חדשות בארץ

מפתיע: הסטודנטית המבוגרת ביותר במכללה - ניצולת שואה בת 92

סיפורה של ניצולת השואה שושנה ברזל מקיבוץ כפר החורש, מוכיח שבכל גיל – אפשר להגשים חלומות, ואף פעם לא מאוחר מדי לעשות את מה שאוהבים. מזה 10 (!) שנים לומדת ברזל באקדמיה, בחוג להיסטוריה. "אני פשוט מאוד אוהבת ללמוד", מסבירה הסבתא רבתא ל-17 הנינים

אא

שושנה ברזל היא דוגמה אחת מני רבות לכך שבכל גיל ובכל מצב, אפשר להגשים חלומות. לפני עשור, בהיותה בת 82 (!), החליטה להירשם ללימודים אקדמיים במכללת עמק יזרעאל ולהגשים את חלומה 'פשוט ללמוד'.

ברזל, אם לארבעה ילדים, סבתא רבתא ל-17 נינים והאישה המבוגרת ביותר במכללה - לומדת במסגרת תוכנית מיוחדת לוותיקים בשם 'מכללת הוותיקים של המועצה האזורית עמק יזרעאל' הפועלת בשיתוף פעולה עם 'האקדמית'. על תוכנית זו נמנים 1,350 סטודנטים ותיקים בטווח הגילאים שבין 50-95, מיישובי האזור.

על תקופת לימודיה הבלתי מבוטלת, מחייכת ברזל ואומרת: "אני פשוט אוהבת ללמוד. בשנים האחרונות, אני כבר לא כותבת בשיעורים אלא לומדת בשביל הכיף. בעיקר כי לא צריך להיבחן, כי תמיד פחדתי ממבחנים".

את המקצוע – היסטוריה של ארץ ישראל וארכיאולוגיה - בחרה מתוך עניין רב, ועל הלימודים במכללה יש לה רק דברים טובים לומר. "להיות סטודנטית זה נהדר. נעים לי להיות במכללה. אנחנו לא מבריזים מהשיעורים. אנחנו מרותקים לכיתה, ושומעים את כל ההרצאה. קפה אנחנו שותים רק בהפסקה".

למחנה הידוע לשמצה ברגן בלזן הגיעה ברזל עם בעלה אלכסנדר בשנת 1944, כאשר ברזל הייתה בהריון. בניסי ניסים שרדו את התופת והצליחו לעלות ארצה שנה לאחר מכן, ב'רכבת קסטנר'. משפחתה הענפה של ברזל – אביה, סבתה וקרובי משפחה אחרים – נספו באושוויץ. אך כנגד כל הסיכויים, אמה הצליחה לשרוד וחזרה לארץ מולדתה – סלובקיה.

בינתיים הפכה המדינה לקומוניסטית, והסלובקים מנעו מאמה לעלות ארצה ולבקר את בתה. ולדאבון הלב, למרות נס ההצלה מאושוויץ - לא זכו האם והבת להתאחד לאחר המלחמה, עד שהיה זה כבר מאוחר מדי, והאם נפטרה.

ועם זאת, מסכמת ברזל בחיוך נוגה, "החיים לימדו אותי שצריך תמיד להיות אופטימיים, ולהשתדל לעשות טוב".

תגיות:לימודיםניצולי שואהאקדמיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה