חדשות בארץ

שיטה חדשנית ופורצת דרך: ניתוח של עובר במעי אמו עבר בהצלחה

הניתוח החדשני מבוצע באמצעות מכשור זעיר ומיוחד, המוחדר לתוך הרחם ומתקן את המום בעובר

בחדר הניתוח (צילום: דוברות הדסה)בחדר הניתוח (צילום: דוברות הדסה)
אא

התרגשות בבית החולים הדסה עין כרם: בשבוע שעבר בוצעו שני ניתוחים בשיטה חדשנית ופורצת דרך, אשר היתה קיימת עד כה רק בארצות הברית ובגרמניה. הניתוח בוצע בשתי נשים בחודש החמישי להריונן, אשר עובריהן אובחנו כלוקים ב"ספינה ביפידיה" – פגם התפתחותי  המתרחש בעוברים במהלך גדילתם ברחם.

"ספיניה ביפידה" הוא תיאור למצב בו אזור מסוים בעמוד השדרה נותר פתוח במהלך ההתפתחות העוברית, דבר הגורם לכך שהעצבים של חוט השדרה נותרים חשופים לעולם החיצוני ללא הגנה. כאשר חוט השדרה אינו מוגן, חומרים המצויים במי השפיר פוגעים בעצבים החשופים, מה שעשוי לגרום לפגיעה מוטורית מאזור הפגיעה בעמוד השדרה ומטה כמו שיתוק, נכות או פגיעה קשה ביכולת ההליכה.

הטיפול שהיה מקובל במקרים כאלה עד כה, הוא ניתוח לתיקון הפגם לאחר שהתינוק נולד, ולעיתים היה צורך בהכנסת נקז למח על מנת להפחית את הלחץ הקיים בחדרי המח.

בשנים האחרונות החלו לבצע ניתוחים לתיקון הפגם במהלך ההריון, תוך פתיחת בטן האם וטיפול בעובר. בשנים האחרונות פותחה גישה חדשנית ופורצת דרך, שאינה כוללת את פתיחת הרחם: בשיטה זו מוחדרים לרחם כמה צינורות דקיקים בעובי של מילימטרים ספורים, דרכם מוכנסים לחלל הרחם מצלמה ומכשירי עבודה המאפשרים תיקון של הפגם - ממש בתוך הרחם.

בשיטה זו התבצעו הניתוחים בשבוע שעבר. ד"ר גיאלצ'ינסקי, שמאחוריו מאות ניתוחים של עוברים במעי אימם, מתאר את השיטה החדשנית: "מדובר בשיטה זעירה-פולשנית שאינה מצריכה פתיחה של הבטן או הרחם. הניתוח מבוצע באמצעות המכשור המיוחד בתוך הרחם כאשר העובר נותר במקומו הטבעי. השיטה כה חדשנית, שהיה צורך בהטסת ציוד מיוחד בדחיפות מרחבי העולם, כמו חוט תפירה מיוחד אותו הטיסה לארץ מיפן חברת מדטרוניק שהבינה את גודל ובהילות המצב.

''פריצת הדרך היא בכך שמרוקנים את הרחם ממי השפיר ומנפחים בגז המאפשר עבודה כמו בלפרוסקופיה. עם סיום ההליך מחזירים מים לבטן והעובר מקבל את כל אשר יזדקק לו לכשיגמר הניתוח. כך הילדים האלו, שפעם היו נולדים עם מומים שתיקונם היה מבוצע לאחר הלידה, קיבלו הזדמנות לבצע את התיקון ממש בתוך הרחם", מסביר המנתח את התהליך.

ההתרגשות גאתה בבית החולים הדסה עין כרם, כאשר שתי הניתוחים הסתיימו בהצלחה. כעת ממשיכים הרופאים לעקוב בהתרגשות אודות המשך התפתחותם של מנותחיהם, שעדיין לא נולדו.

תגיות:ניתוחהריוןעובר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה