מעניין

האם אפשר ללמד דבורים לשחק כדורגל?

מהי הדרך היעילה ביותר ללמד דבורים לשחק כדורגל, ומה זה אומר על יכולות הלמידה של חרקים?

  • א' אדר התשע"ז

לצפייה בתמונה

לחץ כאן
אא

מחקר שהתפרסם בכתב העת המדעי היוקרתי סיינס גילה: דבורים מסוגלות ללמוד לשחק כדורגל.

צוות החוקרים מאוניברסיטת QMUL יצאו למחקר כשהם מניחים שבעלי חיים אשר נדרשים ליכולות למידה באורח חייהם הטבעי, יכולים ללמוד גם התנהגויות חדשות לגמרי. מחקרים קודמים מצאו שדבורים יכולות לפתור בעיות  קוגניטיביות שונות, אבל המחקרים הללו התמקדו במשימות שדומות למה שדבורים עושות בלאו הכי כדי למצוא צוף – למשל, משיכה בחוט כדי להשיג אוכל.

הפעם, החוקרים החליטו לבחון האם ניתן ללמד דבורים התנהגויות שאינן טבעיות כלל לחרקים

"רצינו לחקור את המגבלות הקוגניטיביות של הדבורים על ידי שנבחן האם הi יכולות לעשות שימוש בחפץ שאינו מצוי בטבע כדי לבצע משימה שאף דבורה בהיסטוריה לא ביצעה", מסביר ד"ר קלינט פרי, ראש צוות המחקר.

הניסוי שתכננו החוקרים דרש מהדבורים להזיז כדור אל נקודה ספציפית כדי לזכות בתמורה בסוכר: סוג של משחק כדורגל. תחילה אימנו את הדבורים לזהות את המיקום הרצוי של הכדור, ואז הן נדרשו להזיז כדור המצוי בנקודה אחרת – אל המיקום הרצוי. רק כשהשלימו פעולה זו זכו בסוכר.

כדי ללמד את הדבורים ל'הבקיע גול' בצורה הזאת, חילקו אותן לשלוש קבוצות. קבוצה אחת צפתה בדבורה שאומנה קודם לכן מזיזה את הכדור למקום הנכון ומקבלת את הצ'ופר. קבוצה שניה צפתה בכדור זז למקום הנכון בזכות מגנט מתחת לפני השטח, ואילו השלישית לא קיבלה שום הדגמה, אלא מצאה את הכדור כשהוא כבר במקום הנכון, ביחד עם הצ'ופר. הקבוצה הראשונה, שראתה הדגמה חיה של דבורה, למדה במהירות הרבה ביותר מה נדרש ממנה.

אבל הדבורים לא סתם חיקו את הדבורה הראשונה: החוקרים גילו, להפתעתם, שהן מסוגלות לחשיבה עצמאית בעניין. בהדגמה בה צפו הדבורים, הדבורה המאומנת הזיזה אל המקום הנכון את הכדור הרחוק ביותר על פני הלוח, על אף שהיו עליו כדורים נוספים. כשהם ביצעו את המשימה בעצמן, עם זאת, הדבורים הזיזו למקום הנכון את הכדורים הקרובים ביותר. כלומר, הן הסיקו בעצמן שגם בפחות טרחה הן יוכלו לזכות בסוכר.

מה הניסוי הזה אומר, והאם אפשר להתחיל לתכנן אולימפיאדה לחרקים? "הניסוי הזה הורג סופית את הרעיון לפיה חרקים מסוגלים רק ליכולות למידה פשוטות מאד", אומרים החוקרים. "עם זאת, סביר שהם יתאמצו לפתור משימות מורכבות רק אם יופעלו עליהם לחצים סביבתיים, כמו שהופעלו בניסוי".

תגיות:דבורהכדורגל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה