודת ה' של האדם במשך השנה תלויה בעבודתו ובהתנהלותו בימי חודש ניסן"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הימים הראשונים של חודש ניסן הם ימים מיוחדים ביותר. ניתן ללמוד על קדושתם של הימים הללו מהפסוק בחומש שמות: "החודש הזה לכם ראש חודשים". רבותינו מבארים כי כל אחד מימי חודש ניסן קיבל קדושה כמו ראש חודש.

הרב מיכאל ולדמן בספרו "לב לדעת" על חג הפסח מסביר כי כל הצלחת עבודת ה' של האדם במשך השנה תלויה בעבודתו ובהתנהלותו בימי חודש ניסן.

א' ניסן – משפיע על כל חודש ניסן. "כל חודש ניסן נגרר אחר א' ניסן", אומר הרב ולדמן, "וכל מצוות ביעור חמץ וקרבן פסח וכל ליל הסדר הקדוש עם כל המצוות העצומות שיש בו - הכל מונח בר"ח ניסן".

ב' ניסן – משפיע על כל חודש אייר – "ועל דרך זה, ביום השני מונח כל העבודה של חודש אייר", ממשיך הרב ולדמן בדרכו הייחודית. "חודש אייר הוא עיקר ימי ספירת העומר, אשר הכל חפצים לזכות לימי ספירה מאירים טהורים וזכים מטומאת מצרים ומטומאת הנחש, ולטהר את כל האברים והגידים עד שיגיע למצב של 'פסקה זוהמתן' לקראת מתן תורה", הוא ממשיך ומתאר את מסוגלותו של ב' בניסן.

ג' בניסן – משפיע על כל חודש סיוון – "יום ג' בניסן הוא כנגד חודש סיון, החודש של מתן תורה שבו תלויה התשוקה לתורה, אהבת התורה, התמדה ויכולת חידושי התורה. כל העבודה הנוראה של חודש סיוון תלוי בג' בניסן, שהוא בבחינת ראש חודש לקדושת חודש סיון".

ד' בניסן – משפיע על כל חודש תמוז – "יום ד' ניסן הוא כנגד חודש תמוז", ממשיך הרב ולדמן את דבריו. "בחודש תמוז, אשר בו כל אחד משתוקק שימי האבל על החורבן יהפכו לששון ולשמחה ולהשראת השכינה, ולעבור את ימי בין המצרים מתוך געגועים לשכינה הקדושה - והכל נמשך אחר העבודה ביום הרביעי בניסן".

ה' בניסן – משפיע על כל חודש אב – "כמו כן, יום ה' בניסן מכוון כנגד חודש אב, שיש בו מקדושת משיח ובית המקדש", מסביר הרב ולדמן. "כדי שנזכה שה'קינות' יתהפכו ל'תיקון' (שהם אותם אותיות שלא כסדר) ושכל החודש יהיה בבחינת קודש קודשים עלינו להשקיע את כוחותינו ביום ה' בניסן".

ו' בניסן – משפיע על כל חודש אלול "יום ו' ניסן הוא ראש חודש לחודש אלול", ממשיך הרב ולדמן בדבריו. "חודש אלול הקדוש, הרי אין צורך להאריך בעבודת החודש כהכנה לקראת ראש השנה".

ז' בניסן – משפיע על כל חודש תשרי – "ז' בניסן הוא השורש לכל חודש תשרי, ירח האיתנים", מסביר הרב ולדמן, ומתאר בדרכו הציורית את חודש תשרי: "והרי כל אחד רוצה בכל לבבו לזכות לעבוד את השי"ת באמת ובתמים בכל סדר עבודת הימים: בתקיעת שופר לפשט עקמומיות שבלב, ב'מלכויות, זכרונות ושופרות', וכל התפילות הקדושות של ראש השנה וכל עשרת ימי תשובה ושבת תשובה, ביום כיפור הקדוש עם כל ההכנה של התענית, התפילות, הווידויים, באמירת 'שמע ישראל' וי"ג מידות של רחמים, בחג הסוכות, לזכות לקדושת הסוכה והאושפיזין וארבע מינים ועבודת הנענועים וההלל; הושענא רבא, ההקפות של ההושענא רבה, חביטת הערבה; שמיני עצרת ושמחת תורה, שבת בראשית".

ממשיך הרב ולדמן ומציע: "כדאי שכל אחד יפנה לעצמו זמן מיוחד לעמוד ולהתפלל ביום ז' ניסן: 'השיבנו אבינו לתורתך וקרבנו לעבודתך, רבונו של עולם עזור לי שיעבור עלי חודש תשרי באופן אחר ממה שעבר עלי עד עתה'".

ח' בניסן – משפיע על כל חודש חשוון – "היום השמיני בניסן הוא המקור לחודש חשוון, עם קבלת עול תורה ששייך לחודש זה", אומר הרב ולדמן.

ט' בניסן – משפיע על כל חודש כסלו – הרב ולדמן מסביר כי "ט' בניסן הוא כנגד כסלו וימי החנוכה".

י' בניסן – משפיע על כל חודש טבת – באותו אופן, יום י' בניסן משפיע כנגד כל חודש טבת.

י"א בניסן – משפיע על כל חודש שבט – יום י"א בניסן משפיע על ימי חודש שבט, הכולל בתוכו את ימי השובבי"ם הקדושים.

י"ב בניסן – משפיע על כל חודש אדר "יום י"ב בניסן משפיע על כל חודש אדר עם חג הפורים וכל עבודת הארבע פרשיות", אומר הרב ולדמן. "וככל שנשקיע יותר בימי ניסן בעבודה ובתפילה, כך נזכה להצליח יותר בעבודה בכל ימות השנה, והכל תלוי לפי ערך הבקשה".

הרב זמיר כהן על סגולות ומעלות חודש ניסן ליציאה מן המיצר הפרטי, להתחדשות ולעליית מדרגה בחיים:

 

תגיות:ראש חודשקדושהחודש ניסן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה