חנוכה 2023

הלכות חנוכה: אופן הדלקת הנרות

כמה נרות מדליקים? היכן צריך להניח את החנוכייה? ומה עושים אם יש לדירה שני פתחים? ההלכות לפי פסקי מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל

(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
אא
  • מצוות הדלקת נרות חנוכה היא מצווה חשובה וחביבה מאד, של פרסום הנס. לכן חשוב להקפיד על הדלקת נר חנוכה. ואפילו מי שאין ידו משגת, יתאמץ וימכור אף את כסותו כדי לקנות שמן להדלקה של נר אחד בכל לילה. וגבאי הצדקה צווים לעזור לעניים, ולתת להם שמן לפחות כדי הדלקה של נר אחד בכל יום. והמקפיד על הדלקת נרות חנוכה זוכה לבנים תלמידי חכמים (מסכת שבת, דף כ"ג).
  • מעיקר הדין יש להדליק בכל לילה נר אחד בכל בית. אך ישראל נוהגים להדר במצווה זו. לכן מדליקים ביום הראשון נר אחד בכל בית, וביום השני מוסיפים נר אחד וכן הלאה, עד שביום השמיני דולקים 8 נרות. ומדליקים חנוכיה אחת בכל בית, גם אם בני הבית מרובים.
  • מי שיש לו שמן להדלקה המספיק ליום אחד בלבד, ידליק ביום הראשון, ולא יחלק את השמן ל-8 ימים, משום שלא יהיה בהם כדי שיעור הדלקה. ומי שיש לו שמן מספיק ל-8 ימים, אך לא מספיק כדי להדליק את תוספת ההידור של הנרות, ידליק בכל יום נר אחד כשיעור הדלקה.
  • מי שהיה לו שמן לנר אחד והדליק, ולאחר מכן השיג עוד שמן כשיעור ההידור, ידליק את שאר הנרות ללא ברכה.
  • לכתחילה יש להדליק את נרות החנוכה בתוך גובה של 10 טפחים מן הרצפה (80 ס"מ), ויש להניח את החנוכיה בגובה של 3 טפחים לפחות. אם הדליק בגובה של יותר מ-10 טפחים, יצא ידי חובה. אך אם הדליק בגובה של יותר מ-20 אמה (9.60 מטר) – לא יצא ידי חובה כלל. אם הדליק כך בברכה, יש לכבות את החנוכיה ולהדליקה מחדש בגובה הכשר, אך ללא ברכה נוספת.
  • מצווה להניח את החנוכיה בחלון או במרפסת הסמוכה לרשות הרבים, כדי לקיים מצוות פרסום הנס. ראוי להניח את הנרות בתוך תיבת זכוכית שתגן עליהם מפני רוח וגשם. אם החלון גבוה מרשות הרבים יותר מ-20 אמה, יש להדליק בתוך הדירה, מול הפתח.
  • מי שמדליק את החנוכיה בתוך הבית, יש להניח סמוך לדלת, ומצד שמאל שלה, כדי שתהיה מזוזה מצד ימין ונרות חנוכה מצד שמאל. כך, כשאדם נכנס או יוצא מהבית, הוא מוקף במצוות.
  • אם יש לדירה שני פתחים בשני כיוונים שונים, יש להדליק נרות חנוכה בשניהם. ויש אומרים שכיום, שרוב האנשים מדליקים בתוך הבית, מספיק להדליק רק באחד הפתחים.
  • אורח בבית, שיש לו חדר נפרד עבורו, לא צריך להדליק נרות בחדרו, אלא יצא ידי חובה בהדלקה של בעל הבית. אם בכל זאת רוצה להחמיר על עצמו ולהדליק בחדר, יעשה זאת ללא ברכה.
  • מי שנוסע ברכבת או בספינה ואינו חוזר לביתו בלילה, יכול להדליק במקום שבו נמצא, ואין צורך להדליק דווקא בבית קבוע.
תגיות:הלכות חנוכההדלקת נרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה