חדשות בארץ

דרישת שלום מהעבר: מטבע זהב בן 1900 שנה התגלה בירושלים

חוקרים הצליחו לחשוף מטבע זהב יקר ונדיר באזור הר ציון. מדובר בממצא יקר ערך, שככל הנראה נפל במהלך הקרבות על ירושלים

חפירות ארכיאולוגיות (צילום מסך)חפירות ארכיאולוגיות (צילום מסך)
אא

ממצא נדיר נמצא השבוע בירושלים: מטבע זהב רומי הנחשב ליקר ערך. המטבע נחשף במהלך חפירות בהר ציון, בתוך שברי אבנים. החוקרים ציינו כי הוא נמצא בסמוך לשרידי מבנים פרטיים, שייתכן שהתגוררו בהם עשירי ירושלים באותה תקופה, כמו למשל כאלו ממשפחות הכהונה.

המטבע, לפי דברי החוקרים, מתוארך לשנים 56-57 לספירה, כ-13 שנים לפני חורבן ירושלים בידי הרומאים. במרכזו מופיעה דמותו של השליט הרומי נירון הקיסר, ומתחת חרוטות המילים: "נירון קיסר האימפריה".

החפירות שבמהלכן נמצא המטבע הנדיר נערכו בידי הארכיאולוגים פרופ' שמעון גיבסון, פרופ' ג'יימס תיבור וד"ר רפי לואיס, ובסיוע סטודנטים מתנדבים. הארכיאולוגים שביקשו לחקור את הממצא, ציינו כי הם סבורים שהוא אבד במהלך הקרבות על העיר. הארכיאולוג שמעון גיבסון אף הדגיש: "מדובר בממצא יקר ערך מרכוש פרטי, ולא ייתכן שנזרק כזבל או שנפל באורח מקרי. מתקבל על הדעת שהוא סיים את דרכו מחוץ למבנים הללו במהומה שאירעה כאשר האזור נהרס". לדבריו של גיבסון, מטבעות כאלו נחשפים לרוב רק באוספים פרטיים. נכון לעתה, הופקד המטבע הנדיר בארכיון רשות העתיקות, והוא בשלבי עיבוד לקראת פרסומו המדעי.

יצוין כי רק בתחילת השבוע נודע על כך שבמסגרת חפירות ארכיאולוגיות בסביבת בית כנסת 'תפארת ישראל' שברובע היהודי, התגלתה משקולת מפוחמת ונדירה הנושאת את שמו של הכהן הגדול שכיהן בימי בית שני.

ארכיאולוגים שעוסקים בתקופה זו בחפירות באתרים שונים בירושלים, ציינו כי בעונת החפירות השנה התגלו שלל ממצאים רבים נוספים, לרבות מטבעות עתיקים.

תגיות:חפירות ארכיאולוגיותמטבע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה