חדשות בעולם

72 אחרי השואה: יוקם מוזיאון להנצחת חסידי אומות העולם

ממשלת פולין מנסה למחות את הכתם: במלאת 72 שנה לשואה, יוקם בפולין מוזיאון ייחודי שיעסוק בהנצחת חסידי אומות העולם שהצילו יהודים תוך כדי חירוף נפש

(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
אא

במלאת 72 שנה לסיום מלחמת העולם השניה שגרמה למותם של שישה מיליון יהודים, יוקם בוורשה מוזיאון ייחודי שיעסוק בהנצחת חסידי אומות העולם בפולין שהצילו יהודים תוך כדי חירוף נפש.

"חסיד אומות העולם" הוא כינוי שהוענק על ידי ממשלת ישראל עבור לא יהודים שסיכנו את חייהם במלחמת העולם השניה כדי להציל יהודים. פעמים רבות הוצאו המצילים להורג על ידי הנאצים, לעיתים עם כל בני משפחתם, יחד עם בני חסותם היהודים.

מספר הפולנים שהצילו יהודים בשואה הוא הגדול ביותר. עד היום הכיר מוסד יד ושם ב-6,350 פולנים לא יהודים כחסידי אומות העולם, יותר מאשר בכל מדינה אחרת. עם זאת, זהו מספר מדהים בקטנותו לעומת אוכלוסיית פולין, שמנתה בתחילת מלחמת העולם השניה כ- 33 מיליון נפש והאוכלוסייה היהודית מנתה כ- 3,250,000 נפש.

באירוע מרגש לרגל השקת המוזיאון, נכחו פוליטיקאים פולנים וראשי ארגונים יהודיים. אורחי הכבוד היו שרידי חסידי אומות העולם מפולין שהתקבלו בהתרגשות.

למיזם המוזיאון שותפים מספר ארגונים יהודים בפולין, כאשר הבולט בהם הוא ''ממעמקים''. מעניין לציין כי המיזם כולו ממומן בסיוע ממשלת פולין, המבקשת להדגיש את עזרתם של אזרחים פולניים להצלת יהודים. ייתכן כי כוונתה של ממשלת פולין במימון המוזיאון היא כדי לנסות למחות כל קשר בין הממשל הפולני לנאצים.

"חסידי אומות העולם" הגנו על בני עמנו תוך מסירות נפש אמיתית. עם ישראל אמון על הכרת הטוב למציליו עוד בטרם היותו לעם. בזמן מכות מצרים הכה אהרן על היאור ועל הארץ, ולא משה, משום שהן היאור והן הארץ סייעו למשה והגנו עליו. עם שאמון על הכרת הטוב אף לדומם, על אחת כמה וכמה שיכיר טובה לאנשים שהגנו עליו בשנות אימה וזעם.

עד עתה הוכרו על ידי "יד ושם" 21,000 איש, שאינם יהודים, אשר שמו נפשם בכפם, וסיכנו את חייהם, ביטחונם, מעמדם הכלכלי והחברתי למען הצלת יהודים. 

מספר זה הינו מדהים במיעוטו ובקטנותו יחסית לאוכלוסיית אירופה שמנתה בזמן מלחמת העולם השנייה כ-5,000,000 איש. דוגמא לכך שהמצילים היו כה מעטים מצויה בפולין. המספר המזערי הזה, באופן יחסי, מעלה עוד יותר את ערכם המוסרי של חסידי אומות העולם, שהיו בבחינת אחד מעיר ושניים ממשפחה בין מיליוני אנשים. כל השאר - אם לא היו שונאים, לא יצאו מכלל אדישים לגורל היהודים הנרדפים על צווארם.

תגיות:שואהמוזיאוןחסידי אומות העולם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה