זוגיות ושלום בית

אחוזי הצלחה נדירים ו-2,000 זוגות בשנה: מבט פנימי על מחלקת שלום בית בהידברות

בתום שנת פעילות ראשונה, בה ניצלו בזכותה חיי הנישואין של אלפי משפחות, ב"ה, מעניקים אנשי מחלקת שלום בית הצצה מסקרנת לציבור הרחב לנעשה בה, כולל, כמובן, עצות מעשיות למי שלא מעוניין להזדקק לה, וגם למי שכבר צריך

אא

בדרך העולם, וטוב שכך, רצים ישראל אחר המצוות. מחפשים אותן בכל מקום, משתדלים לקיימן, ומנסים שלא להחמיצן כשהן מגיעות לידם. עם זאת, יש מצווה אחת שמנסים ישראל להימנע מקיומה במידת האפשר. להימלט ממנה ככל יכולתם. ומדובר, כמובן,  על מצוות נתינת גט. במקומות רבים בתורה מפורטים ענייני הגירושין, ובמיוחד מודגש הצער הגדול שיש לקב"ה מעניין זה, וכן לעם ישראל. והדברים ידועים וברורים.

מחלקת "שלום בית", שהוקמה בהידברות במיוחד לצורך עניין זה של השכנת שלום בית בין איש לאשתו, מציינת שנה של פעילות, ולרגל כך החלטנו להעניק לכם מבט קצר אך עמוק על המתרחש בה.

בראש המחלקה עומד הרב שמעון ביטון (42) מבני ברק, אשר שימש בעבר כראש כולל לבעלי תשובה באלעד, וכן כמורה הוראה. הרב ביטון הינו יועץ זוגי ומטפל רגשי, ועוסק שנים רבות בנושא זה, ובפרט עם בעלי תשובה: "חווינו את הקשיים של בעלי התשובה דרך הכולל באלעד. במקביל, הייתי גם רכז אזור בערים רבות מטעם 'ערכים'. אנו מכירים היטב את עולם התשובה, מתוך מקום של ליווי והכוונה. בשנים האחרונות, ב"ה, לקחנו את זה גם למקום הטיפולי".

ובעקבות כך, השירותים שהמחלקה שלכם מספקת מיועדים לבעלי תשובה בלבד?

"חלילה. אנחנו פתוחים לכל הסגנונות הקיימים בעם ישראל. 30% אחוז מהפניות שמגיעות אלינו הן מהציבור החרדי הקלאסי, ו 70% - מכל היתר. הרבה פעמים מגיעים אלינו אנשים שעברו מה שנקרא "יעוץ חילוני", כי הם שמעו שאצלנו באמת אכפת ליועצים מהאנשים שאיתם הם עוברים את התהליך. והם לא מתאכזבים".

"יש לנו שני יועצים בכירים שעובדים מהמשרד הראשי", אומר הרב ביטון, "שהם גם יועצים זוגיים וגם מטפלים רגשיים, ועוד 60 יועצים זוגיים שפזורים בכל רחבי הארץ. חלק גדול מהם מוכשרים גם כמטפלים רגשיים. אנו מציינים כעת שנה שלמה של פעילות, ועד כה קיבלנו כ-4,000 פניות. זכינו בינתיים לעבוד עם כמחצית מהפונים, ואנחנו עם הפנים קדימה".

 

לא עברה שעה, ופתאום הטלפון מצלצל

בשנה האחרונה, בה, כאמור, פעלה המחלקה במרץ, חיי הנישואין של זוגות רבים נצלו, ב"ה, בזכות פעילות הארגון. במידה רבה אפשר לומר, שלא רק חיי הנישואין שלהם נצלו, אלא גם חייהם, כפשוטו. אחד מהזוגות שפנו לטיפול ונעזרו ביועצי המחלקה הם נ' וד' מאזור המרכז, וכך מספרת נ' על השתלשלות הדברים: "לפני מספר חודשים התעוררתי לעוד יום בחיי נישואין קשים ומתישים, מתפללת ומצפה לישועה, אך לא יודעת מאין ומתי היא תגיע, אם בכלל. אני זוכרת שבאותו הבוקר קיבלתי החלטה, שהבוקר הזה לא יהיה ככול הבקרים.

"יש לי אהבה רבה לשמוע דברי תורה", ממשיכה נ', "ובאותו רגע הבנתי שזה מה שיסדר לי את העקמומיות שבלב. החלטתי להיכנס לאתר של הידברות ולשמוע בו שיעור תורה. באתר הופיע חלון קטן, ולפתע קלטתי את צמד המילים "שלום בית". הייתי בטוחה שמצאתי שיעור תורה בנושא שבדיוק העסיק אותי, אז לחצתי. להפתעתי, קרה שם משהו אחר, ולמעשה נפתח עמוד ובו רשום 'פרויקט שלום בית, נא להשאיר פרטים'. חשבתי לעצמי: 'מה כבר יש לי להפסיד' ומילאתי את הפרטים.

"לא עברה שעה, ופתאום הטלפון מצלצל", מספרת נ'. "על הקו היה נציג של הידברות שביקש לשמוע מה לי יש לספר. לאחר שסיימתי, הוא ממש הרגיע אותי, ואמר לי שהגעתי למקום הנכון. בסיום השיחה הוא הפנה אותי לקבלת סיוע מאדם מקצועי ומוסמך, שלטענתו יגרום לי לראות את האור בתוך החושך שנוצר, כבר מתחילת הדרך. כעת אני רוצה לומר לכל אותם האנשים שיש להם בעיות בחיי הנישואין, ואינם מוצאים להם מרפא, לא להסס, ולפנות לארגון הידברות. אל תניחו לבעיות לדעוך מאליהן, כי זה פשוט לא יקרה. תציפו אותן, תטפלו בהן. יש פתרונות, יש לאן לפנות, בחסדי ה". 

לצד הסיפורים המרגשים הללו, חשוב לשמוע עוד על דרכי הפעולה של המחלקה, ואיך הדברים מתבצעים בפועל. "זה פשוט מאד", אומר הרב ביטון. "השלב הראשון הוא שיחת טלפון שאנו מקבלים למוקד. ברוב המוחלט של המקרים זו האישה שמתקשרת. לאחר מכן, אחד משני היועצים הבכירים שלנו יוצר קשר עם הזוג. הם משוחחים, ובסוף השיחה הזוג מקבל, למעשה, אבחון שקובע איפה נמצא עיקר הבעיה, וכמובן - מה עליהם לעשות כדי לפתור אותה ב"ה. לאחר מכן הם מקבלים טלפון של יועץ נישואים באזור מגוריהם, במחיר מאוד מוזל, והם ממשיכים איתו את התהליך, למשהו כמו עשר פגישות. אנחנו, וזאת חשוב לדעת, תמיד נשארים ברקע".

למרות שמצוקת הגירושין מוכרת בציבור, חשוב להבין באופן מלא את הצורך הגדול בפעילותה הנמרצת של המחלקה. לשם כך שאלנו את הרב ביטון, מדוע, למעשה, קמה המחלקה. "הצורך בציבור הוא דבר ידוע. אחוז הגירושין שעולה משנה לשנה מצריך התייחסות לבעיה הזו. ושורש העניין גם נוגע לאחוז הנשירה הגבוה של הילדים מהדת ומהלימודים. כי כשילד גדל בבית שלא טוב בו, אז זה מתקשר לחילון, לבעיות של סמים, ולעתים גם להתבוללות. עם השנים הגיעו לארגון יותר ויותר פניות שדרשו התייחסות מקצועית לעניין. אחוז הגירושין היום מבהיל. בארה"ב זה 50%. בישראל שליש. וזה רק עולה ועולה, לצערנו".

מניסיונך, מהן הסיבות העיקרית שבגינן נקלעים זוגות לבעיות בשלום בית?

"המקרים הכי נפוצים הם כשאחד מבני הזוג ממורמר על כך שהוא לא מקבל את מה שהוא צריך מהמערכת הזוגית. הבעיה העיקרית היא חוסר תקשורת זוגית. יש פעמים שזה מגיע מחוסר מודעות, ויש לפעמים שזה מרקע רגשי - כמו חרדות. וכל פעם זה חוזר לקונפליקט שבו מישהו רוצה לקום וללכת, כי הוא מרגיש שהוא לא מקבל מה שהוא צריך. ואלה דברים שאפשר וכדאי ללמוד אותם. הסיבה השנייה הנפוצה ביותר, היא עניין יחסי האישות. למשל, הרבה פעמים נשים חושבות שדברים מסוימים הם אסורים, אבל הם מותרים. וזה יוצר המון בעיות. ועל זה בדיוק היועצים שלנו מדברים איתם".

ומה אתה יכול לספר על אחוזי ההצלחה שלכם?

"ב"ה יש לנו אחוזי הצלחה גבוהים מאד. יש לנו צוות מאוד מקצועי. אין לזה אח ורע. ואני חושב שזה כי בהרבה מקומות לא עובדים נכון, ואצלנו כן. למשל במקרה של אישה שבעלה סובל מהתפרצויות כעס, מה הרבה עושים? שולחים אותם לטיפול זוגי. וזה לא מתאים. כי מה היה חסר? האבחנה הנכונה לגבי מה הבעיה, איפה נכון להשקיע, ואז להתאים מטפל שמתמחה בתחום הזה. וגם חשוב שהמטפל יהיה קרוב פיזית למטופלים. אנחנו מאוד מקפידים על זה, כי אם יש מרחק פיזי גדול, הזוג לא יתמיד בזה, ולא תהיה הירתמות לטיפול".

 

חכמה בגויים תאמין

לצד הפעילות השוטפת, מתקיימים במחלקה מדי פעם בפעם ימי עיון והשתלמויות, שבהם משפרים היועצים את יכולותיהם. וכך מספר על העניין הרב ביטון: "לאחרונה קיימה המחלקה יום עיון מקצועי בנושא טיפול זוגי קצר מועד. ב"ה הגיעו המון יועצים, והיה ממש מעולה. ביום העיון לקחו חלק הרב זמיר כהן, הרב שמחה כהן, ורבים וטובים  אחרים. יום העיון התמקד בשיטה שפיתחנו, מכיוון שהרבה פעמים בני הזוג לא יכולים להתמיד בטיפול המומלץ, שבדרך כלל מתבצע במשך עשרה שבועות, וכאמור פיחתנו עבורם שיטה שדרכה ניתן להעניק טיפול מקצועי בזמן קצר, משהו כמו ארבע פגישות בסך הכל. ובחסדי ה', גם בטיפולים קצרי המועד הללו אנו רואים תוצאות נפלאות".

לעתים נשמעות טענות על כך ששיטות הטיפול נלמדות מהגויים, ואם כך – איך אנשי תורה לומדים ומבצעים אותן. בעניין זה אומר הרב ביטון, שלמרות שהחלק מהשיטות אכן לקוחות מהגויים, בפועל הכל מבוסס על תורת ישראל: "לכל היועצים שלנו יש תואר ראשון, ועם זאת - הכל מבוסס על ערכי ודרכי היהדות. הכל כתוב בתורה. גדולי ישראל דברו על זה לא מעט, גם על טיפולים רגשיים ופסיכותרפיה. ומעבר לזה, כתוב ש'חכמה בגויים תאמין'. אנחנו לומדים שיטות של גויים. אבל הכל לפי השקפת התורה".

לקראת סיום, נביא את דבריה של ש', שלאחר קשיים בתוך ביתה החליטה לפנות להידברות, ונושעה: "לאחר תקופה לא פשוטה בנישואינו, דקה לפני שהרמתי ידיים, קראתי מאמר על המחלקה החדשה. לאחר כמה התלבטויות מייסרות החלטתי להרים את הכפפה ולנסות ליצור קשר. התקשרתי בשעה די מאוחרת, שבה כבר הייתי בטוחה שלא אמצא מענה, אך לא רק שענתה לי בחורה מקסימה וקשובה, אלא היא גם העבירה את פנייתי באופן מיידי, ועוד באותו הערב, בשעה לא הגיונית, במסירות נפש, חזרו אלי מהמחלקה".

"בנוסף, כבר למחרת בבוקר", אומרת ש', "התקשר אליי הרב ביטון, שאל אותי מספר שאלות, נתן לי כמה נקודות למחשבה, וזה חיזק אותי מאד. האוזן הקשבת, הברכות שהרעיף וההכוונה המדויקת, היו לי כדלק ורצון לתקן את המעוות. כבר באותה שיחה הרב הפנה אותי למטפלת מתאימה, בעלות סבירה והגיונית, ועוד באותו השבוע זכינו ,בעלי ואני, להגיע לפגישה הראשונה".

"היום התקיימה הפגישה השנייה, ואני מרגישה מוטיבציה גדולה, וחשק ורצון רבים לעלות ולהתעלות בדרך זו. אני אסירת תודה כלפי כל העוסקים במלאכה. בלי הטיפול הזה, אני לא יודעת היכן הייתי היום. אני ממליצה בחום לכל המתלבטים - קומו ועשו מעשה, דברו עם אנשים טובי לב ומקצועיים, ובכלל - העשירו את חייכם בכל תחום שהידברות מציעה. אני ראיתי מכך פלאים. תודה לכולם ממעמקי הלב".

מספר הטלפון של המחלקה לשלום בית בהידברות - 073-2221310

תגיות:שלום ביתזוגיותפעילות הידברות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה