חדשות בארץ

השרים יוזמים: מהפך בתחום החקיקה בכנסת

השרים שקד ולוין, בתמיכת יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, מתכוונים לבצע רפורמה מרחיקת לכת בתחום החקיקה בכנסת ובפיקוח הכנסת על הממשלה

השר יריב לוין ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין (צילום: פלאש 90)השר יריב לוין ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין (צילום: פלאש 90)
אא

מהפכה בתחום החקיקה בכנסת: השרים שקד ולוין, בתמיכתו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, מובילים מהלך מרחיק לכת שיצמצם את החקיקה הפרטית וירחיב את סמכויות הפיקוח של הכנסת על הממשלה – כך נחשף הבוקר לראשונה ב-ynet.

על פי היוזמה, כל ח"כ יוכל להגיש ארבע עד חמש הצעות חוק פרטיות בשנה. מדובר בשינוי דרמטי ביחס להיום, אשר אין כל הגבלה בהגשת חוקים. כמו כן, מספרן של הצעות החוק העולות מדי שבוע לדיון בועדת השרים לחקיקה יקוצץ באופן משמעותי: בעוד כיום עולות מיד שבוע קרוב ל-40 הצעות חוק, בעקבות המהפך יוגבל מספרן ל-15 בלבד.

כמו כן, יוגבל מספר ההצבעות במליאת הכנסת על הצעות חוק שמובאות בקריאה טרומית ל-250 בשנה. יצוין כי כיום עולות להצבעה כ-750 הצעות חוק בשנה, ורובן נדחות.

אל מול הקיצוץ המשמעותי במכסת החקיקה, יורחבו סמכויות הפיקוח של הכנסת על הממשלה. באופן זה, וועדות שאחראיות על ענייני משרד ממשלתי יקבלו דו"ח ביצוע במהלך שנת התקציב על מנת לעמוד על הפערים, והשר יחויב להופיע בפני הוועדה, במידה ויתגלו פערים בין התקציב שאושר לביצוע.

עוד סמכות שתינתן לוועדות היא כי הצעות חוק פרטיות מורכבות שעוסקות ברגולציה יוכלו לעבור ניתוח מוקדם שיבחון את משמעות החוק, בדומה להצעות חוק ממשלתיות. בנוסף, במידה ושר יגיש ערר בוועדת שרים לחקיקה על הצעה פרטית שנפסלה, בשונה מהמצב כיום שהשר מציג את עמדתו, חבר הכנסת יוזם ההצעה יציג את עמדתו בפני הוועדה.

כמו כן, מבקשים השרים לקדם שימוע פרלמנטרי למינויים בכירים לפני אישור הממשלה. על פי ההצעה החדשה ייערך שימוע פרלמנטרי למועמד ברשימה הסגורה - לפני הגעת המינוי לאישור הממשלה.

עוד עולה מהתוכנית, כי ועדות הכנסת יוכלו לקבוע ברוב מיוחס כי וועדת שרים תדון בנושא ספציפי. לשם כך יקבעו מכסות. מינויים בכירים יוזמנו לשימוע פרלמנטרי לפני אישור המינוי על ידי הממשלה, בדומה לנוהג האמריקני.

שרת המשפטים איילת שקד ציינה: "אינפלציית החקיקה של חברי הכנסת היא בבחינת 'באו לברך ויצאו מקללים'. טירוף החקיקה אינו עושה שירות לערך הדמוקרטי, הוא בוגד בו. יותר חוקים משמעותם סרבול, רגולציה ואזיקה בשלשלאות של ברזל של חופש הפרט. התוכנית שהכנו מבקשת לוודא כי הכלי החשוב של החקיקה אינו פוגע באזרח ובדמוקרטיה".

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין אמר כי "אני שמח שמחאותיי על ריבוי החקיקה והצורך בהגברת הפיקוח על הממשלה נושאות פרי. אני מברך את השרים שקד ולוין וסמוך ובטוח שאם המהלך יתממש – נשפר את הפעילות הפרלמנטרית ואת יעילותה".

תגיות:איילת שקדיולי אדלשטייןיריב לבין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה