בריאות ותזונה

איך עוברת השמנה של האם אל הרך הנולד?

מחקר חדש שבחן את חבלי הטבור של תינוקות שנולדו לאימהות עם עודף משקל משמעותי, מצא רמזים לאופן בו הסיכון להשמנת יתר וסוכרת עובר בתורשה

אא

מדענים יודעים מזמן שתינוקות הנולדים לאימהות הסובלות מהשמנת יתר קיצונית נמצאים גם הם בסיכון להשמנה כזו. עד היום, עם זאת, לא היה מובן כיצד בדיוק עובדת התורשה במקרים האלה. אבל מחקר חדש של המרכז למחקר סוכרת ג'וסלין בבוסטון מציע תשובה אפשרית.

במסגרת המחקר, החוקרים אספו את חבלי הטבור של תינוקות שנולדו לאימהות במשקל תקין, ושל תינוקות שנולדו לאימהות במשקל עודף רב. בשלב הבא, הם בדקו תאי הטבור מהעורק שמעביר חמצן וחומרים חיוניים אחרים מהשליה אל העובר. התוצאה: כשמדובר בתינוקות לאימהות עם השמנת יתר, התאים הללו הראו פעילות פחותה של הגנים השולטים על המיטוכונדריה – תחנת הכוח של התא – ושל גנים אחרים השולטים על היצור והמטבוליזם של שומנים.

"הממצאים האלה רומזים לכך שכבר בלידה התינוק סובל מהפרעות מטאבוליות כתוצאה מהשמנת יתר של האם," מסבירים החוקרים. השינויים בתאי חבל הטבור, הם אומרים, דומים לשינויים שנצפים בתאים של מבוגרים הסובלים מהשמנת יתר וסוכרת סוג 2.

כאשר החוקרים ניתחו דם עוברי מעורק חבל הטבור, הם גילו ממצאים מטרידים נוספים. "מצאנו שאצל תינוקות לאימהות עם השמנת יתר היו רמות גבוהות יותר של שומנים שמזיקים למטבוליזם, כמו חומצות שומן רווי", הם כותבים.

החוקרים מתכוונים להמשיך במחקר על התאים והדם בחבל הטבור ולעקוב אחרי התינוקות כדי לראות האם אכן הם נוטים להשמנה בבגרותם. הם גם מתכננים מחקר דומה על תינוקות לאימהות הלוקות בסוכרת רגילה או סוכרת הריון.

החוקרים מקווים להגיע למצב בו יהיה ניתן, על סמך בדיקת דם, לזהות עוברים הנמצאים בסיכון להשמנת יתר או סוכרת, ולהפעיל התערבויות מתאימות. "נשים בהריון מגיעות למערכת הבריאות לעיתים קרובות, ואפשר להשתמש במוטיבציה שלהן. אם נוכל להציע פתרונות מותאמים – למשל, לומר להן כי נטילת ויטמינים מסוימים או פעילות גופנית קבועה יכולה להוריד את הסיכון של התינוק להשמנת יתר או סוכרת, אנחנו בטוחים שאימהות יעשו זאת. כמו כן, אימהות ורופאים יכולים לעקוב בקפידה אחרי דפוסי הגדילה והתזונה של תינוקות שנולדו בסיכון להשמנה, ולהתערב בהתאם", אומרים החוקרים.

תגיות:השמנהבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה