חדשות יהדות

הרב יעקב רוז’ה על הקפאת גופת הנערה מלונדון: "רק הקב"ה מחזיר לחיים, ולא המדע"

אתמול (א') פרסמנו את הידיעה על החלטתו התקדימית של בית המשפט המקומי בלונדון להקפיא את גופתה של נערה בת 14 שנפטרה מסרטן, על מנת 'להשיבה לחיים' לעתיד לבוא - אם וכאשר תימצא תרופה למחלה. מה אומרת על כך ההלכה היהודית?

אא

אתמול (א') פרסמנו את הידיעה על החלטתו התקדימית של בית המשפט המקומי בלונדון להקפיא את גופתה של נערה בת 14 שנפטרה מסרטן, על מנת 'להשיבה לחיים' לעתיד לבוא - אם וכאשר תימצא תרופה למחלה.  

הליך זה הצליח להרעיד את אמות הספים של הקהילה המדעית ברחבי העולם, ולהתסיס את השאלה שמטרידה רבים: האמנם הגיע הזמן שבו אנשים יוכלו לשמר את גופות יקיריהם, על מנת להשיבם לחיים בשלב מאוחר יותר?

ואם אמנם צעד כזה אפשרי, מהי עמדת ההלכה היהודית בנדון?

"על פי התורה, אסור להלין את המת", אומר בראיון ל'בחדרי חרדים' הרב יעקב רוז'ה, יו"ר ארגון זק"א ומומחה רב ניסיון ובעל שם עולמי בתחום. בתוך דבריו, מספר הרב רוז'ה סיפור שארע בזמנו של ה'חתם סופר', על התנגשות החוק ה'יבש' שנהג אז באותה מדינה, לבין ההלכה היהודית.

החוק אסר על קבורה מידית של אדם (גם כאשר הוכרז כבר כמת) והורה להמתין ימים ספורים למען הסר כל ספק בדבר מיתתו. כמובן שחוק זה יצר דיסוננס עמוק עם חוקי היהדות (הלכות) – האוסרים הלנת המת בתכלית האיסור, ומחייבים קבורה מידית.

או אז התגלע ויכוח בין גדולי הדור דאז, עד שפסיקתו של ה'חתם סופר' – הכריעה את הכף: היות והתורה ציוותה 'לא תלין את המת' והורתה לנו לקבור אותו מידית, מי שלא נוהג כך עובר על מצוות עשה מן התורה. "אם קבענו מוות לפי פרמטרים ברורים, יש חובה לקבור את המת באדמה – כי אין סיכוי שיחזור לחיים", אומר הרב רוז'ה. "אפשר לומר שבנושא הזה, הגבולות של המדע ברורים לנו. המדע לא יוכל לעשות תחיית המתים – אחרת אל תקבור את המת, אולי הוא יחיה מחדש.

"ולחילופין, כאשר אנחנו יהודים שמאמינים בתחיית המתים ואז מתחילים לשאול שאלות מה קורה עם מי שנשרף או טבע בים וכדומה, כיוון שתחיית המתים יעשה הקב"ה בכבודו ובעצמו, ולא המדע – אז אפשר להתגבר על כל הקשיים של אלה שנשרפו בשואה, שנהרגו בפיגועים וטבעו בים. אני סומך על הקב"ה שיוכל להחזירם לחיים, ולא המדע".

תגיות:גופהסרטןלונדוןיעקב רוז'ההלנת המת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה