כתבות מגזין

יום הולדת עם עוגה לתפארת: מדוע ממשיכים הממתקים להציף את הגנים?

משרד החינוך הוציא בתחילת השנה חוזר מנכ"ל, ובו הוראות לגבי אכילה בריאה בגנים, למרות זאת, המצב בפועל שונה לחלוטין, והילדים ממשיכים להגיע מהגנים עם חטיפים וממתקים לרוב, בתדירות גבוהה במיוחד

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בתחילת שנת הלימודים פורסם חוזר מנכ"ל אשר קבע כי בגני הילדים, באירועים כמו מסיבות יום הולדת וכדומה, יוגשו לילדים פירות וירקות בלבד, ולא ממתקים לסוגיהם. עם זאת, בפועל, אין אכיפה בנושא, ומרבית הגנים ממשיכים בתפריט אשר כולל ממתקים, עוגות, מיצים ממותקים וחטיפים.

לעיתים, המצב הופך גם לתחרות בין ההורים – מי יביא כיבוד מיוחד יותר, עשיר יותר וכמובן מתוק יותר. הורים אשר מעוניינים לשמור על תזונה בריאה עומדים מול שוקת שבורה, משום שבגנים אין כל בקרה, והילדים חוזרים הביתה עם כמויות גדולות של ממתקים.

המודעות לתזונה נכונה הולכת וגוברת בשנים האחרונות. גם הורים וגם גננות יודעים עד כמה חשובה התזונה הבריאה בכלל, ובגיל הרך בפרט. זו בדיוק הסיבה שבגינה פרסם משרד החינוך את חוזר מנכ"ל, שבו הנחה את ההורים שלא לשלוח עם הילדים לגן שתיה מתוקה, חטיפים או ממתקים. גם בימי הולדת, ההורים מונחים להגיש רק פירות וירקות, וכן מים לשתיה במקום משקאות ממותקים. הממתק היחיד ה"מאושר" הוא עוגת יום הולדת, וגם כאן – משרד החינוך ממליץ לערוך מסיבות יום הולדת משותפות למספר ילדים בכל פעם, על מנת להקטין את כמות העוגות הנצרכות.

למרות זאת, הורים רבים טוענים כי הילדים ממשיכים לקבל ממתקים בכמויות גדולות בגנים, בכל אירוע – קבלת שבת, ימי הולדת ואירועים רבים נוספים. אין פלא, אפוא, שההורים מתקשים להנחיל לילדיהם ערכים של תזונה בריאה. לטענת ההורים, הגננות בגני הילדים אינן אוכפות את הכללים שקבע משרד החינוך. הגננות, לעומת זאת, טוענות כי ההורים הם שלוחצים עליהן ומביאים ממתקים בכל הזדמנות.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

בפועל, מסיבות יום ההולדת גם הפכו להרבה יותר מממתק אחד או שניים. בגנים רבים, גם כאלה שאכן מגישים בהם ירקות בריאים במסיבת יום ההולדת, מגישים לצידם מאפים מתוקים, כריכים ובהם ממרחים מתוקים שאינם בריאים, שתיה מתוקה ועוד. ההורים מעידים כי בכל קבלת שבת חוזרים הילדים עם ממתק אחד או יותר. בגנים מסוימים נדהמים הורים לגלת כי הילדים מקבלים ממתק בגן כמעט בכל יום.

לילי פוקמונסקי, הממונה על הגיל הרך בהסתדרות המורים, אמרה בראיון לידיעות אחרונות כי ההורים לוחצים על הגננות, ומבקשים לערוך ימי הולדת ואירועים אחרים בליווי ממתקים. גם ד"ר אביגיל פרידמן, שהיא ראש החוג לגיל הרך במכללת אפרתה, התראיינה לידיעות אחרונות. לטענתה, הגננות צריכות ליצור שיח פתוח עם ההורים, ולקבוע ביחד איתם נורמות מתאימות לאירועים בגן. "לילד חשוב ההיבט הרגשי – היחס שהוא מקבל, ולא המתנות, הממתקים ושאר ההיבטים החומריים של יום ההולדת. ריבוי הממתקים יוצר רק קנאה ותחרות".

על פי דבריה של ד"ר רלי אבל – מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה בשירותי בריאות כללית, מחוז המרכז, בגנם נערכים אירועים רבים ומסיבות רבות, אשר יוצרות מצב שבו בכל שבוע נחשפים הילדים למאכלים לא שגרתיים לפחות פעמיים. הממתקים והחטיפים, לדבריה, מלאים בשומן טראנס ועתירים בסוכר, ועלולים לגרום לנזק לבריאותם של הילדים בעתיד.

עם זאת, השינוי של התזונה באירועים בגנים צריך להיות הדרגתי, שאם לא כן, ההורים והגננות לא יוכלו לעמוד בגזרה, כך אומרים בפורום ועדי ההורים היישוביים.

תגיות:עוגהיום הולדת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה