הרב יצחק זילברשטיין

מדהים: דברי הנבואה על אחרית הימים, בהם ישראל תמשול על אומה אחרת

וביאר בעל ה'נתיבות' שראה רבה בר בר חנה ברוח הקודש, שבאחרית הימים תהיה לישראל ממשלה על אומה אחת, ויחשבו שאין לאומה זו שום תקוה להתגבר על ישראל. אך האומה הזו כשיציקו לה מאד, תהפוך את הקערה על פיה ותתנגד

אא

"הן עם לבדד ישכן ובגוים לא יתחשב" (במדבר כ"ג ט')

בספר "בית יחיאל" מובא קטע מתוך ה'אמת ליעקב', הוא סיפרו של בעל ה'נתיבות' על אגדות הש"ס, ובו הוא מבאר קטע מתוך האגדתא של רבה בר בר חנה בפרק חמישי בבבא בתרא, ויש בדברים משום אקטואליה רבה לתקופתנו, כאשר נידמה שישראל שולטים על העם הפלשתינאי.

וזה לשונו של ה'בית יחיאל':

בספר "אמת ליעקב" על אגדות הש"ס לרבינו יעקב מליסא בעל "נתיבות המשפט" ו"חוות דעת" כתב ביאור על סיפורי האגדות של רבה בר בר חנה. אחד הסיפורים שם הוא שרבה בר בר חנה הפליג עם חבורת אנשים בים, ולפתע הבחינו במה שנראה להם כיבשה.

הם עלו על האי הזה והתחילו לבשל ולאפות שם, אבל לאמיתו של דבר, היה זה דג גדול, וכשהרגיש הדג בחום הבישול, התהפך, וכל החבורה נפלה למים, ואם לא שהיתה הספינה קרובה, היו טובעים בים.

וביאר בעל ה'נתיבות' שראה רבה בר בר חנה ברוח הקודש, שבאחרית הימים תהיה לישראל ממשלה על אומה אחת, ויחשבו שאין לאומה זו שום תקוה להתגבר על ישראל, ולכך ישראל יכניעו אותם יותר תחת ידם, והאומה הזו כשיציקו לה מאד, תהפוך את הקערה על פיה ותתנגד על ישראל, ואם לא שהמשיח קרוב לבוא, יטבעו ישראל מרוב הצרות.

ממשיך ה'בית יחיאל' וכותב:

הראיתי את מאמר ה'נתיבות' הזה למורי הגאון רבי נחום פרצוביץ' זצ"ל מיד אחרי מלחמת יום כפור, והוא אמר לי שדברים אלו נכתבו ברוח הקודש, כיון שבתקופת ה'נתיבות' רק בדרך נבואה אפשר היה לומר שעם ישראל ישלוט על איזו אומה, דבר שמאד לא התקבל על הדעת באותם ימים.

וסיפר לי מורי הגאון רבי נחום זצ"ל, שמרן רבי ברוך בע'ר זצ"ל מקמניץ בכל פעם שהיה מזכיר את שמו של הנתיבות, היה אומר דער הייליגער נתיבות (הנתיבות הקדוש) מה שלא היה דרכו של רבי ברוך בע'ר להתבטא על גאון אחר בדורו של הנתיבות, לבד מרעק"א כנודע.

והוסיף הגר"י זילברשטיין: כשהראיתי הדברים לגיסי הגר"ח קניבסקי אמר שהגר"א מווילנה מפרש את האגדתא הזו ביהודים עשירים המתיישבים בין הגויים ובונים להם טירות אדירות ומגדלי-שן, וסבורים שכבר יש להם כוח וממשלה על האומות, עד שהם מרגיזים את הגויים המתעשתים ומתהפכים, ואז נופלים כל אותם עשירים בחזרה אל הים.

תגיות:אחרית הימיםטובך יביעו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה