אמונה

למה אסור לחתוך נייר בשבת, ולאכול חמץ בפסח?

כיצד מועילות לנו מצוות שונות, כמו האיסור לברור בשבת, אבילות בספירת העומר, או האיסור החמור לאכול מצות בפסח?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

שרית שואלת: "שלום רב. אני מתחזקת בתחילת הדרך, ורציתי לשאול שאלה שמציקה לי. ברור לי שיש אלוקים, ושהוא נתן את התורה לעם ישראל, אך קשה לי להבין תכלית של מצוות מסויימות. כך לדוגמה, אני מקפידה כיום שלא לברור ביום שבת את המזון, אך שואלת את עצמי מדוע הדבר הזה חשוב לאלוקים? כמו כן, כיצד תורם לי האיסור שלא לחתוך נייר בשבת, או לא לשמוע מוסיקה בספירת העומר, או לא לאכול חמץ בפסח? (וגם למה כל כך חשוב לבער את החמץ באש?). מנגד זאת חשוב לי לציין שיש מצוות רבות שאני כן מבינה את החשיבות הרבה שבהן, כמו למשל הלכות צניעות, שבנושא זה הנזק ידוע. אודה מאד לתשובתך, כי אני רוצה להאמין בכל לבי שיש חשיבות לשמירת כל המצוות בדקדוק".

שלום וברכה שרית, ותודה על שאלתך. כל הכבוד לך על רצונך הטוב להתחזק, והתעניינותך במצוות. שאלתך מגיעה מרצון אמיתי להבין, ובע"ה סקרנותך תוביל אותך להבנה טובה יותר של היהדות, והתחזקות בשמירת המצוות.

כפי שאת ודאי יודעת, הקב"ה ברא את נשמתך, והוא הוריד אותך לעולם בגוף בשר כדי שתוכלי להתפתח מבחינה רוחנית, ולתקן מידות פנימיות שקשורות בנפש. פירוש הדבר שה' יתברך מתעניין בך, ובכל מה שאת עושה - כל מחשבה, דיבור ומעשה. עובדה שה' נתן לך יצר טוב ויצר רע, ואת הבחירה החופשית בין טוב לרע. את זו שבחרת לחזור בתשובה, ואת בוחרת כמה ברצונך להשקיע בשמירת המצוות. ולכן כל מצווה שאת עושה מקרבת אותך לבורא עולם, כי היא דורשת ממך להקריב את רצונך האישי למענו יתברך. מסיבה זו ראוי וצריך להקדים תמיד מחשבה למעשה, ולכוון את לבנו בכל מצווה -  שאנו עושים אותה עבור הקב"ה.

ניקח משל מעולם הרפואה, שבו אפילו חיידק זעיר מסוגל להחליא גוף שלם, ולעיתים נדרשות פעולות דקדקניות ומוזרות ביותר כדי להבריא את הגוף ממצבו, או כדי להגן עליו מסכנות שאינן נראות בחושינו. באופן דומה, מאחורי כל מצווה מסתתר שורש רוחני שנוגע לתיקון הנשמה, ושלא תמיד ניתן להבחין בקיומו בחושינו. רק שמחוץ למימד הנסתר, ישנו גם מימד חיצוני בעשיית המצוות המעשיות, שאותו נוכל להבין בהגיון. כדאי להכיר את טעמי המצוות, ואת הדעות הנכונות שהן מקנות לנו, כדי להתחזק בשמירתן. לשם כך אני ממליץ לך בחום ללמוד את "ספר החינוך" שמבאר את טעמיה של כל מצווה. בנוסף לכך, מומלץ שתצפי בהרצאתו של הרב זמיר כהן שליט"א: "מצוות במאה ה-20".

ובנוגע לשאלותיך,

יום השבת נועד להזכיר לנו את בריאת העולם. זהו יום שבו אנו עוצרים משגרת חיינו הרגילה, מכל מחשבותינו החומריות והעסקיות, כדי להיזכר בבורא יתברך ותורתו הקדושה, ולייחד את זמננו אליו כאורחים שנקראו לבית המלך.

חיתוך נייר בשבת (מלאכת קורע) נראה אולי כפעולה שולית, אך זוהי מלאכה שיוצרת שינוי כלשהו בתוך המציאות: היא מתקנת דבר שאת רוצה להשתמש בו על ידי ניתוק של שני חלקיו, אשר קודם לכן היו מחוברים - ופחות שימושיים בעבורך. ה' ציווה עלינו שביום השבת נשבות מכל מלאכה, כפי שהוא יתברך שבת ממנה ביום השביעי. על ידי כך אנו מדמים את מעשינו אליו, מוכיחים את אמונתנו בבריאת העולם, וגם יוצרים עם בוראנו קשר אישי המשקף את מעשה הבריאה כולה!

מה שעשוי להראות בעינינו כמו פרט שולי, איסור לחתוך נייר בשבת, הוא למעשה משמעותי מאוד בתיקון נשמתנו. פרטים קטנים כאלו מזכירים לנו שה' רוצה שנכין את כל צרכינו מראש לפני השבת, ורעיון מהותי זה מכין את לבנו לקראת יום השבת בנפש מוכנה וחפצה, המראה על חשיבות היום המיוחד, שבו הכל מוכן ומזומן עבורנו. מצוות אלו גם מקנות לנו את הדעה הנכונה על העולם הבא, שאנו צריכים לתקן את כל מעשינו מראש בעולם הזה, כדי שנגיע מוכנים ומזומנים לעולם הבא, כפי שאמרו חז"ל: "מי שטרח בערב שבת - יאכל בשבת" (עבודה זרה דף ג, א).

רעיון זה נחרט במחשבתנו גם אם איננו מודעים לכך, וזו אחת הסיבות לכך שהשבת הופכת אותנו לאנשים רוחניים יותר במשך השבוע. כל מעשיך בשבת צריכים להיות מכוונים לבורא עולם, ואפילו הדרך שבה את בוררת ואוכלת את מזונך! ברוך השם זכית לכך שכיום אינך בוררת בשבת, ובכך אכילתך נעשית אכילה שהיא לצורך, ושאין בה כל אופן של תיקון המזון. רק שימי לב לעובדה שאפילו פעולה פשוטה שכזו יכולה להזכיר לך, עד כמה כל דבר קטן בעולם הוא חשוב ויקר בעיני הקב"ה. הוא יתברך מלווה אותך אפילו בפרטים הקטנים ביותר בחייך, ואת מזכירה לעצמך תדירות עובדה חשובה זו. דווקא משום שמחשבתך נמצאת בתורה אפילו בפרטים קטנים מאוד, את מחזקת קשר אישי ביותר בינך לבין בורא עולם.

ישנם אנשים שמוכנים לנסוע עד להודו, ולעסוק שעות וימים במדיטציות כדי לנסות להרגיש טיפת רוחניות בחייהם... אך כמה מהם ניסו את המדיטציה היהודית העתיקה שנקראת "שבת קודש"? את זוכה כיום לקדש את נשמתך בכל שבת, ובזכות כך שפע של ברכה וקדושה נמשך עליך בכל ימות השבוע. בזכות התורה הפכת לאדם רוחני יותר.

כמו כן, אינך שומעת מוזיקה בספירת העומר, כי בכך את מחנכת את נפשך להצטער על 24 אלף תלמידי חכמים שנאבדו לעם ישראל. בדרך זו את מקנה בליבך פנימה את חשיבות התורה ויוקרה, כמו את החשיבות הגדולה של אהבת חינם. את למעשה מעצבת את לבך לאהוב את התורה ולהחשיבה, ובזכות זאת את זוכה לקרב את נשמתך לבורא עולם. כך אמרו חכמינו, שאחרי המעשים נמשכים הלבבות. ולכן לכל מעשה שלנו, ואפילו קטן, ישנה חשיבות גדולה מאוד על עיצוב הרגשות והדעות שלנו.

איסור אכילת חמץ מזכיר לנו את חשיבותה של יציאת מצרים, כי ממתי אדם יסכים להקריב את לחמו במשך שבוע ימים - אם לא עבור דבר חשוב ויקר במעלתו? איסור זה נועד לחבר אותנו לאבותינו שיצאו ממצרים לפני 3300 שנה, ולקבוע בליבנו את חשיבות האמונה בתורה הקדושה. שימי לב לעובדה שבדרך זו כל בני ישראל מכל הדורות והזמנים מתאחדים במשך שבוע שלם בשנה, וכל זאת בזכות הקפדתם על אותו איסור מדהים ולא רגיל - שכל כולו אות זיכרון ליציאת מצרים. בדרך זו אנו גם מקבעים בלבנו את הדעה הנכונה שהחיים שלנו אינם הפקר, ושכל מאכלינו נתון ביד ה' שקובע מה יהיה מאכלנו, וממנו מגיע הכל. בזכות השמירה על איסור חמץ בפסח, אנו יוצרים בנפשנו חיבור נפשי אדיר לכל בני ישראל, להיסטוריה שלנו, ולתורה הקדושה.

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)

הבערת החמץ נועדה גם היא כדי להראות את החשיבות והחומרה שאנו מקנים לאיסור החמץ. כי אילו מלך בשר-ודם היה דורש מאיתנו להוציא את החמץ מביתינו, היינו במקרה הטוב משליכים אותו לאשפה, אך כאשר מלך מלכי המלכים הקב"ה דורש מאיתנו לבטל את החמץ מעירנו, אנו נשרוף את החמץ בחוצות העיר! כל אדם שרואה את הבערת החמץ במו עיניו מרגיש עמוק בלבו: זוהי מצוותו של מלך, ולא מצוותו של אדם בשר ודם. בכך מקנה מצווה זו בלבנו את חשיבותו של חג הפסח, וגם את החומרה הגדולה שבאכילת החמץ בפסח (כי רק לאחר שעינינו רואות משהו נשרף בשל איסורו - אנו מבינים עד כמה חשוב להוציאו תוך מביתינו ולא לאוכלו בחג).

מאחורי המצוות שהזכרנו נמצאים עוד טעמים רבים, נגלים ונסתרים, הנוגעים לעקירת דעות שליליות מנפשנו, והקניית דעות נכונות בנפשנו, אשר מחברות את נשמתנו לבורא עולם. כך אמרו חז"ל: "לא נתנו המצוות אלא לצרף בהן את הבריות" (בראשית רבה, פרשה מד). הקב"ה מצרף אותנו באמצעות המצוות שנתן לנו, בדומה לאדם המצרף יהלומים כדי שיבריקו.

בנקודה זו חשוב להבהיר שהמצוות מקנות לנו קירבה אמיתית לבורא עולם - בין אם אנו מבינים את טעמן ובין אם לאו. המצוות עושות פעולות בנפש שלנו, הן פונות לתת-מודע שלנו, ובכך הן נוגעות בנשמותינו ומתקנות אותן. כך לדוגמה, בימינו רבנים רבים מספרים על הטעם הנגלה שמאחורי מצוות טהרת המשפחה, מצווה זו מחזקת זוגיות בריאה ונפלאה עד גיל שיבה. אך גם אנשים שומרי מצוות שאינם יודעים את התועלת הגלומה במצווה זו - מכל מקום עדיין יהנו מפירותיה של המצווה, ומבלי שיידעו זאת הם זוכים בחיבור והאהבה האדירים שמקנה טהרת המשפחה.

וזו היא האמת בכל המצוות, שהן מועילות לנשמתנו בין אנו יודעים את טעמן או לא. כשאת שומרת את השבת, ומדקדקת באיסורים השונים, את מועילה לנפשך גם אם אינך יודעת את הטעם למעשיך. את מקיימת בכך את מצוותו של מלך, שהוא גם אביך האוהב היודע מה טוב בעבורך. הרי הבורא יתברך הוא שציוונו את המצוות, הן איפוא הוראות היצרן של הנשמה. לכן חוזרים בתשובה הם אנשים מאושרים ושמחים יותר ממה שהיו קודם חזרתם בתשובה, הכל מודים שהיהדות הוסיפה להם אור ושמחה בחיים.

מכיוון שאת בשלבי התחזקות, מומלץ שתתקשרי לקו המתחזקים של ארגון הידברות (03-6106061), בו ידריכו אותך באופן אישי כיצד תוכלי להתחזק בצורה נעימה ומובנת. בהצלחה רבה!

תגיות:חמץאיסורמצוות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה