הרב זמיר כהן - השיעור השבועי

האם מותר להניח מלכודת לגנבים?

באחת משכונות בני ברק פעל גנב סדרתי, שנהג להיעזר בחבלי הכביסה, כשהוא מקפץ בלוליינות מחבל כביסה אחד לרעהו. אחד התושבים הגה רעיון: דיירי הקומות ירופפו את חבלי הכביסה, וכך הגנב יתלה על חבל רופף ו…

אא

במסכת בבא קמא (דף סט) מבואר, כי בעל כרם רבעי צריך לסמנו ע"י פיזור רגבי אדמה סביב הכרם, כדי שלא יכשלו בני אדם באכילת פירותיו מחוץ לירושלים בלא פדיון. כמו כן, גם מטע של פירות ערלה, יש לציין על ידי פיזור חרסית [שברי רעפים - רש"י] סביבו. אולם, לדעת רבי שמעון בן גמליאל, הצורך בעשיית סימנים על פירות ערלה ופירות רבעי הוא בשנת השמיטה בלבד, בה פירות השדה הפקר ומותר לכל אדם ליטול מהם ללא רשות בעל השדה. אך בשאר שנים - "הלעיטהו לרשע וימות". כלומר: מאחר שהנוטל את הפירות בלי רשות הבעלים הרי הוא גנב, אין אנו מצווים למנוע אותו מאיסור.

הכנת מלכודת לתפיסת גנבים: מכל מקום, יש לברר, האם כשם שאין חובה להתריע בפני גנב על איסור הכרוך ב"מלאכתו", כך גם אין צורך להתריע בפניו על תקלות שונות העלולות להקרות בדרכו, כאשר הוא ייכנס למקום הגניבה? ואולי גם מותר להציב איזו שהיא מלכודת לגנב ממנה הוא עלול להינזק?

במסכת דרך ארץ רבה (פרק ה´) מסופר, שרבי יהושע הלין אורח בעליית ביתו, וכדי שהאורח, שלא היה מוכר לו אם אדם הגון הוא אם לאו, לא יוכל ליטול חפצים ולהימלט בחשכת הליל, נטל רבי יהושע את הסולם המוביל אל עליית הבית וממנה. ואכן, האורח לא אכזב, ובחצות הלילה כאשר ביקש להימלט עם שללו הרב, הוא לא הרגיש בהעדרו של הסולם, ובשעה שהוריד את רגליו כדי להניחן על שלבי הסולם, הוא נפל ושבר את מפרקתו. הרי לנו, לכאורה, כי מותר להטמין מלכודת לגנב.

אולם הגאון רבי שלמה זלמן אויערבאך זצ"ל כתב (שו"ת מנחת שלמה חלק ג´ סימן ק"ה), כי אסור להטמין מלכודת העלולה לגרום חבלות לגנב. לדבריו, גם רבי יהושע לא התכוון להטמין מלכודת לארחו. כל כוונתו של רבי יהושע הייתה לאלץ את האורח להמתין בעליית הגג עד שיתעוררו בני הבית בשחרית, אך לא כדי שישבור את מפרקתו או איבר חיוני אחר, שהרי אם אך היה הגנב מתבונן קמעא, הוא היה מבחין בהעדרו של הסולם.

חובה להציל גנב מן הסכנה: לא זו בלבד שאין לגרום פציעות וחבלות לגנב, אלא גם כתב ה"פתחי תשובה" (יו"ד סימן רנ"א ס"ק א´), שלדעת פוסקים רבים, אם גנב ידוע ומפורסם נקלע לסכנה, חובה להצילו, שהרי הוא מומר לתיאבון ולא מומר להכעיס.

לרופף חבלי כביסה כמלכודת לגנב: באחת משכונות בני ברק פעל גנב סדרתי, שנהג להיעזר בחבלי הכביסה, כשהוא מקפץ בלוליינות מחבל כביסה אחד לרעהו. אחד התושבים הגה רעיון מבריק, שדיירי הקומות העליונות ירופפו את חבלי הכביסה, וכך הגנב יטפס, יקפוץ, יתלה על חבל רופף ו…

אולם ישראל מאמינים בני מאמינים, אינם פועלים בלא להתייעץ עם רבנים, שהורו להם כי הדבר אסור לחלוטין, שהרי אם מצווה לסייע לגנב שנקלע לסכנה, ודאי שאין להכניסו אליה (ספר "חכם לב ייקח מצוות"). רב פיקח, מתושבי העיר, יעץ לתושבי השכונה, כי אם אין ברצונם ליפול כפרי בשל לידי הגנב, עליהם למהר ולהסיר את חבלי הכביסה לחלוטין, כפי שנהג רבי יהושע, שהסיר את הסולם מעליית הגג.

תגיות:הדף היומיגמרא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה