חודש אלול 2023

7 הנהגות נפלאות של גדולי ישראל בחודש אלול

כיצד נהגו גדולי ישראל בכל הדורות בימי חודש אלול? 7 הנהגות נפלאות ממרן הרב שטיינמן שליט"א ורבותינו זצ"ל

  • י"א אלול התשע"ו
מרן הרב שטיינמן שליט"א (צילום: פלאש 90)מרן הרב שטיינמן שליט"א (צילום: פלאש 90)
אא

1. הגראי"ל שטיינמן לעצמו: 'חטוף! חטוף! תורה ומצוות!' -  הרב שמואל בלום הי"ו, סיפר סיפור מרגש על מרן הגראי"ל שטיינמן שליט"א: בחודש אלול לפני מספר שנים הגיע יהודי לביתו של מרן הגראי"ל, וביקש את עזרתו בחלומו בלילה האחרון הגיע אליו אביו, שנפטר קודם לכן, ואמר לו שהוא זקוק לזכות. אותו יהודי ביקש ממרן הגראי"ל עצה מה לעשות.

הגראי"ל נתן לו כמה עצות, כיצד לזכות את אביו ולסייע לו בבית דין של מעלה.

לאחר שיצא האורח מחדרו של מרן הגראי"ל, שמעו בני הבית את מרן מתחיל לדבר לעצמו, והבינו מדבריו שהוא מנתח לעצמו מדוע הגיע אליו שאלה שכזו, בחודש אלול, בדיוק לפני הימים הנוראים.

הגראי"ל החל לדבר לעצמו ואמר כאחוז שרעפים: "אהרן לייב, אהרן לייב, תיכף תהיה קבצן, אתה כבר לא צעיר, ובקרוב כאשר תהיה זקוק לזכויות, תצטרך לבוא למישהו בחלום ולומר לו: 'אנא, תן לי זכות'. אז חאפ אריין! חאפ אריין!" (חטוף! חטוף! תורה ומצוות!)...

2. 'הלכות תשובה' של ה'כוכב יעקב' ספוג מדמעות - הגאון מטשעבין זצ"ל סיפר על אביו, ה'כוכב מיעקב', שהיה לומד בחודש אלול את 'הלכות תשובה לרמב"ם'. רבי יהודה רבינוביץ זצ"ל, ר"מ בישיבת טשעבין, מספר כי גם שלושים שנה אחר פטירתו של ה'כוכב יעקב', עדיין היו דפי הספר ספוגים מהדמעות שזלגו מעיניו בעת לימודו בחודש אלול.

3. "מה נענה שם? האם אנחנו מוכנים לדין?" מקורביו של האדמו"ר מסלונים בעל ה'נתיבות שלום' מעידים כי מדי שנה, עם תחילת חודש אלול עד אחר תקופת החגים, היו תוקפים אותו כאבי בטן ומכאובים שונים. פחד הדין ליווה את האדמו"ר בכל הימים, ועל לשונו היה שגור המשפט: "מה נענה שם? וכי אנו כבר מוכנים לשם?!"

4. באלול החנויות בעיירה היו סגורות - המשפיע הגה"צ רבי צבי מאיר זילברברג שליט"א מספר כי שמע מזקן אחד, שהתגורר בנערותו באחת העיירות באירופה לפני מלחמת העולם השניה. "כשהגיע חודש אלול, היו רוב החנויות סגורות, כי בעלי החנויות נכנסו לבתי-המדרש. וכשהגיע אמצע החודש - היו כבר כל החנויות נעולות, מפחד הדין הקרב".

5. 'זושא, זושא, מתי תעשה תשובה?' - רבי זושא מאניפולי זי"ע היה רגיל לצעוק כשהוא פונה לעצמו: 'זושא, זושא, מתי תעשה תשובה?' והשיב לעצמו: 'מעתה אתחיל לעשות תשובה'. ושוב היה חוזר ושואל את עצמו: 'זושא, זושא, הלא גם אתמול אמרת כך שמעתה אתחיל לעשות תשובה ולא עשית'? והשיב לעצמו: 'אבל מעתה באמת אעשה תשובה'.

האדמו"ר מצאנז, בעל ה'דברי חיים' זי"ע היה מספר מעשה זה באש קודש, ומחמת צעקותיו היה כל קהל המאזינים חוזר בתשובה כל אחד בלבו, וכל אחד בכה על ימיו שהיה מבלה עד עתה בהבלים, ומקבל על עצמו ללכת מעתה בדרך הטוב והישר.

6. מדוע נתת לאליהו הנביא חצי זהוב, ולמיילך אתה נותן 12 זהובים? - בנו של רבי זושא מאניפולי זי"ע סיפר מעשה נורא, המלמד על עבודתו הקדושה של רבי אלימלך מליזענסק זי"ע במהלך ימי חודש אלול.

כה המעשה: "עשיר אחד שהיה לו בן יחיד אשר ירד מדעתו, עד שבלית ברירה היה כולאו בבית לבל יתגלה קלונו ברבים, לאחר זמן שמע האב את שמעו של הרה"ק הרבי רבי אלימלך מליז'ענסק זי"ע, שהוא מחולל פלאות ופועל ישועות בקרב הארץ , שם האב את פעמיו יחד עם הבן לעבר ליז'ענסק הרחוקה מביתו מרחק רב.

הימים היו ימי 'חודש אלול', ועל אף ששמע האב שאין הרה"ק מקבל את הקהל בחודש אלול, מכל מקום הרגיש העשיר שחייב הוא ליסוע אל הרבי לבקש ממנו ברכה וישועה.

על אם הדרך פנו העשיר עם בנו ללון באחד הפונדקאות , בהיותם שם, ניגש אליהם הלך עני, וביקשם שיואילו לסייעו בתרומה הגונה, כאשר ראה הבן את העני פנה אל אביו כאחד האדם ואמר לו: 'אבי אבי, אנא, הענק לו נתינה הגונה', האב ששמע זה לראשונה מזה עידן ועדנים – היאך שבנו מדבר כאדם שפוי בדעתו נתמלא אורה ושמחה, ונתן לעני מטבע של חצי זהוב.

עתה פנה אליו העני ושאלו להיכן פניו מועדות, סיפר לו העשיר על בנו ומצבו, ולכן נוסע הוא אל הרבי רבי אלימלך שירפא את בנו, פנה אליו העני ואמר לו: 'הנך רואה שבנך כבר חזר לדעתו להיות ככל האדם, ואם כן מה לך כי תיסע אל הצדיק להפריעו מעבודתו הקדושה של חודש אלול על לא דבר?!'

אך העשיר לא שעה לדבריו, באמרו אם כבר באתי עד הנה לא אמנע עצמי מלהיכנס לפני ולפנים.

בהגיע העשיר למעונו של רבי אלימלך, נכנס לחדרו והניח לפני הרבי כפדיון נפש סכום אדיר של שנים עשר זהובים, ששווים היה לעין ערוך.

נענה הרבי רבי אלימלך ואמר לו: ''מה לך יהודי, שלאליהו הנביא לא הענקת כי אם חצי זהוב, ואילו למיילעך אתה נותן י"ב זהובים?!" או אז הבין אותו יהודי שהעני אשר פגש היה אליהו הנביא בכבודו ובעצמו.

בנו של רבי זושא מאניפולי סיים את הסיפור באמרו: "הרואים אתם כמה יקר בעיני ה' עבודתו בקודש של דודי הקדוש, רבי אלימלך, בחודש אלול, עד כי שלחו את אליהו הנביא שירפא את בנו של העשיר, ובלבד שלא יפריעוהו מעבודתו הקדושה". (מובא ב'קדושת נועם אלימלך', עמ' תקד)

7.  דקה בחודש זה משולה לחודש שלם במשך השנה - ה'בן איש חי' זי"ע כתב באחד ממכתביו שכתב בחודש אלול: "כתבתי לך זאת בחודש אלול, שכל דקה בחודש זה נחשב אצלי כחודש במשך השנה".

הרב גואל אלקריף בשיעור קצר מלא מסרים וסיפורים יחודיים, בשיעור זה: איזו קבלה כדאי לקבל בחודש אלול? מהו החסד הגדול ביותר שניתן לעשות בדור שלנו? למה נתקעה פרנסתו של השדכן המצליח? כיצד זכתה משפחה מבני ברק לקבל במשך 4 שנים אלפי מוצרים מחברת סנו - בחינם? למה נתן לנו הקב"ה כל כך הרבה מצוות? איך ניתן "לשחרר" את השפע הגדול שממתין לנו בשמים? על מה צעק רבי שלום שבדרון? ולהיכן הולכות כל התפילות שלא התקבלו?

 

תגיות:אלולגדולי ישראלהרב שטיינמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה