חדשות יהדות

"אם החניון היה קורס חודש אחר כך - מאות אנשים היו נקברים באדמה"

"אתה צריך ליסוע בשבת? דחה בבקשה את הנסיעה למוצאי שבת. צריך לדעת שחילול שבת בפרהסיא זו נתינת גט כריתות לבורא העולם"

הגאון רבי מאיר מאזוז שליטא (צילום: פלאש 90)הגאון רבי מאיר מאזוז שליטא (צילום: פלאש 90)
אא

הגאון רבי מאיר מאזוז שליט"א, ראש ישיבת 'כסא רחמים', מסביר את דבריו שהאסונות האחרונים נגרמו בשל חילולי שבת.

הדברים נאמרו ביום שני השבוע, בשיחתו הקבועה של הרב, שהתייחס לסערה שהתחוללה בעקבות דבריו במוצאי השבת האחרונה. "במוצאי שבת דיברתי על חילול שבת, והיה לי הרבה מה לדבר, אבל לא הבינו אותי. אני אסביר בפשטות", הוא אומר.

"כתוב ש'כיון שניתנה רשות למשחית - אינו מבחין בין צדיק לרשע'", אומר הרב. "כשעושים חילול שבת בפרהסיה, מה שלא נעשה עד-כה, זה נקרא לתת גט כריתות לבורא העולם. "כשאנחנו עושים להכעיס, אנחנו לא נברח מפני הקב"ה. יש למעלה מי שמסתכל על הכל, מי שמשקיף וצופה ומביט עד סוף כל הדורות".

"לא מדובר על אדם פרטי, מדובר על האומה כולה", זועק הרב מאזוז. "איך תראה מדינת ישראל כאשר שבת וחול אותו דבר?!

"יש הבדל בין מחלל שבת בפרהסיה למחלל שבת בצנעה", מסביר הרב את זעקתו של הציבור אודות חילולי השבת האחרונים. "בפרהסיה זה גרוע פי-עשרה, פי-מאה, פי-אלף, כי פירושו של דבר נתנו גט לבורא עולם, תעזוב אותנו, באנו לארץ שלך על-מנת 'להיות עם חופשי בארצנו'.

"יהודים רוצים לשמור שבת, אבל הם לא יכולים לעמוד בתחרות"

"יש ב"ה מאות ואולי אלפי יהודים בתל-אביב שרוצים לשמור שבת, ועד-כה שמרו שבת והלכו לבית הכנסת והלכו הביתה, וגם אם לא הלכו לבית הכנסת ישבו בשמחה עם המשפחה שלהם, עם האשה והילדים, ועכשיו כופים עליהם לעבוד בשבת", הוא ממשיך את דבריו.

"אומרים שיש כפייה דתית?" קורא הרב בכאב, "אבל זו כפייה חילונית. כופים אותם שיפתחו בשבת, כי אחרת לא יעמדו בתחרות".

"והם מוכרחים לעבוד בשבת, אז אין להם לא חול ולא שבת, אין להם מנוחה, אין להם שלוה, והכל בשם החוק המשונה שכל ראש עירייה יכול לעשות מה שרוצה. זה גורם חרון-אף של הקב"ה. וכעס של בורא עולם - אין לנו הסבר להבין אותו, אנחנו לא מנהלים חשבונות שלו, הוא יכול לעשות מה שהוא מחליט. 'והוא באחד ומי ישיבנו, ונפשו איוותה ויעש', זה פסוק באיוב", אומר הרב.

"ראינו בשואה, ששה מליון יהודיים בעוונותינו הרבים, ויותר אפילו, יש אומרים קרוב לשבעה מליון, הלכו. ואנחנו יודעים שביניהם יש מאות אלפים אנשים כשרים, ששמרו קלה כבחמורה, לא נוגעים בזבוב בקיר, ויש ביניהם מליון וחצי ילידם שעוד לא עשו שום חטא. אז מה קרה? מה חרי האף הגדול הזה?

"ההסבר הוא", ממשיך הרב בדבריו, "לפי מה שקיבלנו ומה שמסתבר. בברלין בירת גרמניה, לפני 200 שנה, קמו המשכילים. המשכילים נקעה נפשם מחוקי התורה. הם התחילו בתרגום התורה לגרמנית, ילדיהם ותלמידיהם התנצרו. כך התחילה הרפורמה, הקונסרבטיבים, ההתבוללות וההשכלה. ובעקבות כך היה חרון אף נורא של הקב"ה עלינו, והלכו רבבות יהודים קדושים וטהורים, וילדים רכים שלא חטאו".

"עם ישראל שרד לאורך ההיסטוריה בזכות התורה"

הרב מאזוז ממשיך בדבריו ומבאר כי עם ישראל שרד לאורך כלל ההיסטוריה רק בזכות התורה. "צריכים להבין: יש כבוד לתורה, לולא התורה לא היינו חוזרים לכאן, לולא השבת לא היינו יהודיים בכלל, לולא השבת נטמענו! איך אפשר להסביר את הפלא הזה? שכל אומות העולם שהיו פעם, עברו מן העולם, לא שהיה חסר להם משהו, היו ענקיים, היו גיבורים, היו חכמים", אומר הרב.

"אומרים, שבבבל העתיקה שם נקבעו החשבונות של האסטרונומיה. במצרים ג"כ היו חכמים גדולים, היו כאלו שבנו את הפירמידות בחכמה רבה שעד היום מגלים רק אפס קצהו. היו יודעים לחנוט מתיםף שעד היום אף אחד לא יכול לחנוט בצורה כזאת.

"והיום, איפה מצרים העתיקה? איפה בבל, איפה עמון איפה מואב איפה אשור שהגלתה לנו עשרה שבטים שהיום בקושי מוצאים מהם כמה בודדים, איפה אשור הזאת? נגמרה! מי שפוגע בעם ישראל בסופו של דבר מקבל את שלו.

"אבל איך העם שלנו החלש ביותר, החזיק מעמד, ולא רק החזיק מעמד אלא גם חוזר לארץ אבותיו, ומדבר בשפת התורה, כאילו רק אתמול היינו כאן. אתה מדבר בשפת התורה, אתה מדבר בשפת הנביאים, אתה קורא בחומש, אתה קורא רש"י, אתה קורא הלכות, אתה חוזר למה שהיינו. זה הכל בכח התורה! שנבוא עכשיו להתמרד בתורה? אנחנו עושים את המשגה הגדול ביותר!", זועק הרב מאזוז מנהמת לבו.

"אם החניון היה קורס חודש אחר כך – מאות אנשים היו נקברים באדמה"

הרב מאזוז מסביר כי קריסת החניון והפיצץ של 'עמוס 6' הם סימן משמים עבורנו – אל תעשה כל מה ש'בא לך'. "ובאו בבת-אחת, באה הקריסה של החניון, והקריסה של 'עמוס 6'. שימו לב, אם החניון היה קורס בעוד חודש או חודשיים, כמה מאות אנשים היו נקברים באדמה, ולא נודע מקום קבורתם...", אומר הרב.

"אז ה' עשה שיקרוס בהתחלה, וזה חסד לעומת מה שהיה יכול להיות. מסתבר שזו התראה מן השמים, אדם חייב לדעת, לא תעשה מה שתרצה! הכל בא בחשבון", הוא ממשיך בדבריו.

"אתה נוסע בשבת? אולי תדחה את הנסיעה למוצאי שבת.. לפחות לא בפרהסיא"

הרב מאזוז פונה לבית ישראל ומבקש שיתחזקו בשמירת שבת בפרהסיא. "אנחנו נמצאים בחודש אלול, צריכים לחזור בתשובה", אומר הרב ומוסיף, "כל אחד יחזור במה שאפשר".

הרב ממשיך בדבריו: "אתה נוסע בשבת? - תדחה את הנסיעה למוצאי שבת, תדחה את הנסיעה ליום שלישי אחר-הצהריים. בשבת תישאר בבית". הרב מוסיף עוד: "אפילו שבבית אתה לא שומר כל-כך, אבל לפחות אתה לא עושה בפרהסיה, לפחות!

הרב ממשיך ומציע כי כל ישראל ישתדלו להרגיש את האווירה של שבת. "בערב שבת, בזמן שלפני כניסת שבת, יעשו 'צפירה' כמו שעושים כאן בבני-ברק. אתה מרגיש את האווירה של השבת.

"חצי-שעה לפני השקיעה יש פיוטים, פעם פיוטים אשכנזיים ופעם פיוטים ספרדיים, העיקר שתבינו שיש כאן שבת. שהמדינה שלנו לא תהיה כמו כל מדינה, כתוב ביחזקאל (כ, לב-לג), "וְהָעֹלָה עַל רוּחֲכֶם הָיוֹ לֹא תִהְיֶה. אֲשֶׁר אַתֶּם אֹמְרִים נִהְיֶה כַגּוֹיִם כְּמִשְׁפְּחוֹת הָאֲרָצוֹת לְשָׁרֵת עֵץ וָאָבֶן. חַי אָנִי נְאֻם ה' אלוקים, אִם לֹא בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה, וּבְחֵמָה שְׁפוּכָה אֶמְלוֹךְ עֲלֵיכֶם", מילים קשות מאוד: כאשר עם ישראל רוצה להיות כמו שאר הגויים, ללא מצוות, הקב"ה נשבע שהוא ימלוך עלינו 'בזרוע נטויה ובחמה שפוכה'", באר הרב את דברי הנביא יחזקאל.

הרב מסיים את דבריו היוצאים מנהמת לבו: "בואו נחסוך את הדבר הזה ונשמור את התורה כמו שצריך, באהבה בחיבה, בלי שנאה, בלי שנאת חינם".

עוד אומר הרב כי "כל המידות הרעות הם לא שלנו, הם שאולים מאומות העולם, היינו אצל אומות העולם אלפיים שנה כמעט, למדנו את כל המידות הרעות, למדנו להיות עקשנים, למדנו להילחם. בואו נפסיק את זה, נחזור בתשובה, ונזכה לשנה טובה ומבורכת".

תגיות:שבתחניוןתל אביבקריסה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה