חדשות בארץ

מקומם: כך הפכו הפלסטינים את קבר רחל למסגד מוסלמי

קבר רחל כונה במשך מאות שנים "קובת רחל" על ידי הפלסטינים. רק בעשרים השנים האחרונות החליטו הפלסטינים לכנותו "מסגד בילאל אבן רבאח"

קבר רחל (צילום: פלאש 90)קבר רחל (צילום: פלאש 90)
אא

הוועד המנהל של אונסק"ו, ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם, הגדיר לאחרונה באופן מקומם את קבר רחל גם כמסגד מוסלמי, מסגד בילאל אבן רבאח. ההחלטה התקבלה ברוב גדול בניגוד לעמדת ישראל. גם ארה"ב הצביעה נגדה. זוהי הפעם הראשונה שבה מגדיר רשמית הארגון את קבר רחל גם כמסגד. 

כתגובה לכך, אמר רב הכותל והמקומות הקדושים, הרב שמואל רבינוביץ, כי מדובר בשערורייה. "מעולם קודם לכן לא נטען שמדובר במקום קדוש מוסלמי. הארגון שאחראי על מורשת", האשים הרב רבינוביץ, "הפך את המורשת לפוליטיקה, מסלף את ההיסטוריה, ועל ישראל לשקול את המשך שיתוף הפעולה עמו".

יש לציין כי המוסלמים עצמם כינו את המקום במשך מאות בשנים בשם "קובת רחל", אף שסביב מתחם הקבר מצוי בית קברות מוסלמי. החדר הנוסף שמונטיפיורי הוסיף לקבר רחל ב-1841 אמנם הוקצה תחילה לשימוש מוסלמי, אך בעקבות כסף שהועבר למוסלמים וכתב הכרה מהשלטונות הטורקיים, הוחלט שרק היהודים ישתמשו במתחם כולו, וכך נהוג כבר יותר מ-170 שנה.

170 שנה לאחר מכן, כאשר פרצו "מהומות מנהרות הכותל" ב-1996, חדלו המוסלמים לכנות את המקום קובת רחל והחלו לכנותו "מסגד בילאל אבן רבאח". הראשונים שעשו שימוש בשם זה היו אנשי הוואקף בבית לחם, אך עד מהרה הוא השתרש גם בשיח הלאומי הפלשתיני.

בילאל אבן רבאח, אתיופי חבשי במוצאו, מוכר בתולדות האיסלאם כעבד כושי ששירת בביתו של הנביא מוחמד בתפקיד המואזין הראשון. כשמוחמד מת, יצא אבן רבאח להילחם את מלחמות האיסלאם בסוריה, נהרג שם בשנת 642 לספירה ונקבר בחלב או בדמשק, כאשר קברו מוכר על ידי האיסלאם.

עם תחילת הסכסוך סביב עבודות הביצור של קבר רחל, החלה גם הרשות הפלשתינית לכנותו מסגד. עם זאת, בפרסומים רשמיים של הגורמים הלאומיים הפלשתיניים עד לפני שנים לא רבות - אין זכר לכינוי זה.

כיום, צאצאי הבדויים מהמאה ה-18 ואונסק"ו ממשיכים לתמוך בשקר הפלסטיני על המתחם וללבות את אש המלחמה הדתית כשאליהם מצטרפים אנשי חמא"ס והרשות הפלסטינית.

תגיות:קבר רחלפלסטינים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה