פרשת תרומה

כיצד תשרה השכינה בלבנו? עצה מפתיעה מפרשת השבוע

"כאשר הלב מלא באנוכיות, גאווה, כעס ושנאת חינם – לא נותר מקום לשכינה, וכאשר היא מגיעה לשכון ורואה שאין מקום – מיד היא מסתלקת"

  • ג' אדר התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בפרשת השבוע הנוכחית מובא הפסוק הבא: "וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם". מדובר בפסוק מכונן בעבודת האדם בעולמו.

חז"ל שואלים מדוע הפסוק מתחיל בלשון יחיד, ומסיים בלשון רבים, ומשיבים באופן המלמד חידוש גדול בעבודת ה': "'בתוכו' לא נאמר אלא 'בתוכם', מלמד שהקב"ה שוכן בלב כל אחד ואחד מישראל, כשעושה מדור לשכינה".

כלומר: הקב"ה שוכן בלב כל אחד מאתנו, בתנאי אחד בלבד: שנעשה לו מקום... כאשר האדם משאיר בלבו מקום מיוחד לשכינה, נקי מכל תחלואות וזוהמות החיים, רק כך יזכה האדם להיות משכן לשכינה.

המשגיח רבי ירוחם ממיר הרבה לדבר על הפיכת לבו של האדם משכן להדר כבודו של השם יתברך. בספרו "דעת חכמה ומוסר" מביא הרב את דברי המדרש: "בשעה שאמר הקב"ה למשה: 'עשה לי משכן', התחיל מתמיה ואומר: 'כבודו של הקב"ה מלא עליונים ותחתונים והוא אומר לי עשה לי משכן?' אמר הקב"ה: 'לא כשם שאתה סבור כך אני סבור, אלא 20 קרש בצפון ו-20 בדרום, ולא עוד אלא שארד ואצמצם שכינתי בתוך אמה על אמה".

המשגיח הסביר כי "כשמתבוננים בתשובתו של הקב"ה למשה, מגלים דבר גדול עד מאד: ה' ענה למשה, אל תתמה כי כך הנהגתי, אפילו אמה על אמה אם המקום יהיה ראוי, אצמצם שכינתי ושכנתי בתוכו, ואל יאמר האדם הן אני עץ יבש ואין אני ראוי להשראת השכינה - כל אחד באשר הוא, אם יהיה ראוי – תשרה השכינה בתוכו".

 

האיש הגיע לדירה ששכר, ונדהם למראה בעלת הבית ששהתה בדירה

הרב בנימין גולד מספר על יהודי שהחליט לעלות לארץ ישראל, לשנת השתלמות רוחנית יחד עם רעייתו. הלה סבר שאם הוא בא לארץ להשתלמות רוחנית, עליו לדאוג ראשית כל לתחום הגשמי, או אז לא יטרידו אותו דאגות גשמיות. הוא לא הכיר את משמעותן של המילים "משיב הרוח ומוריד הגשם", אם אתה רוצה להשיב את הרוחניות, עליך להוריד את הגשמיות.

היהודי שלח מכתב לסוכן דירות מירושלים, וכתב שהוא מעוניין בדירת חמישה חדרים, עם  כיווני אוויר טובים, בניין עם שכנים דתיים אבל לא יותר מדי, חנייה רחבה, בית כנסת וסופרמרקט בקרבת מקום, בקיצור נוחות מירבית, שנת נופש אמיתית. סוכן הדירות מצא דירה כמבוקשו, הוא שלח דמי קדימה וקיבל חוזה. בתחתית החוזה היה כתוב שיהיה מי שיקבל את פניו בבואו לדירה.

הגיע היום. היהודי ארז את מטלטליו, נסע לשדה התעופה, והמריא לארץ ישראל. מיד לאחר שנחת בשלום – הוא לקח מונית שתיקחהו למחוז חפצו. הוא העמיס את כל מזוודותיו ומטלטליו, וכך לאחר כשעה הגיע לרחוב בו שכר את הדירה. כשהוא אפוף התרגשות הגיע לכתובת הרשומה בחוזה שבידו, הוא מטפס במדרגות, והנה הוא ניצב ליד דלת הכניסה שרשומה בחוזה כדירה שהוא שכר, הוא זכר שהסוכן אמר לו שיקבלו את פניו בדירה, והוא דפק כמה דפיקות…

הדלת נפתחה ובפתח עמדה אישה. היא רואה איש עמוס במזוודות ליד הדלת ומיד שאלה: "במה אוכל לעזור לך?"

האיש נדהם: "למה את מתכוונת כשאת אומרת במה תוכלי לעזור לי? הרי שכרתי את הדירה הזו!" וכשראה את התמיהה מתפשטת בפניה של האישה, הזדרז להוציא את החוזה, והראה לה. האישה קראה את הכתוב בחוזה, ואמרה: "איני יודעת מה אתה רוצה? זו דירה שלי כבר שנים רבות ואני גרה כאן, ומי השכיר את דירתי?"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

האורח מיהר לטלפן לסוכן: "שלום, הגענו לדירה המדוברת", "שלום עליכם", השיב הסוכן, "נו, איך הדירה כלילת המעלות? אה, חמישה חדרים, כיווני אוויר מצוינים, חניה לרכב, כל מה שביקשת!"

השוכר המופתע זעק: "אבל גרים בה אנשים!!!" השיב הסוכן: "סלח לי, אבל כשחיפשת דירה לא ציינת שאתה מעוניין בדירה ריקה"...

הרב גולד מסכם את הדברים: "לעיתים לומד האדם תורה ומקיים מצוות, ובוודאי שהשכינה שורה עליו, אך שוכח הוא פרט קטן וחשוב, הוא לא משאיר מקום פנוי בלבו, שמלא באנוכיות, בגאווה, בכעס, בשנאת חינם ובעוד מידות רעות. הוא לא משאיר מדור בלבו להשראת השכינה, וכאשר היא מגיעה לשכון ורואה שאין מקום – מיד היא מסתלקת ממנו"...

חשוב להבין כי אין הקדוש ברוך הוא מצפה מהאדם שיתגבר על כל מידותיו הרעות בבת אחת. בענין זה ראוי לציין את דבריו של רבי נפתלי אמסטרדם, מגדולי תלמידיו של רבי ישראל מסלנט, שאמר פעם לרבו, רבי ישראל: "אילו היו לי מידותיו הטובות של מורי ורבי, ולבו הטהור של בעל ה'יסוד ושורש העבודה', וראשו הגאון של בעל ה'שאגת אריה', אזי הייתי יכול לגדול בתורה ויראת שמים!"

על כך השיב לו רבו, ממייסדי תנועת המוסר: "נפתלי, נפתלי, בראש שלך! בלב שלך! ובמידות שלך! דורשים ממך להצליח".

באותו אופן אומר הקב"ה: ''אשרה שכינה בכל אדם, ולו רק יכין לבבו לכך'', ואין צריך לזה שום מעמד וכישרון, רק את רצון הלב האמיתי, והקב"ה מסתפק ב"אמה על אמה", בפינה קטנה שנקייה מכל מידה רעה.

באדיבות אתר 'דרשו'.

תגיות:שכינהשנאת חינם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה