טורים נשיים

המטה אשר בידך – במה הוא משפיע על ילדך?

עבודות הבית למיניהם מסתיימות בתוצאות שלא נשארות לאורך זמן. מהר מאוד את נאלצת לעשות אותן שוב. אך האם הן באמת נעלמות בלי להשאיר עקבות?

  • כ"ב כסלו התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

את משמשת מודל לחיקוי עבור בניך ובנותייך. על מה תתני את הדגש בביתך כדי שהמסר יחלחל גם בליבם?

ויאמר מה הערבון אשר אתן לך ותאמר חתמך פתילך והמטה אשר בידך. מלמד שזה המטה שנתן בידה הוא המטה שהכה בו את היאור ונעשו בו כל הנסים (בעל הטורים).

יום יום משמשות ידיך כמטה וצינור להעביר שפע של כל טוב לבני ביתך. ידיך מתבלות את האוכל, עורכות את השולחן ומציעות את המצעים. הן ממינות את הבגדים לכביסה, מקפלות ומגהצות. ובין לבין זרועותייך מחבקות את ילדך, מלטפות את הפעוט ונותנות טפיחת עידוד על שכמה של בתך המתבגרת. בני ביתך מביטים בהשתאות בכפות ידיך המלהטטות בין המשימות השונות. לבבות משפחתך חשים את טביעות אצבעותייך שנמצאים בכל מקום בבית ולוחשים זה לזה, נס גדול כלומר אמא הייתה פה.

1. בחרי טוב. וישמע ראובן ויצילהו מידם ויאמר לא נכנו נפש. לפי שהאדם בעל בחירה ורצון ויכול להרוג מי שלא נתחייב מיתה והוא אומרו ויצילהו מידם פירוש מיד הבחירה (אור החיים).

ראובן מציע לאחיו שלא להרוג את יוסף אלא לשימו בבור בינתיים וכך הוא בעצם מציל את יוסף מידיה האכזריות של בחירה גרועה. כאשר ידיך מבצעות את הבחירה הנכונה הן מהוות דוגמא אישית לצאצאיך.

2. הסתפקי בשלך. ויהי בלדתה ותקח המיילדת ותקשור על ידו...ויהי כמשיב ידו...ואחר יצא אחיו אשר על ידו השני. והנה כל אדם יש לו שתי ידים אשר בהם עמל וטרח להשיג מלא חפנים. ואם אינו מסתפק במה שחננו אלוקים מלא חפנים הרי הוא חומד עוד מלא חפנים, דהיינו כדי מלאכת ד' ידים. יש בידו מנה מתאווה מאתים וכל חומד ממון אינו בעל צדקה על כן לא יצלח למלוכה (כלי יקר).

כשתמר יולדת את התאומים מוציא זרח ראשון את ידו, המיילדת קושרת חוט שני על ידו, הוא מכניס אותה פנימה ובינתיים פרץ נולד. מוזכרת 4 פעמים המילה יד כדי להראות שמי שרוצה כפול ממי שעמל בשני ידיו הריהו חומד ממון ולא יוכל למלוך. כשכולך שמחה בשפע שניתן עבורך, את בונה לך שושלת מלוכה.

3. שאי תפילה. וירא אדוניו כי ה' איתו וכל אשר הוא עושה ה' מצליח בידו. שם שמים שגור בפיו (רש"י).

יוסף היה מתפלל לפני הקב"ה שישא חן וחסד לפני פוטיפר ותפילתו נענתה במהירות. אכן גם שפתותיך נושאות תפילה שמעשה ידיך יישאו חן בעיני בני הבית.

4. קומי עשי. ותתפסהו בבגדו לאמר...ויעזוב בגדו בידה. פירוש התורה מגדת כוונתה בתפיסת הבגד שכוונתה לאמר, אבל היא לא אמרה כלום אלא שלחה ידה לתופסו להכריחו קום עשה (אור החיים).

אשת פוטיפר מרמזת על רצונה בלי לומר מילה אלא על ידי תפיסת הבגד. המעשים הטובים שידיך עושות במיוחד לילדיך מבהירים להם את כוונתך גם בלי שתגידי. האוכל החם שאת מכינה ומגישה, הטירחה שהינך טורחת, כל אלה מספרים על ליבך האוהב והם לא ישכחו לך זאת לעולם.

יהי רצון שיתגשמו חלומותייך הטובים, תשאי חן וחסד בכל מקום וזמן, תקום אלומתך וגם ניצבה וכל אשר תעשי ה' יצליח בידך.

המאמר נכתב לע"נ בת דודתי רבקה ג'ני סופיר ע"ה

יעל עט לוי היא סופרת, משוררת ומרצה. 8400398@gmail.com

תגיות:משפחהפרשת וישביעל עט לוי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה