הרב יצחק זילברשטיין

העוף במקרר הציל את הילד

כיוון שהבין את הזכות הגדולה שהזדמנה לידיו להאכיל אשה ענייה, מיהר האברך בשמחה להוציא את הבשר. האברך ניגש למקרר, ומפיו נפלטת זעקת אימים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"נתון תתן לו ולא ירע לבבך בתתך לו כי בגלל הדבר הזה יברכך ה' אלקיך" (ויקרא ט"ו, י')

את הסיפור דלהלן, שיש בו הרבה יותר מקורטוב אמונה, סיפר הרב יחיאל מיכל גוטפרב, מאנשי החסד הנודעים בירושלים, באסיפה שהתכנסה בביתה של הרבנית שמואלביץ, זוגתו של מרן הגר"ח זצ"ל ראש ישיבת מיר. כל מי ששמע את הסיפור עצר את נשימתו ועמד נידהם כאינו מאמין.

על דלת ביתו של אברך תלמיד חכם, מיקירי קרתא דירושלים, שהתברך, בלי עין הרע, בארבעה עשר ילדים, התדפקה אשה ענייה וביקשה שיתנו לה בשר-עוף לאכול. בעל הבית, שככל עמלי תורה אין הפרנסה מצויה בביתו בשפע, וכל בני משפחתו ניזונים מלחם צר ומים לחץ, ניסה להסביר לאשה שאת שני העופות היחידים שיש לו במקרר, הוא שומר לחג הקרב ובא, ואם יתן לה את הבשר לא יישאר לו במה להאכיל את עולליו המרובים.

והאשה נשארה לעמוד בפתח, מתחננת על נפשה ועל רעבונה.

לא עברו שניות אחדות והאברך עשה את חשבון נפשו בצורה אחרת. אם האשה האומללה הזו לא התביישה להגיע עד פתח ביתי ולבקש שיתנו לה בשר לאכול, אות הוא שבאמת הגיעו לדידה מים עד נפש, ואם כן מה יקרה אם ילדיי לא יאכלו בשר בחג?

ישראל רחמנים בני רחמנים הם, אומרים ועושים.

הוא ממהר להתנצל בפני האשה על סירובו, ומבקש ממנה להמתין עד שיילך למקרר ויוציא את העוף.

 

זעקת אימים ניפלטת מפיו

 

כיוון שהבין את הזכות הגדולה שהזדמנה לידיו להאכיל אשה ענייה, מיהר האברך בשמחה להוציא את הבשר. כדי לחוש את מידת העניות ששררה בבית, די אם נאמר שהמקרר שעמד במטבח היה מהמודל הישן שאי אפשר לפותחו מבפנים.

האברך ניגש למקרר, ומפיו נפלטת זעקת אימים.

את מי הוא מוצא שם, במקרר?

את ילדו בן השלוש שניכלא בתוכו מבלי יכולת להשתחרר.

הילד היה כבר כחול לגמרי, וסבל מקשיי נשימה איומים. בניסי ניסים הצליחו אנשי ההצלה להחזיר אותו למצב נשימתי סדיר, ומנתוני הדו"ח הרפואי עולה שאם הפעוט היה נישאר במקרר עוד מחצית הדקה, היה קורה הגרוע מכל.

כיוון שלא היתה לבני הבית כל סיבה לגשת למקרר בתוך מחצית הדקה הקרובה, הרי שהמסקנה החותכת היא שרק מעשה החסד שהחליט בעל הבית לעשות ברגע האחרון, הצילה את בנו ממוות בטוח. לבד מהראייה המאלפת לדברי חז"ל, שאינם זקוקים לראייה, שצדקה מצילה ממוות, אפשר לשאוב מסיפור זה עוד לקח חשוב מאין כמותו:

ממצווה לא מפסידים. לעולם.

נתת רבע עוף, קיבלת ילד שלם. במתנה.

מתוך סדרת הספרים "טובך יביעו", מאת משה מיכאל צורן

תגיות:עוףטובך יביעו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה