ספרים

המוציא של רב המכר מדבר: "רציתי לשים סוף לספרות הזולה, ולהוציא משהו עמוק יותר"

ספר חדש בשם "א אידישע קאפ" הצליח לעשות את הבלתי ייאמן ולהפוך לרב מכר בציבור החרדי. הכל בזכות חידות יהודיות מפולפלות ומאתגרות שמופיעות בו. אף אחד אינו יודע שהרעיון להוצאת הספר התחיל דווקא ברוסיה הרחוקה. יצאנו לשוחח עם האמן גדי פולק, מחבר הספר, שבעצמו לא חזה את ההצלחה הגדולה

אא

"א אידישע קאפ". מי שלא מכיר את הביטוי היהודי הזה – שיקום. אומנם זהו ביטוי באידיש, אך הוא רווח בכל חלקי האוכלוסייה, ופירושו – המוח היהודי.

אבל בשלושת החודשים האחרונים הפך "א אידישע קאפ" גם לשמו של ספר חרדי שצבר הצלחה ברמות בלתי נתפסות. אז נכון שזה נשמע אולי כמו פתיח לכתבה פרסומית, אבל אי אפשר להתעלם מהמציאות שמעידה כי בעוד שהספרים המצליחים ביותר במגזר נמכרים אולי ב-6000 עותקים לשנה, כאן נעשה הלא יאומן כאשר נמכרו בתוך חודשים ספורים יותר מ-30 אלף עותקים.

 

"הקב"ה נתן לי את הרעיון"

על הפקתו של הספר אחראי הצייר והאמן גדי פולק, אשר עוסק במקצוע הציור במשך שלושים השנים האחרונות. "למעשה, כבר מגיל אחת עשרה התחלתי ללמוד ציור", הוא מספר לנו. "את ההכשרה הבסיסית במקצוע רכשתי בבית ספר לציור בחו"ל, ברוסיה. לאחר מכן למדתי במשך ארבע שנים באקדמיה, עליתי לארץ, למדתי חמש שנים בישיבה, התחתנתי והחלטתי לצד לימודי בכולל שנמשכים עד היום, לעסוק גם במקצוע לפרנסתי".

מאז ועד היום הוציא פולק כ-40 ספרים, אשר כולם מתייחדים בכך שהם מיועדים במיוחד לציבור החרדי, ולא רק זה, אלא שהם גם סובבים סביב נושאי היהדות. כך אפשר למצוא בין היתר ספרים על מידות טובות, ספרים על משלים, ספר על עשר המכות, מגילת אסתר מאוירת, הגדה של פסח עם ציורים מוחשיים במיוחד, ועוד כהנה וכהנה. "הרוב המוחלט של הספרים הם על סמך המקורות שלנו", מסביר פולק, "בחלק מהם קצת עיבדתי את המקורות, ובמקרים כאלו מופיעים בסוף הספר קישורים למקורות שמהם לקחתי כל דבר".

כל הספרים של פולק התקבלו בהצלחה מרובה על מדפי הספרות התורנית, אך דבר לא הכין אותו לכך שהוא עומד לשבור את כל השיאים של מכירות הספרים בשנים האחרונות, עם ספרו החדש – 'א אידישע קאפ'.

מה יש בו? אתם שואלים. ובכן, הספר כולל חמש עשרה תמונות עם עשר שאלות על כל תמונה + 10 שאלות בונוס בסוף הספר. התמונות מלאות בפרטים ובדמויות, והשאלות המופיעות לצדן הן מאתגרות לפיתוח הכישרונות ולעידוד החשיבה. רק אם תבחנו כל אחת מהתמונות לעומק, תוכלו להצליח לענות על השאלות. בחלק מהמקרים ייתכן שגם סריקה מדוקדקת, לא תוביל למענה, ויחלפו עוד מספר ימים עד שיבזיק במוחכם הרעיון ותקלטו למה התכוון המשורר. או במקרה שלנו – הצייר.

ומאיפה הגיע הרעיון לספר המיוחד?

"את הרעיון לספר קיבלתי מלמעלה, ה' שלח לי אותו", משיב פולק בפשטות. "זה קרה באחד הימים, כאשר נזכרתי בכך שכשהייתי ילד ברוסיה היה לנו עיתון ילדים עם כל מיני סיפורים, קומיקסים ומשחקים. באחד הגיליונות הופיעה תמונה מצוירת בשחור-לבן תחת הכותרת: 'חידות לבלשים הצעירים'. לצד התמונה הופיעו שבע שאלות, שהיית יכול לענות עליהן רק אם התבוננת טוב-טוב בתמונה. כשנזכרתי באותן תמונות הגעתי למסקנה שזה יכול להתאים מאוד לילדי ישראל. כי ההתעמקות בפרטים פשוט מחדדת את המחשבה ואת הכישרונות. "בסופו של דבר", אומר פולק ומחייך, "גיליתי שזה מתאים לא רק לילדים אלא גם למבוגרים, ואפילו יש סבים וסבתות שסיפרו לי שהם קנו לנכדיהם את הספר, וגילו לתדהמתם שהם בעצמם מתעמקים בו".

כדי לענות על חלק גדול מן השאלות שבספר זקוקים גם לידע ולמושגים ביהדות. "מדובר במושגים פשוטים יחסית, שלכאורה כל ילד אמור לדעת, אבל אני לוקח בחשבון שיש כאלו שלא בקיאים מספיק, או שיש הבדל בין המנהגים בארץ למנהגים בחו"ל. אבל לא שיניתי את זה במהדורה האנגלית. להיפך, אני חושב שזו ההזדמנות בשביל כולם ללמוד על המנהגים הקיימים בכל מקום ולהרחיב את הידיעות, ואולי גם להתוודע לדברים שהם לא היו מודעים לקיומם".

ואתה מביא לנו גם את התשובות?

"כמובן שבסוף הספר מופיעות כל התשובות לשאלות, אבל התשובות הן לא בשביל שהקוראים ידעו מה התשובה, אלא רק כדי להשוות ביניהן לבין התשובה שחשבו עליה. זו גם הסיבה שבעמוד השער של התשובות הכנסתי את הכיתוב: 'אל תציץ לפני שחשבת, הרי יש לך א אידישע קאפ'".

פולק גם מספר שהוא שמע מעשרות אנשים שסיפרו לו שמיד לאחר שקנו את הספר הם הדביקו סלוטייפ על עמוד התשובות, ולא נתנו לילדיהם לקרוא את התשובות לפני שהם חושבים עליהן בעצמם.

יש רק תשובה נכונה אחת לכל שאלה?

"כן, רק תשובה אחת יכולה להיות נכונה לכל שאלה, אבל יש בספר כמה שאלות שאפשר להגיע לאותה תשובה במספר דרכים שונות".

 

המטרה: לעזור לילדים ללמוד גמרא

שיערת שתהיה לספר הצלחה כה גדולה?

"לא, ממש לא חלמתי. חשבתי שזה יהיה כמו הספרים האחרים שלי שמאוד מצליחים וכל אחד מהם נמכר בערך ב-5000 עותקים בשנה, אבל לא יותר. כאן כמות המכירות עברה את כל הדמיונות האפשריים, והספר כבר תורגם לאנגלית, אידיש, צרפתית, וכעת עובדים על תרגום לספרדית".

ואיך אתה מרגיש עם ההצלחה העצומה של הספר?

"הייתה תקופה בה הספר אזל מהמדפים, ואז שמעתי מאנשים שהם כבר שילמו כסף לחנויות, כדי שברגע שתגיע מהדורה נוספת – הם יהיו זכאים לקבל את הספר. האמת? זה קצת הביך אותי. אבל מצד שני, זה מאוד משמח לראות שאנשים אוהבים לחשוב. יש כאן גם את הפן החינוכי כמובן, כי לצערי, אפשר לראות שבשנים האחרונות שוק הספרים הולך ונהיה זול. יש כל מיני קומיקסים וספרים שעטופים אומנם בעטיפה חינוכית, אבל המטרה היחידה שלהם היא לתת להורים קצת שקט מהילדים, ובאמת אין בהם תוכן חינוכי. פה זה משהו אחר לגמרי, המטרה שלי היא להחזיר עטרה ליושנה ולהחזיר את הציבור והעם שלנו לעומק, כי הרי ידוע שעם ישראל הוא החכם שבאומות. במשך כל ההיסטוריה היו אנטישמים שהאשימו אותנו בשחיתות, בגניבות ובהרבה דברים אחרים, אבל אף אחד לא האשים את היהודים בטיפשות. המטרה שלי בספר היא לגרום לקוראים להפעיל את הראש, ואמרו לי לא מעט מחנכים שלדעתם הספר ממש עוזר בלימוד הגמרא".

ולסיום - האם עומד לצאת ספר נוסף בסדרה?

"כמובן שעכשיו כולם דורשים חלק ב'", משיב פולק, "ובאמת, התחלתי לחשוב על חלק ב', אבל זה ממש לא הולך לי בקלות. כי כשהמצאתי את החלק הראשון הכל היה חדש וכל כיווני המחשבה היו לפניי. בחלק ב' אני לא רוצה לחזור אותן שאלות וכיווני חשיבה, אלא להתחיל להמציא משהו חדש. זה קשה מאוד", הוא מודה, "אבל אני מקווה מאוד שה' יעזור לי".

ועם 'אידישע קאפ' כמו שלו, שווה בהחלט לצפות.

לרכישת שני הכרכים של הספר "א אידישע קאפ", היכנסו להידברות שופס.

תגיות:אידישגדי פולקא אידישע קאפ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה