סיפורי אמונה

מדוע ירד עושרו של העשיר לטמיון? רבי חיים מוולוזין בהסבר שאסור לפספס

"כנראה רצו לתת לו משמים שושלת מפוארת של תלמידי חכמים כשכר גדול על הצדקה שפיזר. אלא, שמבית עשירים לא יתכן שתצא שושלת כזו. לפיכך, נטלו ממנו את העשירות כדי שילמד תורה מתוך הדחק, ועתה - יכולים לזכות אותו בדורות של תלמידי חכמים מופלגים"

  • כ"ג אדר התשע"ז
מצבת קברו של ר’ חיים מוולוזיןמצבת קברו של ר’ חיים מוולוזין
אא

בתקופתו של הגר"ח מוולוזין חי יהודי בשם ר' משה סולוביצ'יק הלה התעסק במסחר עצים והיה ידוע בעשירותו המופלגת ובידו הנדיבה לעזור ולסייע לכל יהודי, והנה ביום מן הימים בפתע פתאום, עושרו הלך לטמיון והדבר היה לפלא גדול. זקני העיר הושיבו בית דין מיוחד על מנת לבדוק את כל עסקיו, במגמה למצוא את העילה לנפילתו הפתאומית.

לאחר בירורים מדוקדקים הגיעו הדיינים לכלל מסקנה שלא היה שום דופי בניהול העניינים, והמחשבה היחידה שהעלו בדבר סיבת הירידה מנכסיו של ר' משה היתה, בכך שעבר על דברי חכמים שאמרו 'המבזבז - אל יבזבז יותר מחומש', ור' משה חילק מכספו ביד נדיבה לכל פושט יד ולכל נזקק ונצרך. הגאון ר' חיים דחה את המסקנה הזו באומרו כי לא יתכן שעל דבר זה נענש ר' משה באיבוד כל נכסיו.

ר' משה עצמו, הואיל ונשאר פנוי מכל עסקיו, פנה לבית המדרש והחל ללמוד במרץ רב ובעיון גדול, בכל שעות היום. חיש מהר נתגלה כבעל כשרון עצום ועשה חיל בלימודו עלה ונתעלה עד שנחשב בין טובי המלומדים. גם את בניו הוליך עמו לבית המדרש עד שיצא שמעם כגדולים בתורה.

מספר שנים עברו, ובניו של ר' משה סולוביצ'יק נודעו לתהילה. זו היתה למעשה שושלת בית בריסק המעטירה, שכללה את מרן הבית הלוי, מרן הגר"ח מבריסק, ומרן הגרי"ז מבריסק, אשר האירו את העולם היהודי כולו באור תורתם.

כאשר נודעו צאצאיו של ר' משה סולובייצ'יק בעומק תורתם, אמר ר' חיים מוולוזין: "עכשיו אני מבין את פשר נפילתו הכלכלית של ר' משה, כנראה רצו לתת לו משמים שושלת מפוארת של תלמידי חכמים כשכר גדול על הצדקה שפיזר אלא שמבית עשירים לא יתכן שתצא שושלת כזו, לפיכך נטלו ממנו את העשירות כדי שילמד תורה מתוך הדחק, ועתה יכולים לזכות אותו בדורות של תלמידי חכמים מופלגים".

"השארת השכינה בישראל בכזו גדולה ופאר כשושלת בית בריסק, אינה יכולה לעמוד על עשירות וכבוד, רק בעמל התורה ומעשים טובים", המשיך ר' חיים מוולוזי'ן להסביר לשומעיו, "וכגודל העמל של אבי השושלת ר' משה סולבייציק שעזב כל חמודות עולמו ועסקיו למען לימוד התורה, כך גודל השראת השכינה שזכה להשרות בישראל בדמות שושלת מפוארת שהאירה את ישראל".

באדיבות אתר 'דרשו'.

תגיות:רבי חיים מוולוזיןעשירות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה