חדשות בארץ

נדם ליבו: הלך לעולמו נשיאה התשיעי של ישראל, מר שמעון פרס

בעקבות החמרה במצבו הרפואי, הלך הלילה לעולמו נשיאה התשיעי של מדינת ישראל, ואחת הדמויות הבולטות ביותר בפוליטיקה הישראלית מאז קום המדינה, שמעון פרס

שמעון פרס ז"ל (צילום: פלאש 90)שמעון פרס ז"ל (צילום: פלאש 90)
אא

לאחר שהורע מצבו בשבועות האחרונים בעקבות האירוע המוחי שעבר, הלך היום לעולמו נשיאה התשיעי וראש הממשלה לשעבר של ישראל מר שמעון פרס, והוא בן 93.

במשך שבועות אחדים טופל פרס על ידי רופאו האישי וחתנו, פרופ' רפי ולדן, בבית החולים 'תל השומר', לאחר שחש לחצים בחזה. בתחילה הוגדר מצבו כקשה, אחר נרשמה הקלה קטנה בעקבות הטיפול שקיבל, אך אז שוב הודיעו הרופאים על אוזלת יד, כשבצקת שהתפתחה במוחו בעקבות דימום – עשתה בו שמות.

מה שקדם לאירוע המוחי היה השתלת קוצב לב, כמו גם צנתור שקיבל כתגובה לאירוע לב קל שחווה. בימים האחרונים לחייו, כזכור, התריעו הרופאים על קריסת מערכות אפשרית, לאחר שבמשך ימים ספורים, לא חל כל שיפור במצבו.

גורמים שונים גורסים כי ישנם קווי דמיון בין מותו של הנשיא פרס ז"ל, לבין מותו של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון ז"ל, שאף הוא לקה באירוע מוחי – ככל הנראה, בשל תרופות מדללות דם שקיבל. כמותו, גם הנשיא פרס קיבל תרופות מדללות דם, לאחר אירוע הלב שעבר, שככל הנראה גרמו גם הפעם לאירוע מוחי.

בעקבות פטירתו של פרס, תכונס הבוקר ממשלת ישראל לישיבת אבל מיוחדת. מרחבי העולם כבר החלו להגיע תגובות השתתפות בצער, ביניהם מנשיא ארה"ב ברק אובמה שאמר כי 'פרס שינה את מסלולה של ההיסטוריה', ומבני הזוג ביל והילרי קלינטון, שכינו את פרס: 'חבר יקר ומוערך מאד'. 

עשייתו הביטחונית והציבורית של פרס החלה כבר בגיל צעיר, עד שבגיל 30, התמנה למנכ"ל משרד הביטחון. בממשלת רבין כיהן בתפקיד שר החוץ, ואף נבחר לראש הממשלה בשנים 1984-1986 – תפקיד אותו אייש גם לאחר רצח רבין, לתקופה של שבעה חודשים. תקופת כהונתו של פרס כנשיאה התשיעי של מדינת ישראל נמשכה שבע שנים - משנת 2007 עד שנת 2014.

בין פעולותיו הבולטות של שמעון פרס במשך חייו הארוכים היו הסדרת אספקת נשק למדינת ישראל הצעירה, הקמת הכור הגרעיני בדימונה, אישוש הכלכלה בשנות השמונים, וכמובן - הובלת התהליך של הסכמי אוסלו, במהלכו נדרש ליזום מגעים בין ישראל לאש"ף – צעד שמאוחר יותר הביא לחתימה פומבית על ההסכמים. על הישגו זה הוענק לו פרס נובל לשלום בשנת 1994.

תגיות:שמעון פרסאירוע מוחי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה