פסח

מנקים לפסח? 10 עובדות במיוחד בשבילכם

"על ידי ההכנות לחג הפסח יש ביד האדם להשיג מדריגת רוח הקודש, אך מידת הכעס מונעת ממנו מעלה נשגבה זו". 10 עובדות על המעלה הרוחנית בהכנת הבית לפסח

  • כ"ו אדר התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. ה'קב הישר' בשם ספר 'יסוד יוסף': "ויש קבלה בידי, כל טורח שאדם מטריח עצמו לכבוד יום טוב של פסח, והוא עייף ויגע בטורח, אזי בעסק זה הוא הורג כל המזיקים הנקראים בני אדם". מכאן נראה כי על ידי הטרחה לפסח האדם מגרש ומבטל כל צרה מעל עצמו.

2. צריך מאוד להשגיח ולהיזהר מאוד שכל עבודת הקודש של ניקיון הבית מחמץ תיעשה מתוך שמחה וחדווה ולא חלילה מתוך כעס ועצב, רק ישיש וישמח בזכות גדולה זו שנפלה בחלקו לעשות נחת רוח לבורא יתברך שמו.

3. בשו"ת "מן השמים" סימן עא מובא: "והחמירו בהם בכלליהם ובפרטיהם (של איסור חמץ בפסח) וכל המאריך בדקדוקיהן מאריכין לו ימיו ושנותיו".

4. בשם רבי לוי יצחק מברדיטשוב מובאים דברים נוראים: "על ידי ההכנות לחג הפסח יש ביד האדם להשיג מדריגת רוח הקודש, אך מידת הכעס מונעת ממנו מעלה נשגבה זו".

5. עוד מובא בשמו של רבי לוי יצחק מברדיטשוב פעולות הניקיון לקראת פסח משולות לתקיעות שופר. "בערב פסח ראשי התיבות קרצוף, שפשוף, רענון, קרצוף, והמלאכים העולים מהם הם קשר"ק וממליצים טוב על ישראל", אמר סנגורן של ישראל.

6. רמז נוסף לחשיבות הכנת הבית לפסח נמצא בפסוק: "ועבדת את העבודה הזאת בחודש הזה", שניקיון הבית מן החמץ דומה לעבודתו של כהן גדול ביום הכיפורים, שגם שם נאמר: "בזאת יבוא אהרן אל הקודש" – מכאן נראה שקרצוף הבית בחודש הזה דומה לעבודת כהן גדול ביום הכיפורים. ("בית אברהם")

7. "זוהי עבודתנו בימים אלו", אומר הרב בידרמן, "להשריש היטב בקרבנו עיקר גדול זה, כי לפעמים יכול האדם לנקות את כל ביתו בחורין ובסדקין מכל חמירא וחמיעא, ואף לערוך את ה'סדר' בהתלהבות ובדביקות, ועם כל זאת עדיין לא יצא ממצרים שלו, ומסוכן הוא להישאר הוא ובניו משועבדים לפרעה במצרים, – כי כולו עסוק ח"ו רק בטפל ולא בעיקר" .

8. בשם הרבי מפשיסחא מובא כי בשאר המצוות אין ראוי להרבות בחומרות יותר מדי, אולם בהלכות פסח כדאי להחמיר, כי כל חומרה וחומרה הן כתכשיטים לכלה. מכאן מובן כי יש לעשות את חומרות הפסח בשמחה וברוגע ולא מתוך עיצבון וכעס חלילה.

9. הרב צבי אלימלך מדינוב בספרו 'דרך פיקודיך' כותב כי "אפשר מדרבנן להחמיר באכילת הפסח שלא להאכילו למי שאמרו רבותינו ז"ל עליו שהוא כאילו עובד עבודה זרה, כגון: 'כל הכועס כאילו עובד עבודה זרה', ולנו, שאין לנו קרבן פסח, מכל מקום מאוד מאוד יש לנו להתרחק משמץ כעס בימים אלו, שהרי מהרה ייבנה בית המקדש, וכי יש בינינו אי מי הרוצה שלא לזכות להימנות עם בני החבורה על קרבן פסח?! ואף היום יש מקום לחשוש שייתכן שאף אסור להאכילו את האפיקומן, שהרי הוא בא זכר לקרבן פסח".

10. סיפור מיוחד על האדמו"ר מטולנא, הרב יוחנן טברסקי, ממחיש עד כמה חשוב להקפיד על מצוות בין אדם לחברו, יחד עם החומרות של חג הפסח. הרב אלימלך בידרמן מספר כי באחת השנים, בעת שערך האדמו"ר את שולחן ליל הסדר, נכנס אחד הילדים הקטנים לחדר ובידו בקבוק בירה, שהיא, כידוע, חמץ גמור. כל הנוכחים נדהמו: כיצד ייתכן שנמצא בבית חמץ גמור בליל הסדר?

אך כאשר הבחין האדמו"ר בבקבוק הבירה, קם ממקומו בנחת והורה לילד להניח את הבקבוק על הארץ, נטל קערה וכיסה בה את החמץ, ופרס מפה לבנה על הדלי לכבוד יום טוב.

לאחר מכן, פנה ברוגע אל הילד ואמר לו בחיבה 'הנני מודה לך על שזיכית אותי לקיים מצות חז"ל 'המוצא חמץ בביתו ביום טוב ראשון כופה עליו כלי'.

האדמו"ר פנה לבני הבית ואמר להם ברוגע: "וכי הלכה זו נאמרה לגויים? בוודאי שהדברים אמורים לישראל, וברוך המקום שזכיתי לשמוע בקול חכמים"... הרב בידרמן מסיים את הסיפור באמרו: "כמה יש ללמוד מהאדמו"ר, שלא איבד את עשתונותיו להאשים ולכעוס על התקלה הגדולה שאירעה בביתו, אלא אף הודה לקטן שזיכה אותו לקיים את ההלכה של 'כופה עליו כלי'".

הלחץ בנקיונות הפסח גורם לשלום הבית שלנו להתערער, גורם לילדים שלנו להסתובב יותר ברחובות ולהיחשף לדברים שאנו לא חפצים בהם, האם יש דרך לשנות את זה? בהרצאה שלפנינו מדריך הרב יגאל כהן כיצד נירגע ונכנס לפסח בשמחה, וגם - איך לא לשכוח לקנות מתנה לאישה:

תגיות:ניקיונותפסח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה