ט"ו בשבט

ט"ו בשבט - זה הזמן ללמוד מהעץ, ולהתפלל על הפירות

על מה אפשר וכדאי להתפלל בט"ו בשבט? ט"ו בשבט הוא היום שבו אנו מבקשים על הפירות, ואפשר ללמוד כל כך הרבה לחיים מן העץ ומפירותיו

  • י"ד שבט התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בתורה (דברים כ', י"ט) נאמר: "כי האדם עץ השדה".

"והיינו, שכל העניינים אשר נוהגים בעץ, נוהגים באדם, ומהעץ אפשר ללמוד עניינים רבים בעבודת האדם את ה'" (בעל הסולם).

הנה מספר נקודות לתפילה ולעבודה, במיוחד ביום ט"ו בשבט:

1. בספר התודעה מובא שמשנים מעט בט"ו בשבט משאר הימים, כלומר נוהגים בו מעט מנהגים של יום טוב, לדוגמא: לא אומרים תחנון, לא בט"ו בשבט עצמו ולא במנחה של ערב ט"ו בשבט, כי המעלה הגדולה של היום הזה מתחילה כבר מהערב. לכן חובה להתחיל ולהמשיך בשמחה, בחיוך גדול לאבא שבשמיים.

2. כמו עץ שנותן פירותיו בלי לקבל תמורה, כך גם היהודי – "ואהבת לרעך כמוך" בלי לקבל טובת הנאה, נתינה על מנת לתת. להתבונן איך הנתינה שלי. לחפש ולהדגיש את הפירות היפים של המעשים שלנו.

3. האמרי חיים זצ"ל כותב בספרו כי בחמשה עשר בשבט יש להתפלל על הפירות, ו"פירות" – מרמז לבנים. להתפלל על בנים טובים, שיהיו מעוטרים באהבה, יראה, חסד ורחמים

4. הברכת שלום זצ"ל מסביר שראש – פירושו שורש. מהשורש צומחים ענפים, אבל כל ענף צומח בהתאמה לשורש שממנו הוא מגיע: משורש של עץ תפוח לא יצמח ענף של עץ תפוזים... גם האדם, עבודת ה' שלו, השורש – היא שקובעת את התוצאות. ט"ו בשבט הוא יום שכדאי לבדוק עם עצמנו - מה המטרה שהקב"ה ברא אותי בעולמו, להתבונן האם אני בדרך לתכלית זו, להתפלל שנצליח לעשות את המטרות שלשמן נבראנו.

5. העץ אינו גדל ביום אחד. בתחילה הוא שתיל קטן, ואחר כך הולך ומתפתח. רק לאחר עבודות מרובות יוצאים פירות. וכך גם האדםתתבונן בהתפתחויות הקטנות שלך, תבדוק שהיצר הרע לא מייאש אותך, שאתה לא מתקדם. זה לוקח זמן.

6. החידושי הרי"ם כותב בספר הזכות, שהשפע שמגיע לאדם בר"ה – מקורו בט"ו בשבט. ועדיין הדברים חיים וקיימים בכל נפש ישראל שנפתחים בו מעיינות באר התורה. זהו היום לבקש על לימוד התורה שלנו שיהיה בשמחה, בהבנה, בהתמדה.

7. הרה"ק רבי צדוק הכהן, בספרו "פרי צדיק", כותב באריכות שביום זה אפשר להגיע למדרגה גדולה כל כך, שאנו יכולים לאכול כרצון אבינו שבשמים. לכן זה הזמן לבקש שנצליח לאכול כדי לתקן ולשבוע.

8. יום שאדמת א"י מחדשת בו כוחותיה להוציא שמנה ודובשה – יום של שמחה הוא לישראל נוחליה, אוהביה ומצפיה" (ספר התודעה). לחשוב לרגע, לאיזו ארץ מדהימה ומשובחת זכינו! לזכור כמה מצוות קדושות תלויות בארץ ישראל, לשמוח ולהודות על המתנה הנפלאה מאבינו האהוב.

9. ארבעת המינים, כידוע, מרמזים על איברי הגוף, והאתרוג מסמל את הלב של היהודי. הבני יששכר כתב תפילה נהדרת לבקש  בטו' בשבט על אתרוג מהודר לסוכות. לבו של היהודי הוא משכן האמונה, וכדאי לשיר ולבקש – "וטהר ליבנו לעבדך באמת".

10. השנה, תשע"ז, ט"ו בשבט חל בשבת שירה. כדאי להשתדל לשיר יותר, לבקש להגיע לשירה הגבוהה ביותר שהנשמה שלנו יכולה לשיר, ולהודות לאבינו שבשמיים.

שנזכה לנצל את הזמן המיוחד, לרומם ולהגדיל את החיבור לאבינו שבשמים.

תגיות:ט"ו בשבטפירות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה