יום כיפור

כך תתכוננו לצום כדי לעבור אותו בשלום

ההכנה הנכונה לצום יום כיפור מתחילה כבר היום. אז מה אוכלים ושותים כדי לעבור את הצום בקלות? הנחיות על פי הספר 'חיים בריאים כהלכה' של הרב אסחייק

אא

ה'טור' התחיל את הלכות יום הכיפורים במאמר חז"ל: כל האוכל ושותה בתשיעי מעלה עליו הכתוב כאילו התענה תשיעי ועשירי: "והוא מאהבת הקב"ה את ישראל, ציוום שיאכלו וישתו תחילה, כדי שיוכלו להתענות, ושלא להזיק להם העינוי"

ובשלחן ערוך בסימן תר"ח כתב: "בערב יום הכיפורים אין לו לאכול אלא מאכלים קלים להתעכל כדי שלא יהא שבע ומתגאה כשיתפלל".

כתב הרב "פלא יועץ" ערך "כפור". ..."ויסב על שולחנו בעוד היום גדול לסעוד הסעודה המפסקת, באופן שיהא לו זמן להתנהל לאיטו ושינוח המאכל שבמעיו קודם לכתו לבית הכנסת, ויהא מאכלו בסעודה המפסקת מעט הכמות ורב האיכות”.

והחכם עיניו בראשו לכלכל את הנהגת השתיה והאכילה בדרך הנכונה, וכמאמרו של הגר"א:

כשאתה אוכל נכון, אתה אוכל את האוכל, וכשאתה אוכל לא נכון, האוכל אוכל אותך!

אכתוב כאן דרך סלולה, שרבים הלכו בה וקיבלו תועלת מרובה, כיצד להתכונן לתענית של היום הקדוש, וזאת החל מבוקרו של יום שמיני בתשרי.

השתיה בכמות הנכונה ובזמן הנכון, אכילת חלבון ולעיסת האוכל היטב,הם שיתנו את הכח לצום, ולא מילוי הכרס.

כמות השתיה הרצויה לאדם היא בין 40-30 גרם/מ"ל מים ליממה לכל ק"ג משקל גוף. בכדי שלא לאבד את החשבון של השתיה, רצוי להשתמש בכוסות גדולות של חצי ליטר.

הזמן הנכון הוא שאת השתיה שלפני ארוחת בוקר יש לסיים לכל המאוחר עשר דקות לפני תחילת הארוחה, ובהמשך היום יש לסיים את השתיה לכל המאוחר עשרים דקות לפני תחילת הארוחה. אין לשתות לא בזמן הארוחה ולא בשעתיים שלאחריה, והדברים אמורים גם לגבי הסעודה המפסקת שלא לשתות בזמו הארוחה ולא לאחריה.

הרוויה של הגוף לקראת הצום צריכה להתחיל מהבוקר של יום שמיני בתשרי, שביום זה יש לשתות מים 50% יותר מאשר ביום רגיל, ולמחרת בתשיעי יש לשתות עד שעות אחר הצהרים את הכמות היומית הרגילה, הוספת מעט תרכיז תפוחי עץ טבעי ללא סוכר תקל על השתיה. אפשר לשתות 20 דקות לפני הסעודה המפסקת כוס מים, אבל הרוויה של הגוף צריכה להיות קודם.

כמות החלבון הרצויה לאדם היא בערך 1 גרם חלבון לכל ק"ג משקל גוף רצוי ליממה, ברוב המוצרים כתובה כמות החלבון (פרוטאין) שהם מכילים על גבי האריזה, אציין כי בביצה רגילה יש 8 גרם חלבון (יש לציין כי ביצה קשה היא קשה לעיכול לכן רצוי או רכה שרתחו המים לפחות 2 דקות או מקושקשת במחבת), במנת דגים עוף או בשר רגילה, יש בין 20-35 גרם חלבון תלוי בגודל המנה. או בסביבות 25-20% ממשקל המנה. יש לציין כי קטניות, חומוס ואורז מלא עשירים בחלבון.

אדם שמזונו מגוון הרי שבדרך כלל אין לו חסר בחלבון, חשוב להעריך מידי פעם את תצרוכת החלבון היומית ובפרט אצל מבוגרים. אלו העושים דיאטות או שמזונם אינו מספיק מגוון חייבים לשים לב לכך. בשונה מהמים שבהם הכמות הנדרשת נמדדת לפי משקל הגוף, הרי שכמות החלבון הנדרשת נמדדת לפי המשקל הרצוי של האדם.

(לדוגמא אדם שגובהו 170 ס"מ, משקלו הרצוי נע בין 70-55 ק"ג. אם אדם זה שוקל 90 ק"ג, הוא נושא עליו עודף של לפחות 18 ק"ג של שומנים, שומנים אלו צריכים מים אך אינם צריכים חלבון, לכן הוא יאכל בין 70-55 גרם חלבון ליום, ולא יתחשב בעודף המשקל שלו).

ביום השמיני בתשרי יש להוסיף עוד 50% חלבון על הכמות הרגילה, לדוגמא: מי שביום רגיל רצוי שיאכל 55-70  גרם חלבון, בשמיני יאכל 100-80 גרם חלבון, ובתשיעי יאכל 70-55 גרם חלבון, כולל בסעודה המפסקת.

גם ביום זה יש לשים לב לאכול אוכל מגוון הכולל פירות וירקות, ללעוס היטב את האוכל, לא לדבר בזמן האכילה, לקינוח מומלץ תפוח עץ חי או אפוי בלבד.

כל השנה יש למעט את השימוש במלח, ובפרט בערב הצום, כמו כן לא להרבות בתבלינים שגוררים את השתיה למרות שאינם מלוחים, גם מילוי הכרס גורם לצימאון. יש למעט בעמילן כגון תפוח אדמה, שדורש אינסולין לפרקו, וכמובן להימנע מאוכל שמן או מטוגן. רצוי לזכור לצחצח שיניים לפני התענית.

יש להימנע מישיבה ממושכת, או מעמידה ממושכת שיכולה להזיק לוורידי הרגלים, להשתדל לשנות תנוחה, אפילו לעלות ולרדת על קצות אצבעות הרגלים. ושלא להשהות נקביו.

אחרי הצום, להתחיל בשתייה, ולאחר עשר דקות אפשר להתחיל לאכול, רצוי מאכלים קלים, פירות, ירקות, חלבון.  לא לאכול מהר, ללעוס היטב, לא לאכול הרבה בפעם אחת, וכמובן לא לשתות בארוחה ולא עד שיעברו שעתיים מסיום הארוחה, ולא לישון עד שעתיים מסיום הארוחה.

ויהי רצון שנזכה לגמר חתימה טובה.

תגיות:צוםיום כיפור

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה