חדשות בעולם

בעקבות רצח שגריר רוסיה בטורקיה: מתיחות שיא וחשש להתלקחות אזורית

צבי מגן, לשעבר שגריר ישראל ברוסיה וכיום חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, מעריך כי רצח השגריר מעלה את סוגיית המעורבות הרוסית בסוריה לראש סדר היום המוסלמי

השגריר אנדריי קרלוב נרצח השגריר אנדריי קרלוב נרצח
אא

הרצח באנקרה מאיים להצית תבערה אזורית חדשה: "העובדה ששוטר טורקי בתוך מעגל האבטחה הפנימי של השגריר הרוסי רצח אותו, היא רשלנות שלא תעלה על הדעת" – את הדברים אומר צבי מגן, לשעבר שגריר ישראל ברוסיה, בשיחה ל'יתד נאמן'.

מגן, לשעבר שגריר ישראל ברוסיה וכיום חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, מכיר את החשש המתמיד מפני התנקשות: "אני מכיר את הדריכות המתמדת, את החששות שמלווים אותך כל הזמן. האיום על ראשו של השגריר קיים כל הזמן, ולכן האבטחה צריכה להיות בהתאם".

מגן מתייחס למערכות האבטחה הרוסית והטורקית ומציין כי שתיהן כשלו באופן חמור. "האירוע הזה מלמד כי אין ספק בכך שמערכת האבטחה הטורקית פרוצה לחלוטין", הוא אומר. "בנוסף, גם העובדה שהרוסים סמכו על מערכת האבטחה המקומית ואפשרו לשוטה טורקי להיות אחראי לשלומו של האיש שלהם, היא חסרת אחריות בפני עצמה. גם המערכת שלהם כשלה באופן חמור", הוא מוסיף.

מגן מעריך כי רצח השגריר מעלה את סוגיית המעורבות הרוסית בסוריה לראש סדר היום המוסלמי. לדבריו, "ההתנקשות היא מימד סימבולי שמדגיש מעתה ואילך את היחס של האסלאמיסטים כלפי המעורבות הגוברת של רוסיה באזורם. היא מעידה בוודאות על החמרה חריפה ביחסו של האסלאם הקימוני כלפי רוסיה".

אמש (ראשון) נורה למוות שגריר רוסיה בטורקיה אנדריי קרלוב על ידי שוטר, איש ביטחון שהוצמד לשגריר על ידי ממשלת טורקיה.

היורה הגיע מאחורי גבו של הנואם, שביקר בתערוכת אומנות באנקרה, וירה בו צרור יריות, תוך שהוא צועק מול מצלמות התקשורת שהיו במקום: "אתם תשלמו על חאלב. זה למען חאלב. הרגת חפים מפשע. אנחנו מתים בחאלב ואתה מת כן". לאחר מכן התפתח קרב יריות קצר בין היורה למאבטחים שהיו במקום, ובסופו חוסל היורה. השגריר פונה לבית החולים, שם נקבע מותו. באולם אותרו שלושה פצועים נוספים באורח קל.

ראש עיריית אנקרה אמר כי המתקפה נועדה לחבל ביחסי רוסיה – טורקיה, וכי הרשויות בטורקיה מהדקות את האבטחה סביב השגרירות הרוסית. לפי שעה, שוררת מתיחות רבה מפני התפתחויות והשלכות חמורות של האירוע על האיזור כולו.

ההתנקשות בשגריר שמונה לתפקידו באנקרה ב-2013 מגיעה כאשר רוסיה וטורקיה נמצאות בהידברות על המצב בעיר חאלב. היום אמור שר החוץ הטורקי, מבלוט צ'אבושלו, להגיע למוסקבה לשיחות עם עמיתיו מרוסיה ומאיראן. מרוסיה נמסר כי השיחות במוסקבה בנושא השגריר בסוריה יימשכו כרגיל, למרות רצח השגריר אתמול.

כזכור, לפני מספר חודשים הפילה טורקיה מטוס רוסי שחדר לשטחה, והתקרית איימה להצית התלקחות בין המדינות. לאחר זמן קצר התנצל ארודאן על התקרית, והמדינות מקיימות עתה דיאלוג.

תגיות:רצחשגריר רוסיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה