חדשות כלכלה

כמה כסף תקבלו בעתיד על הרכב הישן שלכם? תכנית הגריטה חוזרת

תוכנית הגריטה חוזרת, על פי יוזמה של שר האוצר, משה כחלון. רכבים ישנים יועברו לגריטה, ובעליהם יפוצו בסכומים שבין 3000-5000 ש"ח

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

שר האוצר, משה כחלון, מוביל מהלך מחודש: הקצאת כספים מתוך תקציב המדינה לנושא של פיצוי בעלי רכבים ישנים, אשר יגיעו לגרוט את רכבם. בנוסף, מתכנן שר האוצר ליצור תמריצים נוספים, אשר יעודדו הסרה של רכבים ישנים מן הכבישים בארץ.

מדוע התהליך נחוץ? המטרות העיקריות הן הקטנת העומס הגובר והולך בכבישי הארץ, והקטנה של זיהום האוויר שנוצר מפליטת גזים. רכבים ישנים פולטים גזים רעילים בכמות גבוהה, ולכן נעשה מאמץ להוריד אותם מהכביש. מלבד זאת, הרכבים הישנים חסרים את מערכות הבטיחות הקיימות כיום כסטנדרט בכל כלי רכב, כמו מערכות של בלימה אוטומטית וכדומה, כך שמדובר ברכבים בלתי בטיחותיים.

בארץ, ישנם עדיין מאות אלפי רכבים ישנים שנוסעים בכבישים. חלק מן הרכבים הללו ישנים מאד, ויוצרו לפני 20-40 שנה. חלק מן הרכבים הללו הם רכבי אספנות, אך מדובר באחוז זניח מתוכן. שר האוצר התראיין ל"ממון", והסביר כי כמויות הרכבים בארץ הולכת וגדלה מידי שנה, וכי רק בחודש ינואר עולים כ-40 אלף כלי רכב חדשים לכבישים. הכמויות הללו גורמות, לדבריו, לעומסי תנועה כבדים, זאת מלבד העובדה שהרכבים הישנים אינם בטיחותיים.

בשנה האחרונה נמכרו בארץ 287,000 כלי רכב. 80,000 מתוכם נמכרו רק בחודש דצמבר 2016.

התוכנית שיוזם שר האוצר תעניק תמריצים לבעלי רכבים ישנים אשר יגרטו את רכביהם. הפיצוי על גריטה ינוע בין 3000 ל-5000 ₪ לכל רכב ישן. מלבד הפיצוי הזה, כל נהג שיגרוט את רכבו יקבל החזר עבור אגרת הרכב, על פי החלק היחסי שנשאר עד לזמן של פקיעת רישיון הרכב.

שר האוצר, משה כחלון (צילום: פלאש 90)שר האוצר, משה כחלון (צילום: פלאש 90)

הסיבה לריבוי הרכבים בכבישי ישראל הוא שבעלי רכבים רבים נוטים להעביר את הרכבים הישנים שלהם לילדים או לקרובי משפחה, ולרכוש לעצמם רכב חדש נוסף. אך כאמור, הרכבים הישנים מזהמים את הסביבה ואינם בטיחותיים. עם התוכנית החדשה, צפויים בעלי הרכבים להעביר את הרכבים הישנים לגריטה, לרכוש רכבים חדשים יותר, ולעיתים אף להחליף את השימוש בהם בשימוש בתחבורה ציבורית.

בעבר כבר היתה תוכנית גריטה בישראל, אשר יועדה לכלי רכב בני יותר מ-20 שנה. התוכנית נעצרה בשלב מסוים, מפני שלא היו די תקציבים עבורה. התוכנית הסתיימה בסוף שנת 2013, ועכשיו מתכנן שר האוצר להחזיר אותה באופן רחב ומקיף הרבה יותר, לאחר שיקבל תקציבים מתאימים.

מכוניות שיוצרו בשנת 1998 או לפניה יהיו מכוניות המיועדות לגריטה. על מנת לבצע את ההליך, יהיה על בעל הרכב להודיע למשרד התחבורה על כוונתו לבצע גריטה, להביא את הרכב לאחד מאתרי הגריטה שיוקמו באזורים שונים בארץ, ולבטל את רישיון הרכב. לאחר ביצוע כל השלבים, יהיה בעל הרכב זכאי לפיצוי בסכום שייקבע על פי תנאי התוכנית. התוכנית מיועדת לבעלי רכבים פרטיים בלבד. במסגרת הגריטה, יפורקו חלק מכלי הרכב לחלפים, ואילו אחרים יותכו לגושי מתכת באתרים המיועדים לגריטה.

כרגע, התוכנית נמצאת בשלבים ראשונים של התכנון. כרגע עדיין לא ברורים סכומי הפיצויים המדויקים, ועדיין לא ידוע אלו תמריצים נוספים יקבלו בעלי הרכבים הישנים. כמו כן, טרם הוחלט מה יהיו המיקומים של אתרי הגריטה, ומהו התקציב הנדרש לתוכנית.

תגיות:כלכלהרכבמשה כחלון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה