גרפולוגיה

הטור הגרפולוגי של תמר פינקלשטיין: המסכה שאתה בוחר לעצמך – נראית גם בכתב שלך

מדוע אנחנו בוחרים לעטות מסיכות, ומה הן מסתירות מאחוריהן? תמר פינקלשטיין מסבירה הכל על כתבי יד "פרסונה"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

פורים מתקרב, ובמרכזי הקניות מככבות להן בכל פינה שלל תחפושות בחגיגת צבעים מכל המינים והגוונים, המיועדות לאותו יום אחד ומיוחד בשנה, בו יוכל כל אחד להתחפש כלבבו.

אולם בחיים, יש ביננו אנשים שעבורם כל יום "פורים". מדובר בכאלה המאמצים לעצמם תחפושת קבועה, ואף מזדהים עם הדימוי שהיא יוצרת הזדהות מוחלטת, עד אשר היא הופכת לחלק בלתי נפרד מהם, ולא בהכרח מיטיבה עמם. להזדהות זו קוראים הזדהות עם ה"פרסונה".

הדבקות במסיכה

המושג "פרסונה" לקוח מעולם התיאטרון, ופירושו מסיכה, בשפה היוונית. כשאדם מאמץ לעצמו מסיכה ודבק בה, הדבר יכול לבוא לידי ביטוי באופנים שונים. לדוגמא, אדם שהוא פגיע ורגיש עלול ליצור לעצמו מסיכה של קשיחות ואטימות, כך ששום דבר פוגע לא יוכל לחדור אליו, כך שהיא משמשת לו כהגנה. או למשל, אדם שיש לו רגשי נחיתות עלול ליצור לעצמו איזשהו דימוי אידיאלי, ולעמול כל הזמן לשמר דימוי זה, כמו מצג של כוח ועצמה. במקרה זה, המסיכה משמשת כפיצוי על חסר.

האדם לרוב מסתיר את ה"אני" האותנטי שלו, כיוון שהוא לא חש שהוא אדם טוב או מוצלח מספיק, או שיש לו חשש להידחות. ע"י המסכה הוא למעשה מדחיק ומכחיש את ה"אני" האמיתי שלו. במקרה של הזדהות יתירה עם המסיכה, התנהגותו של האדם הינה מלאכותית, וקשה לראות את אישיותו האמיתית, מרוב השמירה הקפדנית שלו על תדמיתו. שלא לדבר על האנרגיה הרבה שמתבזבזת על שמירה זו של המסיכה.

אנשים הדבקים במסיכה שיצרו לעצמם באופן מוגזם, מתאפיינים בהתנהגות נוקשה, בנטייה לכעסים וברגישות רבה לביקורת, בפרט כזו שמתייחסת לתכונות שברצונם להסתיר. כמו כן, הם עלולים להישבר בקלות כשחווים אירועים לא פשוטים בחייהם.

כיצד רואים בכתב היד הזדהות עם המסיכה?

קיימים סוגים שונים של כתבי "פרסונה", בהתאם למגוון סוגי המסיכה שאנשים מאמצים לעצמם מסיבות שונות.

הנה מספר מאפיינים לכתבי "פרסונה":

כתב מלאכותי או קליגרפי (שלא נכתב לצורך כרטיס ברכה או גרפיקה), תנועה מרוסנת וקפואה והעדר ספונטניות, ארגון נוקשה, אזור אמצעי בולט של הכתב, פער בין הכתב לחתימה (ראו דוגמה), קו עבה, נטייה לכתוב בטוש וכדומה, אות פותחת גדולה ומנופחת, היצמדות לתקן הכתיבה ועוד.

 

כתב ידו של דונלד טראמפכתב ידו של דונלד טראמפ

 

נשיא בתחפושת

דוגמה ל"כתב פרסונה" הוא כתב ידו של הנשיא טראמפ, שאם נתבונן בו, נוכל לראות כי הוא עונה על לא מעט איפיונים שעליהם דיברנו.

למשל, מדובר בכתב שנכתב באותיות "דפוס", בשונה מן המקובל בכתיבה באנגלית, מה שמקנה לו מראה צורני, מלאכותי וחסר גמישות. הוא כותב בטוש עבה תוך הבלטת האזור האמצעי באותיות (בין השאר מתוך רצון להפגין נוכחות), וניכר הבדל בולט בין כתב היד העגול לחתימה המשוננת. כתב ידו של דונלד טראמפ מגלה טפח ומכסה טפחיים...

ועכשיו הגיע הזמן להסיר את המסיכות...

ברכת חג פורים שמח לכל הקוראים!

תמר פינקלשטיין היא גרפולוגית מוסמכת מטעם האגודה לגרפולוגיה מדעית. מרצה ומאבחנת על פי כתב יד וציורים. tamarf.grapho@gmail.com

תגיות:גרפולגיהתמר פינקלשטייןמסכה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה