הרב יצחק זילברשטיין

"הדירה ממוקמת באזור מצוין. מדוע אינני מצליח למכור אותה"?

מי שאינו מוכן להוזיל מכספו עבור מצווה, כמידה כנגד מידה – לא ירצו לקנות גם אותו עצמו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

עשה לך תבת עצי גפר (בראשית ו', י"ד)

רש"י בפירושו מתקשה, מדוע ציווה הקב"ה את נוח לבנות את התיבה, הרי הרבה רוח והצלה לפניו ולמה הטריחו בבניין זה? וכי אין לקב"ה אפשרויות אחרות להציל את נוח?

ומתרץ: "כדי שיראוהו אנשי דור המבול עוסק בה ק"כ שנה, ושואלין אותו מה זאת לך, והוא אומר להם עתיד הקב"ה להביא מבול לעולם, אולי ישובו". (ויעוין ב"משך חכמה" שהבאנו להלן).

וה"באר מים חיים" מתרץ שבמידה שאדם מודד, בה מודדים לו. אדם העובד את השי"ת בלי התאמצות יתירה ובלי שינוי טבעו והרגלו, גם השי"ת נוהג עמו כך, ולא ייצא מגדרו כדי לסייע לו, ולא ישנה עבורו סדרי בראשית. וכיוון שבמקרה של נוח היה צריך להצילו גם מפני כל החיות הרעות והאנשים שביקשו להורגו, צריך היה נוח להוכיח שהוא מתאמץ וטורח בבניית התיבה.

כך פועלים הדברים בכל חפץ שתחת השמים. ככל שהאדם יותר משקיע ויותר מתאמץ, כך באותה מידה יחזרו אליו הדברים בכפליים ובכפלי-כפליים.

ואם בענייני ה'גשם' כך, בענייני ה'רוח' על אחת כמה וכמה. מי שאינו מוכן להוזיל מכספו על קיום מצוות, וחושב שבכך יוכל לחסוך עוד כמה שקלים, טועה.

בא אליי יהודי וצרתו בפיו. מזה זמן רב שאני מתאמץ למכור את דירתי והדבר אינו עולה בידי, למרות שהדירה ממוקמת באזור טוב, וְעֶרְכָּהּ בעיני המתווכים מגיע להון רב. האיש סיפר שבלית ברירה נאלץ להוריד רבבות דולרים ממחירה האמיתי של הדירה, ולמרות הכל הוא אינו מצליח לסגור עסקה עם אף אחד.

מה קורה כאן? הוא שואל בפליאה. האם רובצת על הדירה קללה כלשהי?

והשבתי לו: בוא ואספר לך סיפור שהייתי עֵד לו. הזדמנתי ביום חול לבית כנסת מסוים בתפילת שחרית, וראיתי שהגבאי מנסה למכור את עליית ה'שלישי', ואינו מצליח. הוא מציע את העלייה לכל מאן דבעי ב-5 שקלים, ואין קונה.

קמתי ומחיתי בפני המתפללים: היעלה על הדעת לבזות את התורה בצורה חמורה שכזו? הלא אם היו מציעים לנו למכירה חולצות ב-5 שקלים, לא היו עוברות שתי דקות וכל החולצות היו נמכרות, ואילו כאן מזדמנת לנו מציאה נפלאה לקנות עלייה, הכוללת 'ברכו' ושתי ברכות התורה, בסכום כסף כה פעוט, ואף אחד אינו קופץ לקנות?!

ורציתי לבאר בכך את הפסוק בפרשת הקללות ב'כי תבוא', האומר (דברים, פרק כ"ח פסוק ס"ח) 'והתמכרתם שם לאיביך לעבדים ולשפחות ואין קונה'. ומסביר הספורנו, שהקללה הזו מוסבת על בעלי המלאכות בעם ישראל, שלא יהיה מי שירצה לשכור אותם למלאכתם.

אבל קשה, כיוון שידענו מזה כבר, שהעונשים הבאים מידו של הקב"ה, מידה כנגד מידה הם, כנגד מה נוצר מצב כזה של 'אין קונה'?

וחשבתי לומר, שהקב"ה מעניש בכך את מי שזלזל בקניית המצות, ובמידה כנגד מידה משלם לו שלא ירצו לקנות אותו-עצמו...

פניתי אל האיש שלא הצליח למכור את הדירה ואמרתי לו: נסה נא לחשוב, אולי גם אצלך היה כדבר הזה שביקשו למכור לך מצוות ואתה ביזית אותן ולא קנית; אם תמצא שאכן כך הדבר, הנה לך הסיבה מדוע אינך מצליח למכור את הדירה.

מתוך סדרת הספרים "עלינו לשבח", מאת הרב יצחק זילברשטיין

תגיות:עלינו לשבחדירה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה