חדשות יהדות

יומנו של יהודי אנוס שהועלה על המוקד בידי האינקוויזיציה – יוחזר למקסיקו

לואיס דה קרווחאל נשרף למוות ב-1596 בעוון יהדותו, והותיר אחריו יומן מפורט שבו הוא מספר את קורותיו ועל אמונתו, יומן שנחשב למסמך היהודי העתיק ביותר של העולם החדש

  • ח' אדר התשע"ז
באדיבות ממשלת מקסיקובאדיבות ממשלת מקסיקו
אא

יומנו של היהודי האנוס בן המאה ה-16, לואיס דה קרווחאל, יוחזר למקסיקו, שבעה עשורים אחרי שנעלם מארכיון הלאומי של מקסיקו. ליומן מיוחסת חשיבות מיוחדת מאחר שהוא המסמך היהודי העתיק ביותר מ'העולם החדש'.

לואיס דה קרווחאל נולד בספרד והיגר למקסיקו, כמו יהודים רבים שקיוו כי בטריטוריות החדשות של ספרד יקל עליהם לחזור ליהדות. תקוותם התנפצה, עם זאת, כשהחלה האינקוויזיציה הספרדית לפעול גם ביבשת אמריקה. דה קרווחאל נעצר לראשונה בשנת 1590 ונשפט לתקופת מאסר בבית משוגעים. מאוחר יותר הוא שוחרר, והחל לכתוב את זכרונותיו, בהם הצהיר בין השאר על אמונתו היהודית וסיפר איך מל את עצמו. בשנת 1595הוא נעצר שוב. הוא המשיך לכתוב בכלא את תולדות חייו, כמו גם תהילים שרשם מזיכרונו ואוסף של תפילות. חבר לתא דיווח לאנשי האינקוויזיציה על כתביו של דה קרווחאל, והם הוחרמו ממנו ושימשו עדות מפלילה במשפט נגדו.

כתב היד, לו העניק דה קרווחאל את השם 'ממוריאס' (זכרונות), היה שמור במשך שנים רבות בארכיון הלאומי של מקסיקו. לפני 75 שנים, עם זאת, היומן נעלם מהארכיון וכל החיפושים אחריו עלו בתוהו. רק לפני שנתיים, ב-2015, הופיע לפתע כתב היד בשוק המכירות הפומביות בלונדון. בהמשך הסכימה ממשלת מקסיקו להשאילו לזמן קצר לחברה ההיסטורית של ניו יורק.

כעת, כשתקופת ההשאלה הסתיימה, כתב העת שנעלם בנסיבות מסתוריות חוזר לארץ בה נכתב: מקסיקו.

ומה עלה בגורלו של כותב הספר, לואיס דה קרווחאל? הוא עונה עד שהודה בהשתייכות ליהדות ונסחטו ממנו שמותיהם של 120 יהודים אנוסים אחרים. ב-1596, כשהוא בן שלושים בלבד, הועלה דה קרווחאל על המוקד בידי האינקוויזיציה, ואיתו רבים מבני משפחתו. בימיו האחרונים כתב תפילה בספרדית שבה הוא מביע בטחונו בהשם, אלוקי ישראל: "אני מסיים בשמחה את סיפור חיי, מתוך אמונה שלמה בתקוותך האלוקית, שתציל אותי ברחמיך האינסופיים ותקים אותי לתחייה כאשר כך יהיה רצונך הקדוש, יחד עם אבותינו אברהם יצחק ויעקב ובניהם הנאמנים, ובזכות אהבתם אני מתחנן בשפלות רוח לפניך: אל תעזבני".

תגיות:מקסיקומסמך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה