בלעדי: "האוצר מתחת לגשר" מתוך סרט המעשיות של ר’ נחמן

הסרט "סיפורי מעשיות של ר' נחמן" מבוסס על ארבעה סיפורים מפורסמים. אחד מהם הוא "האוצר מתחת לגשר". צפו בו

אא
 
במאי הסרט, צבי פישמן, מסביר שיש שני מסרים יסודיים שנאמרו בפירוש סיפור "האוצר מתחת לגשר", המובא לפניכם. המסר הראשון הוא שלכל אחד יש אוצר בתוכו. על פי רבי נחמן האוצר הזה הוא הנשמה היהודית והקשר הנצחי שלנו לה' ולתורתו שנתן לעם ישראל ושם בתוכנו. אלא שיש אנשים שאינם מודעים לאוצר הזה, או שאף פעם לא למדו להכירו, ולפעמים המסעות שלהם בשדות זרים והשפעתם של אמונות ודעות זרות, גורמים להם לשכוח את האוצר היהודי המיוחד בתוכם. ההופעה הזו נכונה ליחידים וגם לעם ישראל כולו.

לאחר הגלות הארוכה שבה היינו במסע נדודים בארצות זרות, הבנתנו מי אנחנו כאומה הפכה להיות מבולבלת ומטושטשת. היום עם ישראל בתהליך לגלות שוב, מי אנחנו ומה תפקידנו האמיתי.

במבט אוניברסלי יותר, לכל אדם יש אוצר בתוכו. יש אנשים שמלאים בגמילות חסדים, אחרים יצירתיים מאוד, אחרים מצטיינים בספורט, ויש אנשים ששכלם מאוד אינטליגנטי. יש אנשים שיש להם אוצרות פנימיים של נתינה, ויש שיש בהם אוצרות של הקשבה לזולת ויכולת להיות חבר נאמן.

המסר השני העיקרי של הסיפור הוא שכדי להכיר את האוצר הנסתר, אדם צריך לפעמים לנסוע למקומות רחוקים כדי לגלות את האדם שיכול לעזור לו לגלות את האוצר בתוכו.

בעולם המחשבה של רבי נחמן זה תפקידו של הצדיק. כאשר "המחפש" מקבל את עצת הצדיק, הוא יכול לגלות את האוצר בתוכו. המדריך הזה יכול להיות הורה, אח, מורה, חבר, או אפילו מישהו שהוא פוגש במקרה. הגמרא מלמדת שאסיר אינו יכול לשחרר עצמו מבית האסורים אלא צריך את עזרתו של מישהו מן החוץ שיכול לגלות לו את הדרך לחירות. כאשר אדם מבולבל ורוצה לגלות מיהו באמת, לעיתים תפקיד המדריך או מורה הדרך הכרחיים למציאת דרכו לגילוי עצמי.

תגיות:רבי נחמןאוצר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה