חנוכה 2023

הלכות חנוכה: כללים חשובים בהדלקת הנרות

כמה שמן צריך להיות בכל נר? האם מותר להדליק נרות שעווה? ומה עושה מי שלא נמצא בביתו בחנוכה? ההלכות לפי פסקי מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא
  • כל השמנים כשרים להדלקת נר חנוכה. ומצווה מן המובחר להדליק בשמן זית. גם כל הפתילות כשרות, ומצווה מן המובחר להכין את הפתילה מצמר גפן. גם נרות שעווה כשרים להדלקת נרות חנוכה, אך עיקר המצווה הוא בשמן, כזכר לנס שנעשה בשמן.
  • אסור להשתמש באורם של נרות החנוכה. אפילו לספור מטבעות כסף לאור הנרות אסור. ואסור להשתמש בהם אפילו למצווה, כמו ללימוד. לכן נוהגים להדליק תמיד נר נוסף, השמש, כדי שאם ישתמשו באור הנרות, יהיה זה לאורו ולא לאור נרות החנוכה. מלכתחילה יש להרחיק את השמש מעט משאר הנרות, או להגביה אותו, כדי שיהיה ניכר שאינו חלק מנרות החנוכה.
  • ההדלקה עצמה היא המצווה. המדליק לא יסיר את ידו עד שרוב הפתילה היוצאת מהנר נדלקה. לכן, גם אם הנרות כבו לפני שחלפה חצי שעה, אין צורך לחזור ולהדליקם, משום שהמצווה כבר נעשתה בהדלקה עצמה. כך גם אם כבה הנר בערב שבת מבעוד יום, וכן אם ניסה להיטיב את הנר וכיבה אותו בטעות, אינו צריך לחזור ולהדליק.
  • גם אם הנר כבה מחמת הרוח, אין צורך להדליק שוב. אבל אם העמיד מלכתחילה את החנוכיה במקום שרוחות מנשבות בו, והיה ברור שהנר לא יוכל לדלוק זמן רב, לא יצא ידי חובה בהדלקה, וצריך להדליק שנית במקום אחר. אך במקרה כזה, לא יברך שוב על ההדלקה.
  • צריך להדליק נרות במקום שבו מניחים אותם. חולה שאינו יכול לצאת מהמיטה, לא ידליק סמוך למיטתו ואחר כך יעביר את הנרות למקומם, אלא יבקש ממישהו אחר בביתו שידליק עבורו במקום המתאים.
  • הנרות צריכים להכיל שמן או שעווה בכמות שתאפשר לנר לדלוק חצי שעה לפחות. הם ההדלקה נעשתה בנר קטן ויתר מהשיעור, לא יוצאים ידי חובה, אפילו אם מוסיפים אחר כך שמן – השיעור המתאים צריך להיות בנר כבר בזמן ההדלקה, כי ההדלקה עושה מצווה. לכן חשוב לבדוק לפני ההדלקה שיש שיעור מספיק בנר.
  • אם רואים רק לאחר ההדלקה, שהנר לא ידלוק חצי שעה, יש לכבות את הנרות, להוסיף שמן כשיעור, ולהדליק מחדש ללא ברכה.
  • ראוי לחנך את הילדים שהגיעו לגיל חינוך, להדלקת נרות, ולכן הם ידליקו את נרות ההידור – כלומר את הנרות המוספים על הנר הראשון. אבל ילדים מתחת לגיל חינוך לא ידליקו נרות. את השמש יכול להדליק גם ילד קטן, מכיוון שאין בו קדושה.
  • נשים חייבות בהדלקת נר חנוכה, כיוון שגם הן היו באותו הנס. אישה יכולה להוציא את בעלה ידי חובת הדלקה, ולכן אם הבעל נמצא מחוץ לבית, אשתו יכולה להדליק עבורו בצאת הכוכבים. אישה שמדליקה מברכת כרגיל "להדליק נר חנוכה".
  • אדם שנמצא מחוץ לבית לרגל עסקים וכדומה, יוצא ידי חובת ההדלקה של אשתו בביתו, ואינו רשאי להדליק בנפרד לעצמו.
תגיות:הלכות חנוכהשמןנרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה