חנוכה 2023

חנוכה - זמן סגולי לתפילה על הילדים: כך לא תחמיצו את הרגעים הגדולים

תפילה על חינוך הילדים מועילה מאוד בעת הדלקת נרות החנוכה הקדושים. 7 מקורות מרגשים וסגולות מיוחדות, שיסייעו לכם לא להחמיץ את הרגעים הנשגבים

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)
אא

1. נר שבת וחנוכה - סגולה לבנים תלמידי חכמים: במסכת שבת מובא (כ"ג ע"ב): "אמר רב הונא: 'הרגיל בנר הויין ליה בנים תלמידי חכמים'". ופירש רש"י: כמו שכתוב: (משלי ו') "כי נר מצוה ותורה אור, על ידי נר מצוה דשבת וחנוכה בא אור דתורה".

2. האישה זכתה ללדת שניים מחכמי ישראל: כתב רבנו יונה באגרת התשובה: "אחד מן החכמים היה רגיל לעבור על פתח אחת מנשי הגדולים, והיה רואה שהיתה בעלת הבית זהירה מאוד להדליק נר של שבת בעתו ונר חנוכה בעתו. אמר החכם: 'באמת תדעו, כי מן הבית הזה יצאו שני אנשים גדולים', ויהי כן, ותלד האשה ההיא שנים מחכמי ישראל שהאירו את העולם בחכמתם, על דבר אשר האירה האשה ההיא נר מצוה בעתו". (שבת כג')

3. הקפדה על כל הלכות ההדלקה: רבנו יצחק סגי נהור בן הראב"ד שאל על דבריהם של רז"ל: "והרי כולי עלמא מדליקין נרות חנוכה, ואין כולם ולא רובם זוכין לבנים זכרים ושיהיו תלמידי חכמים". בהמשך דבריו, הוא משיב על כך: "האמת הוא, חכמים הם אמת ודבריהם אמת. וכפי מה שכל העולם מדליקין נרות חנוכה, שרובא דרובא יוצאין ידי חובתן, אבל מיעוטא דמיעוטא זהירין להדליק כפי כל פרטי המצוות והדקדוקים שהזהיר בהדלקתן בכל פרטיה ודקדוקיה יקנה וישיג בכח המצוה ובסגולתה בנים זכרים תלמידי חכמים". כלומר: מעטים הם אלו שזוכים להדליק את המצווה לפי כל פרטי הדינים, ומי שזהיר בהדלקה יזכה בסגולתה לבנים זכרים תלמידי חכמים.

4. כך יזכו בניו לכתר תורה: כתב בספר 'פלא יועץ' בערך 'נר': "אם בכל המצוות ראוי לאדם להתחזק לקים מצוה מן המובחר לעשות נחת רוח ליוצרו, על אחת כמה וכמה במצוות כאלו שבא בשכרו שכר טוב, כי ייתן איש את כל הון ביתו באהבה לזכות את בניו לכתרה של תורה".

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)

5. תפילות מגדולי ישראל על זרע ברך ה': ה'פלא יועץ' הוסיף וציין את תפילתו האישית קודם הדלקת נר חנוכה: "לשם יחוד קודשא בריך הוא, הריני מוכן ומזומן לקיים מצות הדלקת נר חנוכה, כמו שתקנו לנו רבותינו זכרונם לברכה, ויהי רצון מלפניך ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו שתעלה עלינו כאילו כונו בכל הכוונות הראויות לכוון ויעלה לפניך מצות הדלקת נר חנוכה שלנו עם מצות הדלקת נר חנוכה של בניך היודעים והמכונים בכל הכוונות הראויות לכוון, ובכוח סגולת מצות הדלקת נר חנוכה תזכנו לנו ולזרעינו לנר מצוה ותורה אור, ויאירו ויוּשלמו רמ"ח איברי נפשנו רוחנו ונשמתנו, ותבנה בית המקדש במהרה בימינו, ושם נדליק המנורה על ידי כוהניך הקדושים. וכשם שעשית נסים לאבותינו כן עתה הושיענו וקבצינו מן הגויים, להודות לשמך, להשתבח בתהילתך, אם לא בזכות – ברחמים, וברחמיך הרבים תחפוץ בנו ותרצינו. ויהי נועם ה' עלינו וכו'".

תפילתו של ה'בני יששכר': "וְלֹא יָמוּשׁ הַתּוֹרָה מִפִּינוּ וּמִפִּי זַרְעֵינוּ וּמִפִּי זֶרַע זַרְעֵינוּ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם, וְנִזְכֶּה לְבָנִים תַּלְמִידֵי חֲכָמִים אָמֵן כֵּן יהי רצון וכו'".

תפילה נוספת מ'אוצר התפילות': "ובכח סגולת נר חנוכה תחכמנו באור תורתך, אנו וזרענו וזרע זרענו, ויקוים בי מקרא שכתוב: 'לא ימושו מפיך ומפי זרעך ומפי זרע זרעך אמר ה' מעתה ועד עולם, ויהיו זרעי וזרע זרעי תלמידי חכמים וחסידים, אהובים למעלה ונחמדים למטה, ותחזיק את לבבם לתורה ועבודה, הכל ברצונך הטוב, ואזכה לראות בנים ובני בנים עוסקים בתורה ומצות באמת".

6. לאחר הדלקת נרות חנוכה - להתפלל על בנים תלמידי חכמים: כשם שהאישה מתפללת בהדלקת נרות שבת על בנים תלמידי חכמים, ראוי שתתפלל גם בהדלקת נרות חנוכה על בנים תלמידי חכמים. בספר 'מאורות נתן' מובא כי המגן אברהם הביא בשם 'מטה משה' בשם רבנו בחיי לענין הדלקת נר שבת: "ראוי שתתפלל האישה בשעת הדלקה שייתן לה הקב"ה בנים זכרים מאירים בתורה". עוד מוסיף שם: "ואם כן, פשיטא דגם בשעת הדלקת נר חנוכה ראוי להתפלל כן, דהא איתא בגמ' שבת, הרגיל בנר וכו', ופי' רש"י נר שבת ונר חנוכה. וכיוון דגם בזכות נר חנוכה זוכים לבנים תלמידי חכמים, אם כן, שפיר יש להתפלל על זה בשעת הדלקה".

7. "ישפוך נפשו לפני ה' שיהיו בניו בעלי תורה": בספר 'פלא יועץ', פרק 'אהבת הבנים והבנות', מובא כי על ההורים להרבות בתפילה אודות ילדיהם: "וישפוך נפשו לפני ה' שיהיו בניו בעלי תורה, שלמים במידות ובדעות. וגם יתענה לפעמים על זה, כדי שלא יהיו חטאותיו מונעים הטוב מבניו".

צפו בראיון מיוחד עם הרב יצחק פנגר אודות חינוך הילדים:

תגיות:סגולותילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה