חדשות בארץ

החוק למיסוי דירה שלישית אושר בוועדת הכספים. גפני: "מדובר בחוק רע"

ביקורות חמורות על חוק המס על דירה שלישית שאושר בוועדת הכספים. היועץ המשפטי לכנסת: "הליך החקיקה התנהל באופן חמור מבחינה חוקתית"

ח’’כ משה גפני (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)ח’’כ משה גפני (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
אא

בתום דיון שנמשך לילה שלם, אישרה וועדת הכספים של הכנסת את חוק המס על דירה שלישית ביום שישי בבוקר. הוועדה ביצעה שינויים רבים לעומת נוסח החוק המקורי שהוגש על ידי האוצר, והצליחה לרכך את החוק ולמזער את הפגיעה באזרחים. זאת לאחר שכמעט כל חברי הכנסת שהשתתפו בדיון, ובראשם ראש הוועדה ח"כ משה גפני, הביעו את חוסר שביעות רצונם כמעט מכל סעיף בחוק, והדגישו כי מדובר בחוק רע שיש לתקן אותו ולשפר אותו ככל האפשר.

האופוזיציה החרימה את הדיון "כדי לא להיות שותפים לפשע הזה", כדברי ח"כ מיקי לוי, ונטשה את חדר הוועדה אחרי פתיחה סוערת של מחאות על עריכת הדיון בשעה מאוחרת, אחרי יום עמוס ולפני לילה לבן ללא מנוחה. הוועדה קיבלה את הנוסח המתוקן והמורכב של הצעת החוק בשעת ערב מאוחרת, וחברי הכנסת התבקשו לאשרו תוך פחות מיום, בטרם הספיקו ללמוד אותו כראוי לחשיבותו הציבורית.

היועצת המשפטית לוועדה עו"ד שרית אופק הבהירה כי מדור בדיון בלתי ראוי ובהליך בלתי תקין, שמניחים לפני חברי הכנסת את הצעת החוק שעה קלה בלבד לפני שהם נדרשים לדון בה.

גם יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, עזב בזעם את הדיון לאחר סיום הקראת החוק לקראת השעה 6:00 בבוקר, לאחר שניהל מו"מ עיקש מול ראשי האוצר ורשות המיסים על מנת להוסיף אלמנטים שירככו את הפגיעה באזרחים. עם צאתו מהדיון הצהיר הרב גפני כי "זהו אחד החוקים הגרועים ביותר, פוגעים באזרחים ודווקא בחלשים ומעמד הביניים שחסכו שקל לשקל ורכשו את הדירות, בין השאר על מנת להוריש לילדיהם", אמר.

יצוין כי ההישג המשמעותי ביותר שהשיגו חברי הוועדה מול האוצר, שהתעקש להעביר את החוק, היה הסכמת האוצר שבעל דירת מגורים שברשותו עוד שתי דירות ששוויין הוא עד 1.150 מיליון שקל, יהיה פטור ממס על דירה שלישית. בנוסף, עד לשווי של שתי הדירות הנוספות ל-1.4 מיליון, המס יהיה מופחת במיוחד. הדירה שתיחשב כדירה ראשונה שמחירה לא נחשב כלל לצורך המיסוי, תהיה הדירה שהאזרח יבחר, ולאו דווקא הדירה בה הוא מתגורר.

שינויים נוספים שהוכנסו לחוק הם: המס המקסימלי על ריבוי דירות יעמוד על 18,000 שקל במקום כוונת האוצר להעלותו ל-24,000 שקל, וגם זאת באופן הדרגתי ביחס לשווי הדירה החבה במס.

שינויים נוספים הם: המס יוטל על מי שיש לו יותר מ-2.5 דירות. כלומר במקום לקבוע כי המס יחול על מי שמחזיק 3 דירות, ייקבע כי המס יחול על מי שמחזיק בבעלות על 249% על דירות או יותר. בכך פתרו את עניין ההחזקה בחצי דירה או שליש דירה (בעיקר כתוצאה מירושה). יצוין כי הרף הקודם, אותו קבע משרד האוצר, עמד על 220%. ח"כ דוד אמסלם אמר: "מי שיש לו 2 דירות וירש חמישית דירה ו-80% האחרים לא מעוניינים למכור, לא יתכן שנקנוס אותו על-כך".

עוד נקבע כי על מנת לעודד בעלי 3 דירות ומעלה למכור את דירותיהם להשקעה, הוחלט שמשקיעים שימכרו את הדירה שלהם, יוכלו להפקיד את ההכנסה ממכירתה, עד לתקרה של 2 מיליון שקל, בקופת גמל פטורה ממס על רווחי הון בעת משיכת הכספים. הפטור רק במשיכה מעל גיל 60 ולא לפני 6 שנים מיום ההשקעה בקופת הגמל. מועד ההפקדה בקופת הגמל לא יאוחר מתאריך ה-1 באוקטובר 2017, כלומר עד תאריך זה על בעלי 3 דירות למכור את אחת הדירות.

כמו כן, נקבע כי מי שימכור את אחת מהדירות עד ה-1 לאוקטובר 2017 ייתכן שיקבל משר האוצר מענק עד גובה של 75,000 שקל כפיצוי על מס שבח, זאת כדי שמס זה לא יחול על בעל 3 דירות שימכור דירה.

שינוי נוסף נוגע לסנקציות כנגד מי שדיווח דיווח כוזב בעניין הבעלות שלו על דירות או שלא הגיש הצהרה, ועדת הכספים הוציאה מהחוק את האפשרות לגזור מאסר, ומה שנותר בחוק זה רישום פלילי וקנס בלבד. גובה הקנס ינוע בין מחצית סכום המס שהיה על הנישום לשלם לעד פי-3 מסכום זה.

יצוין כי גם היועץ המשפטי לכנסת עו"ד איל ינון מתח ביקורת קשה נגד הליך אישור החוק. במכתב ששיגר ליו"ר הוועדה ח"כ משה גפני, כתב: "עמדתנו היא כי הליך חקיקתו של פרק זה בוועדת הכספים עולה כדי אי-תקינות חמורה של הליך החקיקה היורדת לשורשו של ההליך".

לדבריו, החוק הכולל עשרות סעיפים נדון בוועדת הכספים לפני כחודש בדיון ראשוני וכללי על אודות ההסדר המוצע, ובמהלכו הביעו חברי כנסת רבים ביקורת על ההסדר. משרד האוצר ביקש שלא להעלות לפי שעה נושא זה לדיון, למרות פניות רבות מצד יושב ראש הוועדה והייעוץ המשפטי של הוועדה, שסברו שאין להותיר נושא מורכב שכזה לרגע האחרון.

כפי הנראה, החוק יובא לאישור סופי במליאת הכנסת בשבוע הבא, ויאושר יחד עם תקציב המדינה וחוק ההסדרים.

תגיות:משה גפנימיסוי דירה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה