טורים נשיים

איך מפסיקים את המלחמות ומהמחלוקות בבית? הטור של הרבנית חגית אמאייב

עלינו לזכור שלנסות לתקן את העולם, כמו גם את הבעל והילדים, זה פשוט בלתי אפשרי. עובדה שכל הניסיונות עולים בתוהו... העניין הגדול ביותר הוא שבכל אדם יש הפוטנציאל והכוח להיות המגדלור במקום בו הוא נמצא להפוך לקברניט של הספינה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לרבנית חגית. קשה לי מאוד! הבית שלי נראה כמו שדה קרב ממש! מלחמות ומריבות בלי הפסקה. מריבות ביני לבין בעלי, בינינו לבין הילדים, בין הילדים לבין עצמם... נמאס כבר לחיות ככה...אנימשתגעתמזה. אני אשמח שתתניליכליםלהתמודדעםזהבצורהחכמה.

* * *

אישה יקרה ואהובה, אני קוראת את דברייך, ורואה את הקושי שאת מתארת. את אומרת שיש הרבה מריבות ומחלוקות בביתך, מה שגורם לך לצער גדול. אין ספק שהמלחמות עם הבעל, כמו גם עם הילדים, גורמים לאדם להרגיש שמתקיים בו הפסוק: "אויבי איש אנשי ביתו". בימינו, הרבה מאוד אנשים מרגישים שהם חיים עם האויב, לא פחות.

חז"ל כתבו לנו כבר לפני אלפי שנים, שדור עקבתא דמשיחא יהיה דור מורכב מאוד. ואכן, לא קל לחיות במציאות בה "בן קם באביו"... "בת קמה באמה"... "אויבי איש אנשי ביתו". יחד עם זאת, אומר לנו ר' נחמן מברסלב ש"צריך כל אדם לומר לעצמו – כל העולם לא נברא אלא בשבילי". כלומר, כל אדם חייב לראות עצמו כאילו הוא יחידי בעולם, ואם כן, לקחת אחריות ולהנהיג את העולם שסביבו בחוכמה ובתבונה. התורה הקדושה נותנת לנו אינספור כלים ודרכים, על מנת לסייע לנו לעשות זאת נכון.

עלינו לזכור שלנסות לתקן את העולם, כמו גם את הבעל והילדים, זה פשוט בלתי אפשרי. עובדה שכל הניסיונות עולים בתוהו... העניין הגדול ביותר הוא, שבכל אדם יש הפוטנציאל והכוח להיות המגדלור במקום בו הוא נמצא. להפוך לקברניט של הספינה.

אז בשלב הראשון, אני יכולה להחליט להיות זו ששוברת את שרשרת המלחמות והמחלוקות. בשלב השני עלי לבחון ולהתחבר לכל מה שעוזר לי לנשום עמוק, להיות טובה לעצמי, לעבוד על כעסי, לראות את נקודות הטוב ולחייך לעצמי... וממילא גם לכל מי שסביבי.

כידוע, כשאדם נכנס למאבקי כוחות ואגו, התוצאה היא חורבן. כל דבר שנעשה בכוחניות או בהתגוננות – מוביל להתנגדות אצל האחרים. לעומת זאת, דברים שנעשים בצורה עקבית וללא התניות, ממקום חיובי, משפיעים, מאירים ומסירים התנגדויות. וכאמור, גם אם התוצאות לא נראות בטווח המידי, השפעתן ניכרת לאחר זמן.

הדרך לחיות חיים שלמים ומאושרים יותר היא אחרת ממה שרובנו הכרנו או ניסינו... היא בוודאי לא כוללת מאבקי כוחות, צורך לצאת צודקים, ניסיונות להוכיח שאנחנו מסוגלים לעמוד בכל משימה על הצד הטוב ביותר, וכו'... המתכון לשלום בית אמיתי כולל בתוכו מרכיבים של הכרת הטוב, הודיה, הערכה, מציאת נקודות טובות בכל אחד מבני הבית – ובעיקר בעצמנו – מחמאות, עידוד ועוד. ואיך מגיעים לכך? זאת ניתן לעשות באמצעות שני מרכיבים חשובים ביותר – ענווה ושמחה!

השמחה מאפשרת לאדם לפתוח את המרחב היצירתי, את תדרי הבריאות והיופי של החיים, ולהתפתח למקומות נכונים. הענווה עוזרת לו למחול על כבודו ולפעול ממקום מכיל, שקול וענייני.

עלינו להפנים את העובדה שכל מה שעובר עלינו, זה חלק מהתיקון שלנו בעולם. האנשים שסביבנו הם בגדר של ניצבים בהצגה. סוג של תפאורה, באמצעותה עלינו להתקדש, להתרומם, ולקדש את כל העולמות התלויים בנו. יש בתוכנו כוח עצום להתעלות ולהעלות את כל העולמות, הגלויים והנסתרים, למקום גבוה ביותר. לכן גם היצר הרע נלחם בו מלחמת חורמה, על מנת להסיטו מייעודו.  

אם כן, עלינו להחליט לעבוד על נקודות השמחה והענווה בכל דרך אפשרית!

הלב המאיר מאפשר התמקדות בכל ה"יש" הקיים, ללא השוואות לאחרים, מרשה לנו להפסיק את ההצגות שמרחיקות אותנו מעצמנו, נותן לנו לראות את כל ההצלחות, גדולות כמו קטנות, להן כבר זכינו, ולהגיע להכרת הטוב על כל השפע שקיים בשפע רב בחיינו.

אם כן, ישנן דרכים רבות המובילות אל השלום. חלקן קצרות, חלקן ארוכות, חלקן עקלקלות, חלקן ישרות – אך ההליכה בהן, עד לזכייה בחיים שמחים ומאושרים, תלויה אך ורק ברמת הנחישות והדבקות שלנו במטרה.

הרב דסלר זצ"ל אומר שדרך עשייה ונתינה, ללא ציפיה לקבלת תמורה, מגיעים לשמחה ולענוה. משמע, נתינה ועשייה שאינן תלויות בדבר, נובעות מהרצון להיטיב עם עצמנו. אזי אנו נותנים לאחרים כדי שליבנו יתרחב ויפתח.

נתינה אמיתית ונכונה אינה מביאה להתחשבנות בנוגע למי נותן יותר ומי פחות, להתמרמרות על כל מה שנתנו ולא קיבלנו בחזרה, או על "כמה עוד מצפים שאתן ואתן ללא גבולות?!", אלא זוהי נתינה מתוך הקשבה פנימית, הכרה בגבולות היכולת והתחברות אל הדרך בה אנו טובים, מכילים ואוהבים כלפי עצמנו, מה שמאפשר לנו לתת בשמחה.

המסר החשוב ביותר הוא, שלכל אישה יש כוח עצום לבנות עולמות! כי רק "חוכמת נשים בנתה ביתה". כל אישה יכולה להחליט לצאת מהמלחמות, ולעבוד על עצמה כדי לא להיגרר למצבים בהם היא לא מעוניינת לקחת חלק. היא יכולה בכל רגע לקחת פיקוד, דרך ענווה, ולהנהיג את המציאות על ידי הרבה נשימות עמוקות, התבוננות פנימית והתחברות לאוצרות היופי והטוב הקיימים בתוכה. אז במקום להגיב על אוטומט, נעצור ונבחר איך תראה תמונת הרגע הבא, מתוך הבנה שהקב"ה נתן בידינו את הכוח והזכות לבחור להגיע לחיים מאושרים, ולרומם את כל הבית, על יושביו, למקום חדש, טוב ושמח הרבה יותר.

אני סומכת עליך, ומאמינה בך שבע"ה תתייגעי ותצליחי להתעלות ולהעלות את כל מי שסביבך, דרך הענווה והשמחה שבכוחן להוביל אל כל הטוב שבעולם. ועל אף שזה דורש עבודה תמידית ויומיומית, כל רגע מחדש, זכרי שבידיך להפוך את כל שאיפותיך וחלומותיך למציאות חיובית ומאושרת.

ברכה והצלחה.

חגית אמאייב היא יועצת משפחתית ופסיכותרפיסטית. באתר הבית "בשניים ויותר" ובמייל bshnaeem@gmail.com

לרכישת הספר וקלפי הטיפול של הרבנית חגית אמאייב בהידברות שופס, לחצו כאן.

תגיות:מלחמותמחלוקותהרבנית חגית אמאייב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה