טורים נשיים

בצאתך ובבואך – מה מסמלת שמלתך?

לפעמים, בגד עלול להיות כמו מטפחת אדומה בפני שור היצר. לפעמים, הוא כעין שלט עצור. כיצד תבדילי בין שניהם?

  • י"א אלול התשע"ו
אא

חליפותייך מתחלפות אצלך באופן רציף. האם הם גשמיות או רוחניות, חיצוניות או פנימיות?

"ופרשו השמלה. הרי זה משל. מחוורין (ברורים) הדברים כשמלה" (רש"י)

הדרך ליציאה מביתך לאירוע כלשהו עוברת בסמיכות לארון הבגדים הפתוח. בגד אחר בגד נשלף על ידך, ומוחזר למקומו כלעומת שבא. אף לא אחד מהמועמדים, משביע את רצונך. ההתלבטות הקשה בין מבחר שמלותייך גורמת לך להיאנח ולחשוב על קניה נוספת בקרוב. לא עובר זמן רב, ואת מוצאת את עצמך משוטטת בין חנויות הלבוש על מנת למצוא חליפה שתהלום אותך. את מודעת לעובדה שהבגד אומר את דברו בצורה ברורה ומובנת. הוא מבהיר לכולם את מעמדך. השמלה מסמלת את הייצוג הרוחני שלך על כן תפילה יוצאת מעומק לבך הטהור. אלוקי, עזרני למצוא בגד יפה אך לא מנקר עיניים, צנוע, עדכני ומתאים לתקציב האישי.

1. אל תסתכלי בבגד אלא במי שלובשת אותו. והסירה את שמלת שביה מעליה. שמא בעבור יופי השמלה, חשק בה. (אבן עזרא) לפעמים, העין שבויה מהצורה החיצונית של הבגד, ואינה בוחנת את האדם עצמו. העולם התרגל לקטלג בני אדם לפי לבושם. את מחליטה מי עשירה ומי עניה, מי אהובה ומי שנואה, על פי הבדים שעוטפים את הנשים שפגשת. התבונני לעומק פנימיותה של בת שיחתך ויתכן שתגלי הפתעות. בחורים ובחורות בתהליכי שידוכים, שנתנו הזדמנות שניה ואפילו שלישית לרושם הראשוני, נשואים היום באושר.

2.  יופי הבגד מתבטא בניקיונו. וכן תעשה לחמורו וכן תעשה לשמלתו וכן תעשה לכל אבדת אחיך. כנגד החלק הרוחני אמר כן תעשה לשמלתו (הרמב"ן). מלך שחילק לעבדיו בגדי מלכות, מצפה שיחזרו אליו נקיים כפי שנתן אותם. הרוחניות שלך היא כמו שמלה שהקנה לך בוראך. אל תאבדי אותה. כפי שאת שומרת על חליפתך שתהא נקיה בלי שום כתם ורבב, כך כבסי שמלותייך הרוחניות שיהיו צחות וריחניות.

3. הבגד נותן לך ייחודיות. לא יהיה כלי גבר על אשה ולא ילבש גבר שמלת אשה. שלא יתקשט בקשוט אשה. (שפתי חכמים) כי מנהג ישראל היה וכן ברובי המלכויות להיות מלבוש האנשים איננו כמלבוש הנשים. (א"ע) לגבר תפקיד משלו ובהתאם לכך ה"מדים" שהוא לובש. בגדייך המיוחדים לך כאישה יהודית, מחדדים את מהותך ומכתירים אותך כמלכה. הרב פינקוס זצ"ל אמר שבגדים צנועים וכן כיסוי הראש שהוא עטרת תפארת ונר אלקים דולק על ראשך, שניהם שומרים אותך מכל פגעי העולם, כדרך שמזוזה שומרת דלתות ישראל.

4. הבגד הוא רב שימושי. השב תשיב לו את העבוט כבא השמש ושכב בשלמתו וברכך ולך תהיה צדקה לפני ה' אלוקיך. ולך תהיה צדקה ולא לאחרים. ונתן טעם לדבר, לפי שהצדקה מונחת לפני ה' אלקיך מכון כסאו ומי יעלה השמימה לקחת אותה מידך. (כלי יקר) כאשר העשיר מחזיר מידי לילה, לעני את המשכון שנתן לו, בגד הלילה היחיד שיש שלו. העני מחזיר לו ברכה שמרעישה עולמות. בגדייך הלא שימושיים עבורך, יכולים לעבור לגמ"ח ולשמח אחרות. מסופר על אישה בעלת חסד, שהגיעה אליה אם לכלה. לאחר שיחה, התברר שעשרים שנה לא קנתה בגד חדש עבור עצמה. בעלת החסד דאגה מיד, לתפירת בגדים חדשים עבור הכלה ואמה. סבתה התגלתה אליה בחלום וסיפרה לה על הרעש שהתעורר בשמים, בעקבות מעשיה. הרב ראטה זצ"ל כתב שאם יש לך אפשרות, לקנות בגד יקר ואת קונה בגד פשוט יותר ואת ההפרש מחלקת לעניים שיקנו בגד חדש, אז ככה מן השמים, מלבישים בזו השעה את נשמתך בלבושי הוד והדר. לקינוח, טיפ בדוק ומנוסה. נתינת צדקה לפני מסע קניות בגדים חוסכת זמן, כסף ועוגמת נפש. בהצלחה. תתחדשי.

יהי רצון ששמלותיך ייצגו אותך בכבוד ובהדר כבת מלכות. לבושך יעטפך באור יקרות רוחני שיעצים את פנימיותך הזוהרת, מהמאיר לארץ ולדרים עליה ברחמים.

המאמר נכתב לע"נ בת דודתי רבקה ג'ני סופיר ע"ה

יעל עט לוי היא מרצה ויוצרת. כתובת המייל - 8400398@gmail.com

תגיות:צניעותיעל עט לוי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה