בריאות ותזונה

מדהים: פיתוח ישראלי חדש יזהה מחלות על פי הקול

"אמור לי מי אתה, ואומר לך מאיזו מחלה אתה סובל": נשמע תלוש מהמציאות? כבר לא! מערכת חדשה תזהה מחלות על פי הדיבור של האדם

אא

האם ידעתם שבאמצעות הקולות שאנו מפיקים מגרוננו, אפשר לדלות נתונים מנתונים שונים על האדם - אופיו, מזגו ואפילו באילו מחלות הוא חולה? ד"ר יוסי קשת, מומחה לניתוח קול מאוניברסיטת בר אילן, מוביל בשנים האחרונות יחד עם צוות עמיתיו - מערכת פורצת דרך שדרכה ניתן לגלות אינספור פרטים מפתיעים על האדם, רק באמצעות הקולות שבוקעים מגרונו. 

פיתוח של שנים הניב פירות יפים, אם כי "כשהתחלתי לעסוק בתחום של זיהוי דיבור, הבנתי שיש כאן איזו החמצה או בעיה בשימוש בו", מסביר ד"ר קשת בראיון שנעשה איתו ל'הארץ'. "זה תחום שעבר מהר מאוד לתעשייה, בלי שנעשה עליו מספיק מחקר אקדמי. השימוש בו עדיין מוגבל, ולא תמיד עובד כמו שצריך".

ובכל זאת, הוא כן מצליח להגיע באמצעות שיטה זו לאבחון מדויק של מחלות שונות במיתרי הקול, כמו גם מידע אחר שביכולתו להפיק על ה'מדבר' - כמו למשל לענות על השאלה האם בקולו נשמעת מצוקה כלשהי שצריכה לקבל מענה מיידי, או שמא מדובר במצוקה 'מזויפת'. 

כיום נחשבת המעבדה של ד"ר קשת לחקר מיתרי הקול האנושיים - לאחת המעבדות החשובות ביותר, שאף קנתה לה שם עולמי בתחום. לדברי קשת, ישנם פרמטרים רבים בדיבור, שראשית - נשגבים מבינתנו, ושנית - בלתי נשלטים. "כמו למשל אורך העיצור", הוא מסביר. "כאשר אני מעוניין ליצור תקשורת עם מישהו, אני מתאים את אורך העיצור שלי לזה של הפרטנר שלי. גם הוא עושה כך, ולמעשה, אורך העיצורים שלנו מתכנס. 

"אם אני מפיק את העיצורים באופן ארוך, ופרטנר השיחה שלי מפיק אותם באופן קצר - אז בשיחה בינינו כל אחד יתאים את אורך העיצור שלו לשני. את התופעה הזו אפשר לנצל כדי למדוד את טיב הקשר הפוטנציאלי בין הדוברים". ד"ר קשת ציין דוגמה נוספת, שהיא הנטייה שלנו להתאים את המבטא וסגנון הדיבור שלנו, למי שאנחנו מדברים אתו. 

אז מה זה בעצם ניתוח קול, ואיך זה מתבצע בפועל?

"כדי להפיק את המידע החבוי בקול האנושי, לא נדרשת אוזן מוזיקלית", מסביר ד"ר קשת. "מה שצריך הוא מכונות בעלות יכולת חישובית עוצמתית, מאגרים גדולים של מידע קולי כחומר גלם, יכולת לשאול את השאלות הנכונות, יכולת זיהוי של המאפיינים הייחודיים ופיתוח אלוגריתמים שיספקו את התשובות".

בעבר, מידע כזה נאסף על ידי חוקרים באופן ידני. למשל בתחום הבלשנות - מחקר בסיסי בבלשנות אקוסטית, לדוגמה, "דרש מהחוקרים כ-3,000 שעות מחקר בממוצע, כשרוב הזמן עוסקים בסימון ידני של האות האקוסטית. כיום אנחנו עובדים על כמות נתונים שהיא פי עשרה מכל מה שקיים בספרות המקצועית, וזה לוקח כמה דקות". 

תגיות:רפואהטכנולוגיהתקדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה