חודש אלול 2023

עובדות, מנהגים וסגולות: כל מה שצריך לדעת על חודש אלול

חודש הרחמים והסליחות כבר כאן. 10 דברים שחשוב לדעת על חודש אלול, מנהגיו וסגולותיו

אא

1. ימי סליחה ומחילה לדורות: בראש חודש אלול עלה משה רבנו להר סיני בפעם השלישית, כדי לקבל את הלוחות האחרונים, והעבירו שופר במחנה לבל יטעו שוב לעשות עגל. לאחר ארבעים יום, ביום-הכיפורים, ירד והלוחות בידו, ובישר לישראל שנתרצו לפני הקב"ה, וקבעו הקב"ה יום סליחה ומחילה לדורות. על-כן, כל אותם ימים שמתחילת אלול ועד יום-הכיפורים הם ימי רצון.

2. תוקעים בשופר: בכל יום בחודש אלול (למעט שבתות וערב ראש השנה) תוקעים בשופר. תקיעת השופר נועדה לעורר את האנשים לחזור בתשובה ולתקן את מעשיהם, כמו שנאמר: "היתקע שופר בעיר ועם לא יחרדו?"

3. סליחות: הספרדים מתחילים לומר "סליחות" בכל ימי חודש אלול. האשכנזים אומרים את הסליחות כשבוע לפני ראש השנה. ה"סליחות" הם מקבץ תפילות מיוחדות, באמצעותן מבקשים מבורא העולם שנה טובה ומבורכת.

4. פרק כ"ז: בתפילת שחרית ומנחה מוסיפים את פרק כ"ז בתהילים. הפרק נפתח בפסוק: "לדוד; ה' אורי וישעי, ממי אירא?! ה' מעוז חיי, ממי אפחד?!"

5. שלושה פרקי תהילים: הבעל שם טוב תיקן לומר מא' אלול ואילך שלושה פרקי תהילים לפי הסדר בכל יום עד ליום כיפור. ביום כיפור אומרים שלושים ושישה פרקים, ובכך מסיימים את כל ספר התהילים.

6. בדיקת התפילין והמזוזות: נהוג לבדוק את התפילין והמזוזות בחודש זה.

7. מאחלים כתיבה וחתימה טובה: כאשר שולחים מכתבים זה לזה, מוסיפים את האיחול: כתיבה וחתימה טובה.

8. עורכים חשבון נפש: את חודש אלול יש להקדיש לסיכום מעשינו בשנה החולפת, מתוך רצון לתקן את הדרוש תיקון לקראת השנה החדשה.

9. עבודת אלול מתוך שלוות נפש, נחת רוח ושמחה: המשגיח של ישיבת "קול תורה", הגר"י בורודיאנסקי שליט"א, ממליץ להזדעזע ולהיות בפחד נוראי רק בשעת תקיעת השופר שלאחר תפילת שחרית, ובשעת אמירת "לדוד ה' אורי וישעי". ובשאר היום? בשאר היום עלינו לעבוד בשלוות נפש ובנחת רוח.

10. זמן מסוגל לאהבת ישראל והאלוקים: אלול הוא ראשי תיבות של הפסוק: "אני לדודי ודודי לי". פסוק זה לקוח מתוך ספר שיר השירים המתאר את אהבת ישראל והאלוקים באמצעות משל מאהבת בעל ('דוד') ואישה. פסוק זה מתאר היטב את האהבה השוררת בין בני ישראל, ה'אישה', וה'בעל', בורא העולם.

חז"ל ב"פרקי דרבי אליעזר" כותבים שחודש אלול הם ימי רצון, בהם הקב"ה משפיע עלינו שפע מיוחד של קירבה. ה"דוד" שלנו מתקרב אלינו ומקבל את בקשותינו, בכל נושא, בארבעים הימים בהם אנו עומדים. ה"סדר היום", שחיבר רבנו מכיר זצ"ל, מגדולי הגדולים שבתקופת מרן ה"בית יוסף", כותב ש"אני לדודי" בגלל ש"דודי לי", אנחנו מרגישים בימים אלו קירבה לה' בגלל שהוא כל כך קרוב אלינו, ולא להיפך.

הרב משה קינן בהרצאה נפלאה לחודש אלול: האם התפילה באמת עובדת? האם מישהו מקשיב לך? כיצד ניתן להגשים את כל משאלות ליבך?

 

תגיות:אלולחודש אלול

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה