דמויות ביהדות

נפטר מדאגה לגורל חסידיו שגויסו לצבא הצאר: 10 עובדות על ה’שפת אמת’

לאורך כל שנות המלחמה ישן האדמו"ר על הארץ ומירר בבכי ובתפילה לגורל חסידיו שגויסו לצבא הצאר. 10 עובדות על ה'שפת אמת'. לקראת יום ההילולא: ה' שבט

הקבר של רבי יצחק מאיר אלתר ונכדו רבי יהודה אריה ליב אלתר בעיירה גור, פוליןהקבר של רבי יצחק מאיר אלתר ונכדו רבי יהודה אריה ליב אלתר בעיירה גור, פולין
אא

ביום שישי הקרוב, ה' שבט, יחול יום הזיכרון לפטירתו של האדמו"ר השני של חסידות גור, רבי יהודה אריה ליב אלתר, בעל ה'שפת אמת'. 10 עובדות

1. רבי יהודה אריה ליב אלתר (כ"ט בניסן ה'תר"ז-ה' בשבט תרס"ה), היה האדמו"ר השני בשושלת אדמו"רי חסידות גור, ומן הבולטים במנהיגי יהדות פולין בשלהי המאה ה-19. תחת הנהגתו הפכה חסידות גור לחסידות המרכזית בפולין.

2. רבי יהודה אריה ליב אלתר כונה ה'שפתי אמת', על שם ספרו, שהוצא לאחר פטירתו. ספר זה נחשב לאחד מספרי החסידות הנפוצים ביותר. הספר הודפס מיד לאחר פטירת המחבר, בחמישה חלקים, הכוללים את הדרשות על התורה והמועדים. את הדרשות הכתובות בספר היה אומר הרבי בשבתות ובמועדים ב'טיש', ולאחר השבת או המועד היה כותב אותן בעצמו על פי זכרונו.

3. ה'שפתי אמת' נולד בוורשה בכ"ט בניסן ה'תר"ז (1847) לר' אברהם מרדכי בנו של בעל 'חידושי הרי"ם', האדמו"ר הראשון לשושלת גור ומייסד החסידות.

4. ה'שפתי אמת' התייתם בגיל צעיר מאוד: בהיותו בן שנתיים נפטרה אמו, ושש שנים מאוחר יותר התייתם גם מאביו ועבר לגור בבית סבו.

5. לאחר פטירת סבו, הנהיג ה'שפת אמת' את חסידות גור בעוז ובתבונה. הוא היה מן הבולטים במנהיגי יהדות פולין בשלהי המאה ה-19. תחת הנהגתו הפכה חסידות גור לחסידות המרכזית בפולין.

בהיותו בן 58 שנים בלבד, בה' בשבט תרס"ה, נפטר ה'שפתי אמת'. החסידים תלו את מותו בדאגה הרבה שחש לאלפי חסידיו שהיו מגויסים באותה העת לצבא הצאר הרוסי בשל מלחמת רוסיה-יפן. בני ביתו העידו כי בכל ימי המלחמה היה ישן על הרצפה כשרק מעילו מכסה אותו וממרר בבכי על גורלם.

6. ה'שתי אמת' נקבר בעיירה גור, לצד סבו רבי יצחק מאיר אלתר. בהלווייתו השתתפו כ־20,000 איש, ובשל מנהגי החסידות לא נישאו בה הספדים, למעט הספד קצר שנשא הרבי מסוכטשוב. תוכנו של ההספד היחיד היה: "יהודי זה הסתלק לרגל צרות ישראל".

7. כאמור, לאחר פטירתו הוצא לאור ספרו, שבו כתב את דברי התורה שנשא במהלך שבתות השנה וחגים בשנות כהונתו. שם ספרו 'שפת אמת' נבחר מהפסוק בו סיים את מאמרו האחרון: "שפת אמת תיכון לעד".

8. בספרו 'שפת אמת' כתב האדמו"ר כי "התארכות הגלות פועלת להקל על חבלי משיח". רבי נפתלי מרופשיץ הסביר את הדברים בכך באמרו: "דוחק הגלות מכפר עלינו ממתיק את הדינים, כי במידה שהגויים מגבירים את שעבו ישראל, הם מקרבים את הגאולה, ודבר זה מוכיח כי קרב ובא הקץ המקווה".

9. על שמו ולזכרו נוסדה בשנת תרפ"א ישיבת 'שפת אמת' בירושלים, שנחשבה כישיבה המרכזית של חסידות גור בארץ ישראל.

10. אחד מבניו, רבי אברהם מרדכי אלתר, ה'אמרי אמת', המשיך דרכו בראש חסידות גור וכיהן כנשיא מועצת גדולי התורה. בעל ה'שפת אמת' זכה לבנים נוספים, ארבעה מהם מתו בצעירותם ושניים נוספים נרצחו בשואה. יהי זכרו ברוך וזכותו תגן עלינו.

תגיות:שפת אמתצבא הצאר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה