טורים נשיים

בין חומות הים את חוששת, אולי יטביעו המים את שמחתך? ואז את זועקת

כשמגיע מצב בו כל האפשרויות מוצו ואת נותרת חסרת מעש מול ההתמודדות שבפניך, מהו הדבר העוצמתי שעליך לבצע?

  • י"ג שבט התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מציאת הזיווג, בין אם הוא עבורך או למען מישהו ממכריך היא אתגר שמתחדש בכל יום. איך עוברים אותו בשלום?

"וישאו בני ישראל את עיניהם והנה מצרים נוסעים אחריהם וייראו מאוד ויצעקו. באותה שעה היו עומדים ולא היו יודעים מה לעשות. כיון שראו ישראל שהיו מוקפין משלוש רוחות, הים סוגר, השונא רודף והחיות מן המדבר, תלו עיניהם לאביהם שבשמים וצעקו לקדוש ברוך הוא" (מדרש רבה).

יום אחד, השינוי קורה. את מצליחה לברוח ממיצרי הילדות והנערות, ומגיעה בוגרת ומתונה אל מול הים. שם, ליבך מייחל ומחכה שייקרע הים עבורך ויימצא החצי השני שלך מעברו האחר. כולם אומרים לך לא להסס, ולקפוץ אל תוך המים, אבל הגלים האימתניים מרתיעים אותך. מי יודע? עולים החששות בקרבך. אולי יטביעו המים את שמחתך, שמא מרים ומרירים יהיו, ויתכן שלפתע יתייבשו להם. את חשה שנסגר עליך מדבר הבדידות, רודפים אחרייך קולות האשם ונחשולי ניסיונות יוצאים בשצף קצף מולך. הקושי מקיף את כולך משלוש רוחות ומכל כיוון. כך, בעודך חסרת אונים, מתפרצת הצעקה מתוך תוכך, מעמקי ליבת נשמתך, והיא נשמעת מסוף העולם ועד סופו ומצליחה לזעזע את עמודי השמים. פתאום, המים הופכים לך לחומה מימינך ומשמאלך. רגליך צועדות נרגשות בתוך הים ביבשה, ומעליך נפרשת חופה של קדושה ואהבה.

1. התקרבי בתפילה. "והנה מצרים נוסעים אחריהם וייראו מאוד ויצעקו בני ישראל אל ה'". תפשו אומנות אבותם. שהקריב ליבן של ישראל לאביהם שבשמים (רש"י ושמות רבה).

עם ישראל, שנמצא חסר ישע, מוקף בסכנות מכל עבר, הוכרח להשתמש באומנות שקיבל בירושה מאבותיו. אומנות התפילה וההתקרבות אל מלך הישועות. לעולם, לא יפסיקו שפתותיך לבקש את קרבת אלוקים, כי מתאווה הוא לשמוע את קולך.

2. קפצי בביטחון. "ויאמר ה' אל משה מה תצעק אלי דבר אל בני ישראל ויסעו". זאת העצה היעוצה, להגביר צד החסד והרחמים. דבר אל בני ישראל ויתעצמו באמונה בכל לבם ויסעו אל הים קודם שיחולק  על סמך הביטחון, כי אני אעשה להם נס ובאמצעות זה תתגבר הרחמים (אור החיים).

הקדוש ברוך הוא אומר למשה שיגיד לעם ישראל להיכנס אל המים מתוך אמונה וביטחון שיוושעו. כשאת מתאמצת ועושה השתדלות, מלאי את ליבך בביטחון מלא במלך העולם שיקרע לך את הים.

3. התמתקי בתורה. "ויצעק אל ה' ויורהו ה' עץ וישלך אל המים וימתקו המים".  ויורהו ה' עץ אין עץ אלא תורה דכתיב, עץ חיים היא למחזיקים בה (זוהר הקדוש).

המים שמוצאים ישראל היו מרים, וה' מראה למשה עץ שממתיק כל מרירות – הלוא הוא עץ התורה. כשעוברים עליך ימים מרים, לכי והמתיקי אותם בלימוד תורני פורה, ותהא לך למשיבת נפש.

4. שלמי בטובה. "ויצעק משה אל ה' לאמר מה אעשה לעם הזה עוד מעט וסקלוני". אמר ה', הוי דומה לי. מה אני משלם טובה תחת רעה, אף אתה הוי משלם טובה תחת רעה (מדרש).

כאשר העם לא מוצאים מים ומתלוננים אל משה, ה' עונה למשה על צעקתו כי כדאי שישלם טובה לעם ישראל אף על פי שעשו לו רעה, כי כך היא מידת רחמיו של הבורא. גם את למדי ממנו, והשיבי טובה כלפי מי שהרע לך, אזי צור הניסיון הקשה כסלע ייבקע לעינייך, וייצאו ממנו מים חיים.

יהי רצון שיסע מלאך האלוקים לפני מחנך. הוא ילחם לך ואת תחרישי, תראי את היד הגדולה אשר יעשה ה' במיצריך ותזכי לצאת בתופים ובמחולות.

המאמר נכתב לע"נ בת דודתי רבקה ג'ני סופיר ע"ה

יעל עט לוי היא סופרת, משוררת ומרצה. 8400398@gmail.com

תגיות:פרשת בשלחזיווגיעל עט לוי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה