חדשות בעולם

האבן התמימה במעבדת בית הספר, התגלתה כפצצת אורניום מסוכנת

במשך שנים רבות הוצגה אבן 'תמימה' לראווה, במעבדת בית ספר תיכון בעיר זלצבורג, שבאוסטרליה. אף לא אחד מן המורים שיער בנפשו כי מדובר באבן שנלקחה מסלע אורניום ענק, ושפולטת קרינה חזקה פי 1,700 (!) מהתקן המותר

האבן המסוכנת (צילום: Salzburg.gv.at)האבן המסוכנת (צילום: Salzburg.gv.at)
אא

במשך שנים רבות הוצגה אבן 'תמימה' לראווה, במעבדת בית ספר תיכון בעיר זלצבורג, שבאוסטרליה. אף לא אחד מן המורים שיער בנפשו כי מדובר באבן שנלקחה מסלע אורניום ענק, ושפולטת קרינה חזקה פי 1,700 (!) מהתקן המותר.

מי שגילה את 'פצצת הזמן' הזו, וחשף את המחדל היה לא אחר מאשר מרצה לפירוק נשק גרעיני בשם תומאס נף – שהגיע לכיתה כמרצה אורח.

הגילוי המסעיר התרחש במהלך הרצאתו של נף, כשהראה לתלמידים שעון קטן בעל כמות מסוימת של רדיום, שנחשב אף הוא לחומר רדיואקטיבי. כאשר כיבה נף את האורות, צבע הרדיום את אחד המחוגים בשעון בצבע זוהר. "שעון זה שימש את המדענים בשנות הששים", הסביר נף, "וזו הייתה הדרך לבדוק את ההשפעות המסוכנות של הקרינה הרדיואטקיבית".  

באמצעות מכשיר 'מונה גייגר' ביקש נף ללמד את תלמידיו כיצד ניתן למדוד קרינה. הוא הסתובב מעט ברחבי הכיתה, ונעצר בפליאה ליד אבן תמימה בחלון הראווה של המעבדה, כאשר המונה החל 'להשתגע'.

למרבה הזעזוע, המונה הראה כי האבן מכילה קרינה גבוהה פי 100, מהקרינה שנפלטה קודם לכן, מהשעון. נף הבין מיד מה זה אומר, והורה לתלמידים להתפנות במהירות משטח בית הספר. כמותו גם עשו כל מורי הכיתות השכנות, עד שבית הספר התרוקן לחלוטין.

חקירה שנפצחה גילתה 38 'פצצות' אורניום נוספות הפזורות ב-11 בתי ספר שונים בזלצבורג. האבנים ה'מתקתקות' פונו, והתלמידים חזרו לשגרה בטוחה יותר.

תגיות:תלמידיםבית ספרפצצהבהלהאורניום

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה