סגולות

203 שנה לפטירתו של רבי חיים מוולוזין: אל תחמיצו את סגולתו הנפלאה

בשבת הקרובה, י"ד בסיוון, חל יום ההילולא ה-203 של רבי חיים מוולוזין, גדול תלמידיו של הגאון מוילנא. 10 עובדות חשובות על הסגולה הנפלאה שציין בספרו "נפש החיים"

  • י"ב סיון התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. רבי חיים איצקוביץ, ידוע יותר בשם רבי חיים מוולוז'ין (ז' בסיוון ת'תק"ט - י"ד בסיוון ה'תקפ"א) היה מגדולי תלמידיו של הגאון מווילנה, מייסדה של ישיבת וולוזין, "אם הישיבות", ורב העיירה וולוז'ין.

2. בספרו "נפש החיים" ציין הגר"ח סגולה נפלאה להינצל מכל צרה. כה דבריו: "ובאמת הוא עניין גדול וסגולה נפלאה להסיר ולבטל מעליו כל דינים ורצונות אחרים שלא יוכלו לשלוט בו, ולא יעשו בו רושם כלל, כשהאדם מקבל בלבו לאמר: הלא ה' הוא האלוקים האמיתי, ואין עוד מלבדו יתברך שום כוח בעולם וכל העולמות כלל, והכל מלא רק אחדותו הפשוט יתברך שמו, ומבטל בליבו ביטול גמור, ואינו משגיח כלל על שום כוח ורצון בעולם, ומשעבד ומדבק טוהר מחשבתו רק לאדון יחיד ברוך הוא - כן יספיק הוא יתברך בידו שממילא יתבטלו מעליו כל הכוחות והרצונות שבעולם, שלא יוכלו לפעול לו שום דבר כלל".

3. הרמב"ם, שחי מאות שנים קודם הגר"ח מוולוזין, הקדים את סוד סגולה זו. כה דבריו של הרמב"ם: "הנה התבאר לך, כי הסיבה בהיות איש מבני אדם מופקר למקרה, ויהיה מזומן לאכול כבהמות, הוא היותו נבדל מאלוקים. אבל מי ש'אלוקיו בקרבו' לא יגע בו רע כל עיקר".

4. הרמב"ם ממשיך ומצטט שני פסוקים נפלאים מספר ישעיהו: "אל תירא כי עמך אני, אל תשתע כי אני אלוקיך, אמצתיך אף עזרתיך, אף תמכתיך בימין צדקי" (ישעיהו מא, י),וכן: "ועתה, כה אמר ה' בוראך יעקב ויוצרך ישראל, אל תירא כי גאלתיך, קראתי בשמך לי אתה. כי תעבור במים אתך אני  ובנהרות לא ישטפוך, כי תלך במו אש לא תיכווה, ולהבה לא תבער בך" (ישעיהו מג, א-ב).

5. ממשיך הרמב"ם ומתייחס לפרק צ"א בתהילים, המכונה "שיר של פגעים", ומסביר כי מי שדבוק באלוקיו נשמר מכל דבר רע. כה דבריו: "התבונן בשיר של פגעים, שהוא מספר ההשגחה ההיא הגדולה והמחסה והשמירה מכל הרעות הגופניות... (שלא יגיע לאדם) לא מה שהוא נמשך מהם אחר טבע המציאות, ולא מה שהוא מהם מצער האדם, ואמר: 'כי הוא יצילך מפח יקוש מדבר הוות; באברתו יסך לך ותחת כנפיו תחסה, צנה וסוחרה אמיתו; לא תירא מפחד לילה מחץ יעוף יומם מדבר באופל יהלוך מקטב ישוד צהרים".

6. "הסיבה לשמירתו של האדם מובאת בהמשך הפסוק: 'כי בי חשק – ואפלטהו, אשגבהו – כי ידע שמי". ממשיך הרמב"ם ואומר: "השמירה באיש הזה היא בעבור שידעני וחשק בי אחר כן".

7. יש להבין כי בדבריו של רבי חיים מוולוזין מובא דגש מיוחד: גם באיש הפשוט, שאינו במדרגת הדבקות רוב ימיו, אם איש פשוט זה מתחזק במחשבתו בבורא עולם אשר "אין עוד מלבדו" לשעה אחת, אפילו אם היא שעת סכנה, הרי דבקות זו במחשבת אמת, מגנה ומצילה לבל ישלטו ביד יד זרים.

מצבת קברו של ר’ חיים מוולוזיןמצבת קברו של ר’ חיים מוולוזין

8. על כך מסביר הרמב"ם: "ותהיה השגחת האלוקים יתברך מתמדת במי שהגיע לו השפע ההוא של הדבקות בה', המזומן לכל מי שישתדל להגיע אליו ועם היפנות מחשבת האדם והשיגו האלוקים יתברך בדרכים האמיתיים, ושמחתו במה שהשיג, אי אפשר שיקרה אז לאיש ההוא מין ממיני הרעות. כי הוא עם האלוקים, והאלוקים עמו".

9. בספר "שערי אמונה וביטחון" מובא בשם הגר"א מדוע דווקא בברכת "אשר יצר" אנו אומרים "גלוי וידוע לפני כסא כבודך" ולא בשום ברכה אחרת? התשובה היא: כמה שהקדוש ברוך הוא עליון ונשגב – השגחתו על האדם עד צרכיו השפלים של גופו, ולכן אומרים: גלוי וידוע לפני כסא כבודך – אף שאתה מרומם ונעלה – ראייתך וידיעתך משפלת לראות שיש באדם "נקבים נקבים חלולים חלולים", ומשגיח אתה עליהם שלא ייסתם אחד מהם או ייפתח אחד מהם".

10. זוהי הסיבה שאנשי כנסת הגדולה ניסחו לנו להודות להק על כך פרט ופרט על ניסי ה' עמנו: על שכלנו – "הנותן לשכוי בינה", על ראית עינינו "פוקח עורים", על תזוזת איברינו – "מתיר אסורים", על העמדת קומתנו – "זוקף כפוכים", על החלפת כוחותינו – "הנותן ליעף כוח", על הפלת תנומה על עינינו – "המפיל חבלי שינה", על הסרת שנה מעינינו – "המעביר חבלי שנה"... לומר לך, שכל פרט ופרט מתזוזת אברינו וצרכי חיינו מושגחים ביד ה', ועלינו להודות לו. עלינו להודות על כל כוס מים, על כל פרי, על כל ירק, על כל חתיכת לחם, לברכו בשם ומלכות ולהודות לו בפה מלא, שכן למדונו אנשי כנסת הגדולה שכל מה שמקבל האדם ועד כוס המים זהו בהשגחה פרטית ועליו להודות לה' על כך.

המלחמה העיקרית בדור שלנו היא מלחמת האמונה. צפו בדבריו של הרב יגאל כהן:

תגיות:סגולותצרהרבי חיים מוולוזין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה