חדשות בארץ

המנה הכשרה ששרדה את האסון: פריטים נדירים ממסלול חייו של אילן רמון ז"ל, יוצגו לראשונה

תערוכה ראשונה מסוגה על חייו של אילן רמון ז"ל, תציג לראשונה פריטים חשובים שליוו אותו כמו יומני טיסה ממבצע הפצצת הכורים בעיראק, שרידים מתאונת אימונים של הטייסת, וגם סממנים יהודיים כגון אריזות מזון כשר ומזוזה מיוחדת שנכתבה לזכר המיליונים שנספו בשואה

אריזות המזון הכשר ששרדו את האסון (קרדיט צילומים: עמוד הפייסבוק של ’קרן רמון’)אריזות המזון הכשר ששרדו את האסון (קרדיט צילומים: עמוד הפייסבוק של ’קרן רמון’)
אא

תערוכה ראשונה מסוגה על חייו של אילן רמון ז"ל, תציג לראשונה פריטים חשובים שליוו אותו כמו יומני טיסה ממבצע הפצצת הכורים בעיראק, שרידים מתאונת אימונים של הטייסת, וגם סממנים יהודיים כגון אריזות מזון כשר ומזוזה מיוחדת שנכתבה לזכר המיליונים שנספו בשואה

14 שנה לאחר מותו, 'קרן רמון' לזכרם של אילן ואסף רמון ז"ל, מציגה תערוכה ראשונה מסוגה, שעוברת דרך פריטים ייחודיים המספרים את סיפור חייו של האסטרונאוט הישראלי הראשון - אילן רמון ז"ל. בין החפצים שיוצגו בתערוכה נמצאים יומני הטיסה שניהל רמון במהלך הפצצת הכור הגרעיני בעיראק, ופריטים ששרדו את אסון התרסקות המעבורת 'קולומביה' כגון מארזי מזון כשר, מזוזה שהוקדשה ליהודים שנספו בשואה וכן דף מקורי מהיומן שכתב רמון במהלך שהותו בחלל. "בתערוכה ישנם 15 חפצים שמספרים סיפור חיים מעורר השראה", אומרת רונה רמון. "אפשר לראות בהם לא רק את הקריירה של אילן, אלא משתקפים מהם גם קשיים שעבר, סוגיות הקשורות בזהות וגאווה ישראלית ויהודית ורצון לייצג את המולדת בטיסה לחלל". 

יומניו של רמון מהפצצת הכור הגרעיני בעיראקיומניו של רמון מהפצצת הכור הגרעיני בעיראק

כעת מוצגת התערוכה במדע טק בחיפה, אך בהמשך "אנחנו מקווים שהתערוכה תנדוד במוזיאונים ברחבי הארץ", דברי רמון. 

היומנים שניהל רמון בהפצצת הכורים הגרעיניים בעיראק במבצע 'אופרה': ביומנו ערך רמון חישובים מחישובים שונים של כמויות הדלק, מהירות טיסה וכדומה - שהיו גורמים קריטיים להצלחת המבצע. היות והמבצע חייב סודיות מוחלטת, רמון ידע שלא יוכל לקבל הנחיות בקשר ולכן נערך לכל בעיה אפשרית, מבעוד מועד. 

ביומניו ציין רמון כי המטוסים תודלקו לפני ההמראה באופן שמנצל את מלוא הנפח של מערכת התדלוק, ולמרות שהדבר היה כרוך בסיכון רב על פי הוראות היצרן -המטוסים הטילו את מכלי הדלק שהתרוקנו במהלך הטיסה, על מנת להפחית ממשקל המטוס. באותה התקפה, רמון הצליח לפגוע במטרה במדויק, זאת למרות שהיה התוקף ה'צעיר' שבחבורה. 

אריזות המזון הכשר ששרדו את אסון התרסקות המעבורת 'קולומביה': למרות שלא ניהל אורח חיים דתי, אילן רמון היה אדם מאמין שהיה חשוב לו לשמור על הזהות היהודית כמו הישראלית, גם בחלל. לפיכך, על פי בקשתו, אריזות של מזון כשר שתוכננו בשיתוף עם נאס"א ומשגיחי כשרות - נשלחו אליו לחלל.

בנוסף לכך, רמון אף התייעץ עם רבנים לגבי זמני כניסת השבת, ואף ערך את הקידוש עם היין וכוס הקידוש שלקח עמו, על פי זמני כניסת השבת ביוסטון.

אריזות המזון הכשר ששרדו את אסון התרסקות המעבורת אריזות המזון הכשר ששרדו את אסון התרסקות המעבורת

קסדתו האישית של רמון מהאימונים שערך בארץ, אף היא תוצג בתערוכה:

בנוסף, יוצגו גם מזוזה ייחודית ובה מגן דוד שמוקף בגדר תיל, שעוצבה על ידי אמנית יהודיה והוקדשה לזכרם של ששת המיליונים שנרצחו בשואה. פריט נוסף שרמון לקח אתו במעבורת הוא ציור של נער יהודי בן 14 שכלוא בגטו טרייזנשטאט אך במחשבתו מפליג למקומות 'שמחים' ורחוקים משם. הציור שנקרא 'נוף ירח' וניתן לו על ידי מוזיאון 'יד ושם' - לא שרד את את ההתרסקות. 

תגיות:אילן רמוןחלליהדותחשיפה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה