כתבות מגזין

הקואצ’ר מנחם זיגלבוים: "רווקים הולכים ל’עסקה’ החשובה בחייהם, בלי לדעת למה"

לאחר שפרסם עשרות ספרים ומאמרים פרי עטו, מזה עשור עוסק הרב מנחם זיגלבוים בשליחות מיוחדת: להאיר את האור הפנימי של אנשים המבקשים את עזרתו כקאוצ'ר, ולעזור להם לעלות מ'בירא עמיקתא לאיגרא רמא'. "אנשים יודעים מה הכי טוב להם. רק לעתים 'נתקעים' במצב שבו הם זקוקים להכוונה חיצונית, כדי להגיע למקום הנכון והמתאים להם. זה בדיוק מה שהמאמן האישי משתדל לעשות, ביחד איתם"

מנחם זיגלבויםמנחם זיגלבוים
אא

מי שמעורה בתקשורת החרדית, אין סיכוי שלא נתקל בשמו של הקואצ'ר החרדי הרב מנחם זיגלבוים – שבין כל כובעיו המכובדים כסופר, עיתונאי, עורך וקואצ'ר בחסד עליון – מוצא זמן בסדר היום העמוס שלו להנחיית סדנאות, בהן הוא מדבר על הנושאים החשובים באמת.

זה עשר שנים שהוא עוסק באימון אישי, לאחר שסיים בהצלחה את חוק לימודיו האקדמיים באוניברסיטת בר אילן והשתלם בקורסים שונים בנוסף לזה. רווקות מאוחרת, זוגיות מאושרת, כלכלת המשפחה, העצמה אישית ושלום בית אמיתי על אדני התורה - הם רק חלק מהנושאים בהם הוא מתמחה. וזה עוד לא הכל: בימים הקרובים אי"ה הוא עתיד להציג ספר חדש, שיצטרף לסדרת ספרים פרי עטו בשם 'מחר יהיה עוד יותר טוב'. שם יספק הרב כלים אימוניים מקצועיים, המשולבים בסיפורים מעוררי השראה מתוך 'חדר האימון' הפרטי.

הטייטל שלו, בין היתר, הוא 'מאמן אישי להצלחה ולמצוינות, ברוח חסידית'. לשאלתי מה זה אומר, משיב הרב זיגלבוים על דרך החסידות: "בימים אלה, שבהם אנו מדליקים את נרות החנוכה, אני מזכיר לעצמי את הפתגם החסידי הידוע ש'צריך להקשיב לסיפורם של נרות חנוכה'. לכל נר יש סיפור, ואם רק מקשיבים לו היטב, שומעים את הסיפור שלו. אני מאמין גדול בהקשבה. וזה בדיוק מה שמקנה לנו היהדות בכללה והחסידות בפרט. לא רק שהן סוללות דרך נכונה לחיים טובים ואיכותיים יותר, הן גם מאירות את הדרך. כל המתודות של עולם האימון המודרני – הכל נמצא כבר אצלנו בתורה, אלפי שנים.

"החסידות מדגישה את הכוח הסגולי העצום של האדם. האנרגיות החיוביות, השמחה והמוטיבציה, החתירה אל היעד הנכסף והדילוג על מכשולים - אלו אבני היסוד של עולם החסידות. וכשכל היתרונות הללו נמצאים אצלך במודעות, אתה יכול לכבוש את העולם".

ולא רק את העולם הפנימי שלו הצליח זיגלבוים לכבוש, כי אם גם עולמות רבים מחוצה לו. "כמו רבים אחרים, גם אני התמודדתי, ועדיין מתמודד עד היום האחרון, עם לא מעט בעיות ואתגרים שנראים לי לפעמים כבלתי אפשריים. כמו כל אדם ממוצע, גם אני עובר ימים בהירים יותר ופחות, ימים של נפילות וקימה. לא פעם אני מוצא את עצמי חושק שיניים, אך קם וממשיך לצעוד הלאה. אני יודע שהאלטרנטיבה היא להישאר תקוע בבוץ. ולחיות בבינוניות ומטה, על מצע של רחמים עצמיים ורגשות שליליים – זו לא אופציה בשבילי".

 

"כמו יהודי טוב, אענה לך בשאלה: מה גרם ליהודים לצאת ממצרים?"

אז מה הביא אותו לאימון אישי דייקא? "למען האמת, אינני זוכר מתי ואיך בדיוק 'נפלה' ההחלטה להתחיל ללמוד לעומק וברצינות את הנושא. אני משער שזה היה כמו שרבים אחרים מתארים: כל חיי עזרתי וייעצתי לאנשים רבים בתחומים שונים של חייהם, כך שההחלטה להפוך את זה למקצוע – הייתה די מתבקשת".

ומה קורה מאז בחדר האימון?

"במשך השנים, אני פוגש יום יום אנשים שונים, וחווה איתם התמודדויות שונות שהם עוברים. אני רואה את הדמעות ואת היזע, את דם הנפש ואת האוויר שכמעט נגמר להם בריאות, ואני יודע מה הם עוברים. אני זוכר את עצמי במקומות האלה".

בהרצאת העצמה מול בחורי ישיבהבהרצאת העצמה מול בחורי ישיבה

איך בעצם יוצאים בעצמנו תחילה, ולאחר מכן גם מוציאים אנשים אחרים מדפוסי מחשבה והתנהגות מקובעים?

"כמו יהודי טוב, אענה לך בשאלה: מה גרם ליהודים לצאת ממצרים, שהייתה 'דפוס מקובע' ו'תקיעות' לא פשוטה? במצרים היה שילוב של רצון ה' לגאול אותם, הקושי והמצוקה של יהודים לצאת ממה שהם מכירים והגירוש שהגיע לבסוף מצד פרעה.

"אותם דפוסים חוזרים גם בימינו אנו. גם בחיינו המודרניים אפשר למצוא מצבים שבהם יש שילוב של הדברים: למשל, מצד אחד בני הזוג מרגישים שהזוגיות קשה והבית בוער, הפרנסה לא מספקת והמצוקה קשה. ברור להם שלהמשיך כך אי אפשר, ושעליהם לצאת מהקיבעון המחשבתי שאחזו בו עד כה. אבל משהו בכל זאת משאיר אותם במקום המוכר, עד שלבסוף – הדחיפה מגיעה מצד בן או בת הזוג, ההורים או גורם אחר.

"רק לעתים רחוקות מגיעים לאימון אנשים שנמצאים במקום שבו טוב להם בחיים, והם רק שואפים ליותר. אבל זה לא מה משנה מהן הנסיבות שהביאו אותך לאימון – בכל המקרים הללו, אדם מבין שמה שהוא עשה עד כה, הביא אותו לאותו מקום שבו הוא לא רוצה להיות. הוא מבין שעליו לשנות דפוסי עשייה, ועוד קודם לכן – דפוסי מחשבה. כי אם תעשה את מה שעשית עד כה, ההישגים שלך יישארו, במקרה הטוב, באותו מקום".

לדברי זיגלבוים, עולם האימון מציע לקדם אנשים בחייהם, לסייע להם לקבוע יעדים חדשים ולהשיגם תוך כדי דילוג על המכשולים שעומדים בדרכם. אבל תהא השיטה טובה ככל שתהא – המאמן לא יכול לעשות במקומך. "הרצון לשינוי פנימי חייב להגיע מתוך האדם, וזה יכול להיעשות רק כשהוא מתבונן על חייו, ומחשב מסלול מחדש. אם זה לא מגיע מתוך הצורך והרצון של האדם, אז חבל על הזמן ועל הדיבורים. כמו בפתגם הידוע: 'אפשר להביא את הסוס לשוקת, אבל אי אפשר להכריח אותו לשתות'. כשזה מגיע מתוך האדם עצמו, הוא מחובר יותר לתהליך ומסוגל להיות חלק פעיל בתוכו. זו גם הסיבה שלעולם לא אקבע פגישה עם אישה עבור בעלה, או עם הורים עבור בנם. השאיפה היא שזה יבוא מתוך האדם עצמו".

 

סוד הדברים: "מותר ליפול, אבל אסור להתבוסס בתוך הנפילה"

בדיוק כמו שיש רפואה קונבנציונאלית ואלטרנטיבית, רפואת הגוף ורפואת הנפש – לצד הפסיכולוגיה המודרנית יש גם האימון האישי. מה ההבדל ביניהם? "בעוד הפסיכולוגיה מתעסקת עם העבר של האדם, ומתוך כך מנסה להבין את דפוסי הפעולה והחשיבה שלו, עולם האימון האישי עוסק בעתיד של האדם, ובשאלה כיצד הוא יכול לצמוח ולשגשג מתוך מצבו הנוכחי", אומר זיגלבוים.

איך זה נעשה בפועל?

"המאמן האישי מציב שאלות ברורות: 'מה אתה רוצה שיקרה בחייך? לאן אתה חותר להגיע? מהם היעדים שלך?' ועל זו הדרך. על פי התשובות שהמטופל נותן, מתחילים לנוע יחדיו קדימה. אני מאמין, שלכל אדם יש תשובות על השאלות והספקות שמקננים בו, רק שלפעמים - צריך להציף אותן מהתת מודע למודע.

"במילים אחרות, אנשים יודעים מה הכי טוב להם. רק לעתים 'נתקעים' במצב שבו הם זקוקים להכוונה חיצונית, כדי להגיע למקום הנכון והמתאים להם. וזה בדיוק מה שהמאמן האישי משתדל לעשות. אני מאמין בעבודה קשה, ובסופה אדם יכול לקצור תוצאות. במהלך תהליך של פריצת דרך בחיים, מותר ליפול וזה אנושי – אבל אסור להישאר במקום הנפילה ולהתבוסס בו. וזה דבר שאני רואה כל יום בחדר האימון, איך אנשים מתחילים מהנקודה הכי נמוכה שלהם, אך בעזרת עבודה נכונה – מצליחים לנקות משקעי עבר, להישיר מבטם קדימה ולהעפיל גבוה לשמיים".

אחת היוזמות היותר נצרכות של הדור הזה, שזיגלבוים עומד בראשן, הוא סדנה להכנת בחורים רווקים לקראת פגישות השידוכים – דבר שלא כל כך קיים כיום. לדבריו, המוטיב שחוזר על עצמו הכי הרבה במפגשים הללו, הוא הבורות וחוסר הידע. "אנשים הולכים לשידוכים, שזו בעצם 'העסקה' הכי חשובה בחייהם – מבלי לדעת איך ומה, למה, כמה ומתי. אז נכון שלבסוף הרוב המכריע מתחתן, אבל בדרך לשם הרבה צעירים וצעירות (ולא פחות מכך, הוריהם) נוחלים אכזבות, מרירות ולילות 'לבנים'".

ואילו כלים אתה נותן להם להתמודדות?

"בסדנאות שלי, הבחורים לומדים בראש ובראשונה, להכיר את עצמם. לאחר מכן, אני נותן להם כלים שיעזרו להם להבין טוב יותר את הבחורה שיושבת מולם. כמו בכל דבר בחיים, גם כאן יש כללים של 'עשה' ו'אל תעשה', והליווי האישי שאני מציע – לא פעם מתיר ספקות, ומונע טעויות גדולות שנעשות מתוך חוסר ידע.

"אחד הדברים הכי חשובים שאני מלמד בסדנה שלי, הוא שצריך לזכור שהפגישות הן רק 'מבוא' לחיים עצמם. כשאדם מבין את זה, הוא מבין את הבסיס, ועם זה אפשר להתחיל לבנות את המעטפת. אבל כשאין בסיס, הבנה למה בכלל אתה רוצה להתחתן והאם אתה בכלל מוכן נפשית לסוג כזה של מחויבות – אי אפשר להתקדם הלאה".

וזה עוד לא סוף פסוק: זיגלבוים נוכח שם גם לליווי ותמיכה פרטנית, שכן גם בתוך התהליך האישי שרווק עובר עם עצמו, בדרך לשידוך הנכסף, יש כל כך הרבה תובנות ומיומנויות שצריך ללמוד. אחד מהם זה איך להחזיק את עצמך בגו זקוף ובמבט חד קדימה, כשאתה מקבל תשובה שלילית. "הסיפוק הגדול שלי מהעשייה הזו, הוא לראות את אותם אנשים בסוף התהליך, כשהם נעמדים על רגליהם, בטוחים בעצמם, מאושרים במעשיהם וגאים בהצלחתם", מדגיש זיגלבוים. "שמחה גדולה היא לראות זוגיות בריאה שהשתקמה, הורות שנבנתה מחדש, רווק שהצליח להתחתן או אנשים שהעזו סוף סוף לצאת מהמשבצת הקטנה שלהם, ומצאו דרך לעשות דברים שהם אוהבים וגם להתפרנס מהם בכבוד".

לסיום, מבקש זיגלבוים להעביר מסר קולח לציבור הקוראים, מסר שיש בו תובנות גם לימים שבהם אנו נמצאים – ימי החנוכה. "ההלכה היא כבית הלל, שההדלקה נעשית באופן של 'מוסיף והולך'. ה'אני מאמין' שלי הוא שכל אדם באשר הוא, צריך לחשב מסלול מחדש מדי יום ואסור לו לעמוד במקום אחד קבוע. יהודי, בכל בוקר כשהוא קם, צריך לחשוב איך אני יכול להוסיף משמעות על חיי, איך אני יכול להיות טוב יותר מאתמול – אפילו אם זה טיפ-טיפונת יותר. גם אם היית אתמול נהדר, היום זה כבר לא מספיק. היום אתה צריך להוסיף עוד קצת. לא צריך לחכות לקשיים כדי להתקדם בחיים. גם כשאתה חושב שהכל טוב והכל זורם על מי מנוחות, אדם יכול וצריך להוסיף עוד ועוד, כל אחד לפי הכוחות שהקב"ה חנן אותו בהם".

תגיות:העצמה אישיתחרדיםשידוכיםקואצ'ינג

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה