חדשות יהדות

אחרי 62 שנה: קדיש ראשון על קברו של האבא

רפי פז התייתם בגיל שבעה חודשים ומאז לא ידע היכן קבור אביו, במשך עשרות שנים הוא חיפש את הקבר אך לשווא. לפני מספר חודשים נשמעה דפיקה על הדלת ששפכה אור על התעלומה. סיפור מרגש עד דמעות עם סיום מפתיע ובלתי צפוי

רפי פז (צילום: דוברות המשטרה)רפי פז (צילום: דוברות המשטרה)
אא

כיצד מרגיש אדם שבמשך שישים ושתיים שנה לא ידע היכן קבור אביו? איך מרגיש בן יחיד שבמשך השנים ניסה שוב ושוב לחפש את קברו של אביו, אך בכל פעם מחדש נחל בכך מפלה וכישלון? ומה קורה כאשר הקבר לפתע פתאום נמצא?

עבור רפי פז בן ה-62 אלו אינן שאלות תיאורטיות, אלא מציאות חייו. הכל התחיל כאשר הוא היה בן שבעה חודשים בלבד. אביו – נתן פס ששימש אז כשוטר, יצא בשעות הבוקר מביתו ועלה על טרמפ. היה זה ב-12 באוקטובר 1954. נתן הצעיר התיישב בספסל האחורי לצדו של חייל כבן 19. בשעה שש בבוקר, מעט לפני צומת בית דגן, התנגש ברכב אוטובוס שהיה ריק מנוסעים. נתן בן ה-30 נהרג במקום, ואילו יתר השוהים ברכב נפצעו באורח קל. הלווייתו של השוטר הצעיר נערכה למחרת, והוא נטמן בחלקה האזרחית בקריית שאול.

 

לגדול לתוך היתמות

רפי פז היה אז תינוק קטן וכלל לא הכיר את אביו. הוא גדל לתוך היתמות, והדבר היחיד שהיה ידוע לו הוא שאביו היה שוטר ונהרג בתאונת דרכים. אמו לא התחתנה מאז בשנית והצער הנורא גבר עליה במהלך השנים. המציאות שבתוך שנה וחצי, עוד לפני שחגגה גיל שמונה עשרה, היא התחתנה, הפכה לאמא והתאלמנה – גרמה לה לסבל רב ובהמשך גם לבעיות נפשיות. כפי שרפי מציין – אמו מעולם לא דיברה אתו על אביו, ואילו את סבתו מצד אביו, הוא פגש רק פעמיים בילדותו. כך כילד הוא התרגל שלא לשאול שאלות.

בעודו בחור, כאשר השתחרר מצה"ל, הגיעה הפעם הראשונה בה הוא התחיל לחפש את המצבה של אביו, אבל הוא לא ידע שבאותן שנים היו קוברים שוטרים בחלקות אזרחיות ולא בצבאיות. לכן הוא סקר את כל החלקה הצבאית בקריית שאול, אך לא מצא את מבוקשו.

"הלכתי למשרד הביטחון", הוא סיפר בראיון ל'מעריב', "שיערתי שיהיו אצלם תשובות, כיוון שהם העניקו לי את הקצבה בכל חודש, ובאמת קיבלתי שם מספר גוש ושורה בחלקה הצבאית בקריית שאול. הגעתי לחלקה עם בן דודי היחיד ונדהמנו לגלות שם של אדם אחר על המצבה. אמרתי למשרד הביטחון שיש להם טעות, אבל הם אמרו לי שזה המידע שיש בידם".

פז ניסה את מזלו גם אצל החברה קדישא, אבל הם שלחו אותו שוב לאותה מצבה, תחתיה נקבר מישהו אחר. "בדקתי את כל הקברים שהיו שם באזור, בחלקה הצבאית, ולא מצאתי שום מצבה עם השם נתן פס. לא חלמתי שהקבר של אבי ממוקם בחלקה האזרחית וכלל לא בחלקה הצבאית".

לאחר נישואיו הפצירה בו אשתו להתחקות אחר שורשיו ולנסות לברר שוב היכן אביו טמון, אלא שגם אז הוא נשלח לאותו גוש בחלקה הצבאית. "אמרתי לעצמי שאלה הם החיים, ואני צריך להמשיך הלאה. למרות שזה מאוד כואב, לדעת שכביכול אין לך במה להיאחז, אבל כבר השלמתי עם העובדה שלא יהיו מצבה או אזכרה, והתנחמתי בתמונה היחידה שקיימת אצלי בה מצולמים שני הוריי בחתונתם".

 

פתאום השוטר דפק בדלת...

במשך 62 שנה חי רפי פז עם השאלה המטרידה, אלא שלפני מספר חודשים התרחש שינוי מסעיר בחייו. זה קרה בעקבות כך שקצין הרווחה של משטרת ישראל – רפ"ק שמעון לוי החליט להתחקות אחר בני משפחה של שלושה חללים מהארגון, וזאת לאחר שהבחין שבני משפחותיהם אינם מגיעים לאזכרות הרשמיות מידי שנה.

אצל פז היה המקרה נדיר עוד יותר, כיוון שלא נמצא אפילו רישום לגבי מקום קבורה. רפ"ק לוי החליט לפענח את התעלומה והוא שלח צוות מיוחד כדי לחפש את המצבה. הוא הפנה אותם אל החלקה הנכונה. הם חיפשו את הקבר במשך שעות, שכן התווספו במקום  במשך השנים מצבות רבות, לאחר שמצאו את הקבר הם צילמו אותו, ולבקשתו של רפ"ק לוי אף הדליקו במקום נר והניחו דגל ישראל.

אלא שכאשר ראה רפ"ק לוי את התמונה הוא נחרד. המצבה הייתה שבורה ומן האדמה צצו עשבים. "היה ברור לי שאני רוצה לשפץ את הקבר, היה אסור שיישאר כך, אבל לא רציתי לעשות דבר בלי אישור המשפחה", הוא מסביר, וכך פתח לוי במסע חיפושים כדי לאתר את צאצאיו של נתן, אך ראה שעל פי הרישומים הוא היה נשוי ללא ילדים. הוא לא התייאש, אלא בדק גם במשרד הביטחון, ואז נודע לו כי לנתן היה ילד – תינוק בשם רפאל, שאף קיבל קצבה דרך המשרד עד גיל 18, כיוון שאביו נהרג בעת מילוי תפקידו. היה זה גילוי מרעיש ביותר, כי בעקבותיו החל לוי לחפש אחר הצאצא היחיד של נתן – רפי פז.

טקס האזכרה למען פס זל (צילום: דוברות המשטרה)טקס האזכרה למען פס זל (צילום: דוברות המשטרה)

היום בו נחשפה התגלית היה עוד יום שגרתי בעבודתו של רפי כמאבטח במתחם הבורסה ברמת גן. הוא תכנן לארוז את תיקו ולשוב לביתו, אלא שלפתע אשתו יצרה אתו קשר והודיעה לו בקול חנוק: "שוטר הגיע הביתה וחיפש אותך". הבהלה שאחזה בפז ברגע הראשון הפכה עד מהרה לקריאת הפתעה כשאשתו המשיכה וסיפרה שהשוטר ביקש לבשר לו כי לאחר 40 שנה של חיפושים הצליחה משטרת ישראל לאתר את קברו האבוד של אביו.

"מבחינתי זה הלם מוחלט שהחל לפני כעשרה חודשים ונמשך עד היום", אמר פז ל'מעריב', "עד היום לא הכרתי כמעט את ההיסטוריה שלי, חייתי בלי עבר, בלי שורשים ובלי קרקע מתחת לרגליים. עם השנים למדתי להשלים עם המצב והפנמתי שהמשפחה הקטנטונת שלי היא אשתי, אחות של אמא ובן דוד אחד".

 

תגלית: בן דוד בן 82

לאחרונה עלה רפי פז לקברו של אביו, ואחרי 62 שנה הוא זכה לומר לראשונה קדיש מעל הקבר. באותה הזדמנות התקיימה גם האזכרה בנוכחות יותר מ-70 שוטרים, מתוכם ראש אגף מבצעים ושלושה תת ניצבים.

באזכרה אף הייתה הפתעה מרגשת נוספת – בזכות הפרטים שבאתר משרד הביטחון גילה רפי בעזרת בן דודו כי האח הצעיר של אביו – אהרון (בן 82) עדיין בחיים, למרות שעד אז הוא כלל לא ידע על קיומו. הודות לדוד החדש הוא גם שמע סיפורים על אביו והוסיף ידע רב להיסטוריה המשפחתית שלו.

ופז מציין כי הנקודה העצובה היחידה בסיפור, היא שאמו נפטרה מבלי שהייתה לה אפשרות להתייחד מידי שנה עם זכרו של בעלה ועד יום מותה לפני כ-20 שנה היא לא התאוששה מהטרגדיה. "אולי", הוא מציין בכאב, "אולי אילו המצבה הייתה נמצאת לפני מותה, היה המצב נראה אחרת".

תגיות:קדישיתוםשוטר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה