חדשות בעולם

פרופיל פוליטי: מי אתה, דונאלד טראמפ?

הצטיין באקדמיה הצבאית, אך התעקש להשיג פטור ממלחמת וייטנאם ~ הצליח מאוד בעסקים, אך הספיק לפשוט את הרגל ולהיגרר ל-150 תביעות פדרליות ~ נישא שלוש פעמים, והוציא לאור 16 ספרים. קווים לדמותו של האיש שנבחר בסערה, לנשיאה ה-45 של ארה"ב

אא

הפתעה גדולה קידמה את פני העולם הבוקר (ד'), עת הוכרז דונלד טראמפ כזוכה בבחירות לנשיאות, והפך בין רגע לנשיאה ה-45 של ארה"ב. אז מיהו האיש שהחל את דרכו אל הזירה הפוליטית בדרך הכי לא שגרתית שיש, וניצח למרות הכל?

טראמפ (70) נולד בשנת 1946, להורים בשם פרד ואן מארי. אביו היה איש עסקים מצליח שחינך את בנו על טהרת ההישגיות וקצירת ה'נצחונות'. בנערותו נחשב טראמפ לתלמיד גרוע והתאפיין באי ציות מובהק לחוקי בית הספר ולחוקים בכלל. רבים מחבריו זוכרים אותו כנער שובב, שנהג במכוניתו בצורה פראית ברחובות רובע קווינס (השכונה בה גדל) ואף הושעה פעמים רבות מבית הספר – בשל השפעתו השלילית על חבריו לספסל הלימודים.

טראמפ בילדותו (צילום מסך יוטיוב)טראמפ בילדותו (צילום מסך יוטיוב)

בהיותו בן 13, כשכלו כל הקצין וגם הוריו כבר לא יכלו להשתלט על הנער הסורר – החליטו לשלוח אותו לאקדמיה צבאית. שם, הצליח להתיישר מעט ודווקא הוכיח שהוא מסוגל להרבה יותר. אט אט הפך טראמפ לנער בוגר, אחראי ובעל כישורים ספורטיביים מעולים בבייסבול, פוטבול וכדורסל.

כישורי המנהיגות שניחן בהם הובילו אותו עד מהרה להיות הקפטן של המחלקה הצבאית, אך היה זה תפקיד קצר יחסית, שמיד לאחריו הועבר לתפקיד זוטר יותר. השמועות אומרות כי במסגרת תפקידו כקפטן, לא פעם הפגין טראמפ אלימות מילולית ופיזית כלפי פיקודיו, מבלי לפקח על הניהול של הקצינים ועל תפקודם. הדחתו הסופית מתפקיד זה, נגרמה בעקבות תגרה אלימה שלו מול אחד מקציניו.

הלך בעקבות אביו והפך לאיל נדל"ן מצליח

למרות שהצטיין באקדמיה, בחר טראמפ שלא לפתח קריירה צבאית ואף הצליח להשיג פטור משירות צבאי, בזמן מלחמת וייטנאם. בתום תקופת השהות באקדמיה הצבאית, נרשם ללימודים בקולג', אך עזב אותם בטרם סיים את התואר, לטובת לימודים בבית הספר הגבוה לעסקים ע"ש 'וורטון'.

כמו אביו - עולם העסקים ריתק אותו, ולא בכדי החליט להתמחות במסלול ללימודי נדל"ן. מייקל דה אנטוניו, שהעלה על הכתב את הביוגרפיה של טראמפ, טוען כי בחירתו זו נבעה מהחינוך ההישגי עליו גדל, ומהמנטרה שהייתה שגורה בפי אביו: "ניצחון זה הכל, ואתה מוכרח לנצח בכל רגע בחייך".

אז הוא ניצח, ובגדול.

כבר בגיל 25 קיבל לידיו שליטה טוטלית בחברת הנדל"ן של אביו, והפך לבוס של עצמו. ההצלחה האירה לו פנים, ההצלחות העסקיות קידמו פניו בזו אחר זו ולבסוף יצא שמעו כאיל נדל"ן עתיר נכסים בשווי מיליוני דולרים (רק כדי לסבר את האוזן, ממונו מוערך כיום בכ-4 מיליארד דולרים).

טראמפ בתקופת האקדמיה הצבאית (צילום: New York Military Academy)טראמפ בתקופת האקדמיה הצבאית (צילום: New York Military Academy)

האם טראמפ הסתיר את הצלחתו, או לפחות טרח שלא לנפנף בה? ממש לא! נהפוך הוא. בכל הזדמנות שהייתה לו דאג לפרסם את עובדת עושרו, ולהיתפש בעיני הציבור כבעל השפעה בתחומי חיים רבים. עם זאת, רבים ממכריו טוענים כי מדובר ב'עורבא פרח' וכי הממון האמיתי שברשותו, הוא הרבה יותר נמוך ממה שהוא מבקש להציג. 

בתי מלון, מגרשי גולף, בתי קזינו ומבני ענק אחרים נבנו מכספו, והטביעו עליהם את שמו כאות כבוד. אך טראמפ לא הסתפק בכך, ובשלב מסוים החל 'לזלוג' גם לתחום הבידור עם תוכנית רדיו על שמו בשם Trumped, תוכנית טלוויזיה שבגינה היה מועמד לשני פרסי אמי וקבלת תפקידי אורח בשלל סדרות וסרטים.

הכסף אולי שימח אותו, אבל השואו ביזנס העניק לו 'חיות' מסוג אחר.

ואפשר גם להבין מדוע: להבדיל מהחזית העסקית, שבה התבקש להתמודד עם למעלה מ-150 תביעות פדרליות ששמו נשזר בהן – בעולם הבידור הציג טראמפ אישיות תוססת לצד חוצפה טבעית, והקהל אהב אותו בשל כך. בעולם העסקי ספג פשיטות רגל והפסדים גדולים, אך בעולם הבידור זכה לכבוד אדיר – כוכב בשדרת הוליווד, 16 ספרים פרי עטו שראו אור, ואהדה גדולה מצד צופיו ומאזיניו.

האח שמת מאלכוהוליזם, החתונות המתוקשרות והבת שהתגיירה

באחד הראיונות שנערכו עמו בשנות ה-90, סיפר טראמפ על אחיו פרד ג'וניור, שמת כתוצאה מבעיית אלכוהוליזם חמורה. הטרגדיה הזו השפיעה עליו כל כך, עד שהעיד על עצמו ש"מעולם לא שתה אלכוהול, לא צרך סמים, לא שתה כוס קפה ולא עישן סיגריות".

אחת התביעות היותר מתוקשרות, שגרמה לשמו להופיע בכותרות ולפרוץ באחת אל התודעה הציבורית – הייתה תביעה על רקע גזעני, שהוגשה נגדו מטעם המחלקה המשפטית בניו יורק. טראמפ היה אז בן 27, והאישום כלפיו גרס כי נהג לדרוש דמי שכירות גבוהים מדי מבני מיעוטים שביקשו לשכור דירות בבנייניו, או לתרץ את חוסר רצונו בהם – בטענה שהבניינים מלאים עד אפס מקום.

אך הסיקור התקשורתי לו זכה אז, היה כאין וכאפס לעומת הסיקור האמיתי של שלושת חתונותיו המתוקשרות, אליהן הוזמנו עשירי הכרך. לאשתו הראשונה איוונה זלניקובה שהייתה דוגמנית ממוצא צ'כי, היה נשוי במשך חמש שנים ולשניים נולדו שלושה ילדים, ביניהם איוונקה – שהתגיירה כשנישאה לאיש העסקים היהודי ג'רלד קושנר.

על המגרש כשחקן בייסבול על המגרש כשחקן בייסבול

נישואיו הראשונים עלו על שרטון, ואז נישא לשחקנית מרלה מייפלס. אלא שלאחר שש שנות נישואין וילדה אחת, התגרש טראמפ גם מאשתו השנייה. בשנת 2005 נישא טראמפ שוב לאשתו הנוכחית, הדוגמנית מלניה קנאבס והשניים הורים לילד בן תשע.

כשמביטים על דרכו לעולם הפוליטיקה שנסללה באופן יוצא דופן ומפתיע למדי – אי אפשר שלא להתפעל (או לכל הפחות לתהות) ולשאול, כיצד זכה להיבחר לנשיאה ה-45 של המעצמה הגדולה בעולם, מבלי לאחוז במשרה פוליטית כלשהי?!

יתירה מזאת, עמדתו והשקפותיו הפוליטיות השתנו מן הקצה אל הקצה ב-15 השנים האחרונות. תחילה העיד על עצמו כי הוא דמוקרטי. לאחר מכן שינה את דעתו והצטרף למפלגה הרפובליקנית, ואז שוב חזר לחזית הדמוקרטית. אך שנתיים לאחר מכן, בשנת 2010, שוב השתנה מצבו והוא החליט לחזור אל שורותיה של המפלגת הרפובליקנית. אולם רק ימים יגידו, האם אכן יצליח להישאר נאמן לה לאורך ימים...

תגיות:בחירותדונאלד טראמפ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה