חודש אלול 2023

הדרכה מיוחדת: כך תקבלו קבלה חזקה ונכונה בחודש אלול

ספרי המוסר של רבותינו מלאים בהדרכות לתלמידיהם: כיצד לבחור קבלה טובה ורצויה לפני ה' לקראת יום הדין. ליקטנו עבורכם 10 הדרכות נפלאות ומגוון רעיונות לקבלות רוחניות

  • כ"ד אב התשפ"א
(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)
אא

1. יש לזכור את הכלל המובא ב'אבות דרבי נתן': "תפסת מרובה - לא תפסת, תפסת מועט - תפסת, פתחו לי פתח כחודו של מחט, טוב עשרה טפחים ועומד ממאה אמה ונופל". רבי ישראל מסלנט זי"ע הורה לקבל קבלה אחת ויחידה, אפילו קלה, אבל עקבית ורצינית.

2. לא כדאי לבחור בתחום הקשה ביותר. הדבר החשוב ביותר בבחירת קבלה היא: שהיא תחזיק מעמד עד סוף השנה. על הקבלה להיות מוצקת, איתנה וחסינה גם לזעזועים ולימים קשים. לא כדאי לבחור בנושא שבו היצר הרע יותר מדי שולט עלינו. 

גם מי שחש כי עליו להתחזק בשמירת הלשון או שמירת העיניים, יכול לבחור בשנה הקרובה להתחזק בברכת המזון, תפילה או כיבוד אב ואם. שיטה זו נקראת 'כביש עוקף יצר הרע', ועל ידה ניתן להתחבר עם הבורא במצווה אחת בכל הכוח.

3. על הקבלה להיות מורכבת ממספר נקודות השלובות זה בזה. כדוגמה, ניתן לקחת את ענין התפילה. אם נבחר עניין התפילה לחיזוק השנה, השנה הבאה תהיה בסימן חיזוק בתפילה. לשם כך, כדאי מאוד שהקבלה תהיה מורכבת ממספר נקודות השלובות זה בזה: 

א. לימוד יום יומי של 2-3 הלכות מהלכות תפילה חוק ולא יעבור. (גם אם חוזרים עייפים מאירוע ב- 2:00 בלילה ונזכרים לפני השינה שלא למדו היום, תלמדו עם הפיג'מה 2 הלכות, קבלה זה קבלה).

ב. לימוד יומי של ספר מוסרי המבאר את השקפת התפילה ענינה ופירושה.

ג. תפילה על התפילה – יש להתפלל שאכן נצליח בקבלה, ולהיזהר מגאוה. היצר הרע מורכב מאש ואנחנו רק בני אדם. חשוב להתפלל שנצליח במלחמה שלנו מולו, כי 'לולי הקב"ה עוזרו אינו יכול לו'.

4. יש לקחת מראש בחשבון שהיצר הרע לא נבהל. הוא כעת יבא לבדוק אותנו דווקא במה שהחלטנו. כן, הוא רשע ורע ואכזרי כי לכך הוא נוצר. ולכך גם אנו נוצרנו. יש להיות חזקים כפלדה, אך לקחת בחשבון שגם אם יום יומיים נכשלנו ביישום הקבלה, אנו ממשיכים. 

במלחמה יש נפילות ואכזבות, וזה בסדר. כך בנוי האדם. אבל יש לזכור: מי שהחליט להתחזק בעניין התפילה, ובשנה הבאה הקב"ה יפתח את הספרים ויראה שמתוך כ- 1100 תפילות בשנה, 700 היו ממש בסדר - אז זה נקרא שהשתנינו, כי השנה, לפני הקבלה, רק 30 היו כאלה.

5. הרעיון העומד מאחורי העניין לקבל קבלה אחת קטנה היא כזו: היצר הרע לא מנסה לפתות אדם במצוות שהוא הורגל אליהם זה מכבר. על כן כדאי להתרגל לעוד נושא, ולקיים מצווה מהודרת נוספת. בכך לקיים 'ותרגילינו בתורתך', והיצר הרע לא ינסה לפתותנו בנושא זה

6. מסופר על אחד מגדולי מחזירי בתשובה בדורנו, שהעיד על עצמו כי חזר בעצמו בתשובה על ידי קבלה אחת ויחידה – הדלקת נרות שבת בברכה, וזהו! מכאן ניתן לראות מה כוחה של מצוות עשה דרבנן אחת כשהיא עקבית ורצינית. (לצערנו לא הצלחנו למצוא את המקור לסיפור זה)

7. רבי ישראל מסלנט, מייסד תנועת המוסר, כותב כי "ראוי לקבל קבלות היותר קלות לקיימם". ('אור ישראל' אגרות ז', ח', ט"ו).

8. אם ניתן לקבל את הקבלה בקבוצה, הדבר חיובי מאוד. כאשר מקבלים כמה חברים ביחד, כל אחד מוסיף את עצותיו, וכל אחד מרגיש מחויב יותר לשמר את הקבלה.

9. עצה נפלאה לעניין הקבלות והדרך העיקרית להחזיק בהן מעמד היא על ידי הכתיבה. כדאי לעבוד בצורה מסודרת ולכתוב מדי יום האם הצליח, וכן עצות לשיפור. ניתן להשתמש גם בפתקים או תזכירים על מנת לזכור באופן יומיומי את הקבלה, לאורך השנה כולה.

10. חלק מנושאים לקבלות: (לפי סדר הא-ב)

* אכילה – הקפדה על הכשר מהודר, הקפדה על הפרדה בין בשר וחלב, הקפדה על ברכות הנהנין, הקפדה לברך בקול, בכוונה, שמישהו עונה אמן וכו'.

* אינטרנט – לחסום בחסימה טובה את האינטרנט או הסמארטפון, לקנות טלפון כשר, להתנתק מהפייסבוק / וואטסאפ, להחליט על שעה אחת ביום בלי אינטרנט, או על אתר מסוים שאליו לא נכנסים ויהי מה וכו'.

* אמונה, בטחון – חיזוק בכך שהכל לטובה, לימוד ספרי אמונה וביטחון.

* בין אדם לחבירו – חיזוק בגמילות חסד, צדקה, חיוך לנזקק, מאור פנים, סיוע בתחום מסוים לבעל/לאישה/לילדים (כיוון שהחסד מתחיל בבית), חיזוק באהבת ישראל, אהבת חינם, הימנעות מדיבורי לשון הרע ורכילות, זהירות מהונאת דברים. ניתן לבחור אדם מסוים או תחום מסוים ולהתחיל לעלות בדרך העולה בית קל.

* ברכות – ניתן לבחור ברכה מסוימת ולהקפיד לברך אותה מתוך הכתוב: ברכת המזון שהיא דאורייתא, ברכת אשר יצר, ברכות התורה, הנהנין, המפיל וכו'.

* דיבור – להתחזק בענייני הדיבור הכוללים עבירות רבות, כדוגמת: לשון הרע, רכילות, אונאת דברים וכו'. ניתן לבחור אדם מסוים, שעה מסוימת או מקום מסוים ולהתחיל בהם. (לדוגמה: בשבת קודש בזמן סעודה ראשונה לא לדבר על אנשים אחרים)

* כיבוד אב ואם – ניתן לבחור את אחד התחומים הבאים: לימוד הלכות כיבוד הורים, הקפדה על שעה ביום בה נקפיד יותר על ענין זה, בחירה של אחד מההורים והקפדה עליו, תפילה שנצליח להתחזק בענין חשוב זה, חיזוק באחד מההלכות המובאות בשולחן ערוך, כגון: לא לשבת במקומו, לא לשכב במיטתו, או להחליט לקום כשאחד מהם נכנס הביתה.

* מוסר ויראת שמים – בחירת ספר מוסר אחד וקריאה בו בכל יום, אף מספר שורות. קיימים ספרי מוסר נפלאים המעניקים כוחות והסתכלות נכונה על כל חיינו. מומלץ לבחור את אחד מספרי היסוד הבאים: מסילת ישרים, אורחות צדיקים או עלי שור, לקנות אותו בגרסתו המודפסת ולהניח על יד המיטה. כל לילה לפני השינה לקרוא פסקה אחת או אפילו מספר שורות. באופן זה עולה הנשמה למעלה למסור דין וחשבון לאחר שקיבלה מנת חיזוק ומוסר השכל.

* מידות – אפשר וראוי לבחור את אחת מהמידות ולהתחזק בה בתחום מסוים: אמת, גמילות חסדים, הכרת הטוב, ויתור, זריזות, טוב לב, אחדות, כבוד לכל אדם, אהבת הבריות, נתינה, סבלנות, ענווה, פיוס, צניעות, סלחנות, רחמנות, השכנת שלום. ניתן גם כאן, כמובן, לבחור חלקיק מתוך מידה זו וליישם אותה בחלק קטן אך יומיומי. לדוגמה: סבלנות – פעם ביום, כשמישהו 'חותך' אותי ברמזור, כשיש 'פקק', כשאחד מחבריי מטריד אותי – להתייחס בסבלנות, ובכל יום לרשום הצלחה אחת. כך נהפוך ל'ציידי' הזדמנויות, והיום יתנהל באווירה נינוחה וסבלנית.

* עין טובה, לדון לכף זכות – גם כאן ניתן לבחור אדם מסוים ולהביט בו בעין טובה, או לנסות בכל יום להתאמן על ראיית הזולת בעין טובה.

* שבת קודש – שבת קודש אוצרת בתוכה ים של הזדמנויות לחיזוקים: חיזוק באחד מאיסורי שבת, להתחיל להשתמש בשעון שבת, להדליק נרות שבת בברכה, להדר בהדלקה בשמן זית, להדליק נרות לא אחרי הזמן הכתוב בלוח, לקבל שבת במילים ובאמירת 'מזמור שיר ליום השבת', ללכת לבית הכנסת בשבת לפחות בתפילה אחת, להדר בהכנת מאכלים טעימים לשבת, לשיר מזמורי שבת בסעודה, להוציא את השבת כמה דקות אחרי הזמן המצוין בלוח וכו'.

* תורה – חיזוק בלימוד תורה, ללמוד עם הילדים ולו כמה דקות פעם בשבוע, להוסיף שיעור יומי או שבועי, לכוון בברכות התורה ולקרוא אותם מתוך הסידור (ולא כ'תפילת הדרך' בדרך לעבודה או לבית הכנסת), ללמוד מהספר 'נפש החיים' פרק ד' על חשיבות התפילה בכל העולמות. אפשר גם להחליט שאת זמן הלימוד שאתה כבר לומד – ללמוד מתוך שמחה / תענית דיבור, ב-5 הדקות הראשונות / טלפון נייד מכובה וכו'.

* תפילה – אפשר להחליט על הקפדה בברכה הראשונה של 'שמונה עשרה', או בפסוק הראשון של 'קריאת שמע', ניתן להחליט על תפילה אחת מהלב – אבל באופן קבוע ועדיף יום יומי, תפילה במניין, בבית הכנסת, בקול, בכוונה, בזמן, בשמחה וכו'.

יה"ר שנשוב לדודינו מתוך שכל ורגש, שמחה ואהבה.

הרצאה נפלאה ומרתקת של הרב יצחק פנגר, ובה נלמד כי מה שאנחנו עכשיו - זה מה שילווה אותנו לראש השנה:

תגיות:אלולהדרכהקבלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה